۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۲۵
کد خبر: 82795675
T T
۰ نفر
دادستان كرمانشاه: نگذارید كودكان كار مشتری دائم ما شوند

كرمانشاه- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب كرمانشاه از سازمان‌های مردم‌نهاد استان خواست كمك كنند تا كودكان كار مشتری دائمی دستگاه قضایی نشوند زیرا بسیاری از آسیب های اجتماعی و محیط زیستی با آموزش و فرهنگ سازی كنترل و حل شدنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین صادقی روز یكشنبه در همایش هم اندیشی مسئولان هسته‌های سازمان های مردم نهاد استان كرمانشاه با عنوان 'جذب حداكثری دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم' افزود: در حوزه محیط زیست طبیعی و جانوری دغدغه‌های زیادی وجود دارد اما نباید دنبال این بود كه هر مشكلی در این حوزه ها را به ابزار و روش های كیفری سپرد بلكه بسیاری از نواقص با آموزش و فرهنگ سازی قابل كنترل و حل است.
او گفت: دغدغه دادستانی در حوزه اجتماعی بیشتر از حوزه محیط زیستی است و ما معتقدیم كه آسیب‌هایی همچون حاشیه ‌نشینی، اعتیاد، طلاق و كودكان كار اگر با اولویت و به صورت جدی مورد توجه قرار نگیرند، بی شك در آینده آسیب های بیشتر و بزرگتری برای جامعه و استان خواهند داشت.

**نگذارید كودكان كار مشتری دائمی ما شوند
او موضوع كودكان كار را در شهر كرمانشاه مورد اشاره قرار داد و خطاب به سمن ها گفت: سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه، شهر كرمانشاه را بین خود تقسیم كنند و مشكلات كودكان بدسرپرست و بی سرپرست را پیگیری كنند؛ اگر در این مسیر نیاز به كمك قضایی هم وجود داشت می ‌توانند به دادستانی مراجعه كنند.
صادقی از سازمان‌های مردم ‌نهاد استان خواست كه ظرفیت بالقوه بزهكاری در كودكان كار را خنثی كنند و اجازه ندهند آنها در آینده به مشتری دائم دستگاه قضایی تبدیل شوند.
دادستان عمومی و انقلاب كرمانشاه همچنین بر ضرورت ورود سمن ها به حوزه آموزش قانون پذیری و احترام به حقوق دیگران تاكید كرد و گفت: در جنایتی كه روز 22دی در شهر كرمانشاه رخ داد، قاتل چون برای برادرزاده های دختر خود حقی در بخشش خون پدرشان قائل نبود، اقدام به قتل آنها كرد.
این مسئول قضایی در ادامه استفاده ابزاری از ظرفیت گروه‌های سازمان های مردم نهاد را جفا توصیف و اظهار كرد: سمن ها فقط براساس وظایفی كه در اساسنامه قبول كرده اند عمل كنند.

** سمن‌ها از این قانون مترقی بهره ببرند
در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كرمانشاه گفت: دادستان در همه شئون اجتماعی جامعه مسئولیت و اختیار دارد و می تواند به آن ورود كنند اما روشن است كه یك نفر به تنهایی قادر به حل همه آسیب‌ها و مشكلات نیست و نیاز به یاری دارد.
هدایت حیدری در ادامه در باره ماده 66 آیین دادرسی و حق دادخواهی سازمان‌های مردم ‌نهاد عنوان كرد كه این ماده یك قانون مترقی و پیشرو است و سمن ها باید آن را مغتنم بشمارند.
طبق ماده 66 آیین دادرسی 'سازمان‌های مردم‌نهادی كه اساسنامه‌ آن‌ها در باره‌ حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان،‌ اشخاص بیمار و ناتوان جسمی و ذهنی، محیط‌ زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ارتكابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم كنند.

**انتقاد از بازدارنده نبودن قوانین
بازدارنده نبودن قوانین موجود نخستین انتقاد سازمان های مردم نهاد در این جلسه بود.
دبیر شورای هماهنگی سمن های استان كرمانشاه در این باره گفت: قوانین موجود بازدارندگی لازم را در مقابل جرائم محیط زیستی ندارند و نمونه آن تخریب گسترده جنگل های استان برای گازرسانی است اما متاسفانه جریمه این تخلف در جای دیگری هم هزینه می شود.
خانم خوانساری تاكید كرد كه جریمه های تخریب و آسیب به محیط زیست استان كرمانشاه باید به این استان برگردد و برای جبران ضرر و زیان وارده به آن هزینه شود.
دادستان كرمانشاه هم با تایید سخنان خوانساری گفت: بسیاری از قوانین محیط زیستی توان لازم برای جلوگیری از تكرار جرم و تنبیه دیگران را ندارند اما توان اصلاح این قوانین در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

**انتقاد از شهرداری و توصیه دادستان
یكی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست، انتقاد سمن های حاضر از شهرداری كرمانشاه به دلیل دفع غیر بهداشتی زباله قصابی ها و نخاله های ساختمانی در محل پشت شهرك آزمایش این شهر بود.
دادستان عمومی و انقلاب كرمانشاه در واكنش به این انتقاد از پیگیری آن خبر داد اما در عین حال از سمن ها هم خواست كه برای جلوگیری از پیگیری‌های قضایی موازی و مشابه، یك تشكل هماهنگ كننده ایجاد كنند.
صادقی همچنین به مدیران سازمان های مردم نهاد استان توصیه كرد كه با توجه به تعدد آسیب ها و مشكلات، بر مبنای اولویت اقدام و پیگیری كنند و ابعاد كارشناسی مشاهدات خود را پیش از پیگیری، بررسی كنند.
بی توجهی نهادهای متولی به كوه تراشی و جنگل تراشی از دیگر انتقادهای مطرح شده از سوی نمایندگان سمن ها بود.
در استان 2 میلیون نفری كرمانشاه 325 سازمان مردم نهاد در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فعال است.
7444/3033 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:فرزاد نویدی