۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82795064
T T
۰ نفر
از شير مرغ تا جان آدميزاد در پياده روهاي ياسوج

سايت خبري صبح زاگرس در گزارشي با عنوان «از شير مرغ تا جان آدميزاد در پياده روهاي شهر ياسوج» به مشكلات سد معبر در اين شهر پرداخته است.

سد معبر در پياده روهاي شهر ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد موضوع تازه‌اي نيست اما با گذشت زمان اين معضل نه تنها حقوق شهروندان را لگد مال كرده است بلكه رفته‌رفته به يك عرف تبديل مي‌شود.
اين روزها در پياده روهاي شهر ياسوج سد معبر به يك معضل اساسي تبديل شده است و به‌نوعي كه مي‌توان ادعا كرد تمامي مصاديق سد معبر را مي‌توان يكجا در آن مشاهده كرد، از گاري دستي تا سوء استفاده بسياري از مغازه داران از مسير رفت و آمد مردم.
ميوه و تره بار، لباس، كفش، سبزي، بنه و گندم برشته، مرغ محلي، سمبوسه، سيگار و كارت شارژ و به قولي از شير مرغ تا جن آدميزاد و هر چه دلت بخواهد اين روزها در پياده روهاي شهر ياسوج پيدا مي‌شود.
پياده‌رو راهي است كه در امتداد خيابان و براي عبور عابران پياده ساخته مي‌شود، پياده‌روها گونه‌اي از مسيرهاي عابران پياده هستند.
گاهي پياده‌روها به‌وسيله جدول يا باغچه با پوشش گياهي (درخت، چمن، شمشاد) از خيابان جدا مي‌شوند. گاهي پياده‌روها فقط يك راه هموار مناسب براي قدم زدن و كاملاً مستقل از خيابان هستند و يا براي تردد عابران در يك پارك ايجاد مي‌شوند.
مسيرهاي پياده روي ايمن، وجود سرپناه، محل نشستن، محيط تميز و كم سر و صدا، دسترسي به وسايل حمل و نقل عمومي، مناظر جذاب عمومي، امكان برقراري ارتباط اجتماعي با ديگر شهروندان، توجه به خصوصيات جسماني افراد همه و همه در طراحي پياده رو تأثير دارد.
در برخي شهرهاي ايران متأسفانه استقبال از پياده رو و كريدورهاي عابر پياده كمتر مورد توجه قرار گرفته و آن ظرفيت‌هايي هم كه وجود داشته از بين رفته است.
مسيرهاي عابر پياده از ايمني كافي برخوردار نيستند و عرض نامناسب سبب مشكلاتي براي عابران مي‌شود.
روشنايي كم، تراكم زياد عابران، پر سر و صدا بودن مسيرها و دود خودروها از عوامل مزاحم در پياده رو است.
پياده‌روها بايد يك استاندارد اساسي را دنبال كنند كه متناسب با هدف ساخت آنها اين امكان را به همراه مي‌آورند تا شهروند به معناي عام در كنار اصل حفاظت و ايمني شخصي بتواند به‌عنوان عابر از فضاي لازم براي عبور و مرور شهري استفاده كند.
زيبايي پياده‌رو از قبيل گل و گل كاري‌هاي كنار جدول‌ها هم در مرحله بعد در جهت دادن اعتماد بيشتر به شهروندان براي استفاده از پياده‌رو به‌عنوان حق طبيعي آنها دررفت‌ و آمد بدون مزاحمت و ترس از عوامل بيروني است.
ظاهر زيباي پياده‌روها در شهر باعث جذابيت آن شهر از لحاظ گردشگري و همين‌طور باعث ايجاد امنيت خاطر در عابران مي‌شود.

**تعريف حقوق شهروندي

به طور كلي حقوق شهروندي را مي‌توان به مجموعه قواعد حاكم بر روابط اشخاص در جامعه‌ي شهري تعريف نمود. حقوق شهروندي جز حقوق ذاتي و فطري انسان‌ها است.
همچنين اين حقوق غيرقابل‌ انتقال و تجزيه‌ناپذير است، به اين صورت كه عناصر آن لازم و ملزوم يكديگرند.
بنابر باور برخي صاحب‌نظران، شهرنشينان هنگامي كه به حقوق يكديگر احترام بگذارند و به مسئوليت خويش در قبال جامعه عمل نمايند به “شهروند” ارتقا مي‌يابند.

براساس قانون شهرداري‌ موظف است از معابر به عنوان ملك عمومي حفاظت كرده و آن را براي استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به معابر و پياده روها كه حق طبيعي هر شهروندان است جلوگيري نمايد.
مطابق تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداري‌ها، اراضي كوچه‌هاي عمومي، ميدان‌ها، پياده‌روها، خيابان‌ها و به‌طور كلي معابر، مسير رودخانه‌ها، نهرها، مجاري فاضلاب شهرها، باغ‌هاي عمومي، گورستان‌هاي عمومي‌ و درخت‌هاي معابر عمومي ‌واقع در محدوده هر شهر كه مورد استفاده عموم است، ملك عمومي ‌محسوب مي‌شود و در مالكيت شهرداري است.
گاهي سد معبر بيش از حد است كه در نتيجه اجناس جمع آوري مي‌شود ولي در مقياس‌هاي كوچك‌تر با تذكر و اخطار مشكل حل مي‌شود.
پياده رو و معابر عمومي شهر متعلق به عموم است و هيچ كس حق استفاده شخصي از پياده رو را ندارد و قانوني هم مبني بر استفاده از 20 سانتي متر يا يك متر جلوي مغازه وجود دارد.
قانون شهرداري مصوبه مجلس شوراي اسلامي در ماده 55، تبصره يك عنوان مي‌دارد كه سد معبر عمومي براي كسب يا سكني يا هر عنوان ديگر ممنوع است و شهرداري‌ها موظف هستند از آن جلوگيري كنند و بند 20 همين ماده تاكيد مي‌كند كه شهرداري‌ها موظف هستند تا با مشاغل مزاحم و با تأسيس اماكني كه به نحوي موجب مزاحمت شهروندان باشد برخورد كنند، همچنين مجامع امور صنفي مي‌توانند مسئوليت برخورد با تعدي و تجاوز به معابر عمومي را بر عهده بگيرند.

دريافت كننده: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: سيد ولي موسوي
8143/6110