۲۴ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۱۷
کد خبر: 82795857
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهاد كشاورزی: امنیت غذایی كشور تامین است

اصفهان - ایرنا - معاون امور زراعت وزیر جهاد كشاورزی گفت: بیش از 80 درصد انرژی غذایی در داخل تولید می شود و این بیانگر تامین امنیت غذایی كشور است.

به گزارش ایرنا، ' عباس كشاورز ' عصر یكشنبه در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت كشاورزی در اصفهان افزود: در این راستا باید تكنولوژی ابزار و ادوات كشاورزی وارد عرصه تولید شود تا وضعیت كسب و كارها بهبود یابد.
وی اظهار كرد: با وجود مشكلات بسیار اقلیمی از جمله كاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت، در حال حاضر هیچ مشكلی در عرصه تولید محصولات كشاورزی وجود ندارد.
معاون امور زراعت وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه توانایی بالای كشاورزان و خدمتگزاران در بخش خدمات موجب تولید پایدار و مستمر خواهد شد گفت: بر این اساس كنترل تولید در دستور كار ما قرار گرفته است.
كشاورز، توجه به بهره وری آب را از دیگر رویكردهای ارزشمند در بخش كشاورزی كشور بیان كرد و گفت: طی چهار سال گذشته سالی 6 درصد بهره وری آب در بخش كشاورزی افزایش یافت و از شروع به كار دولت تدبیر و امید تاكنون 21 درصد بهره وری آب در بخش كشاورزی رشد كرده است.
وی تصریح كرد: باید استفاده از آب در بخش كشاورزی مدیریت شود تا برای تولید محصولات كشاورزی آب كمتری استفاده شود.
معاون وزیر كشاورزی، همچنین بدون ارائه آمار، وضعیت ضایعات بخش كشاورزی كشور را قابل قبول ندانست و گفت: ضایعات كشاورزی حدود 9 میلیارد متر مكعب از منابع آب كشور را هدر می ‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: باید با فرهنگ سازی و انجام اقدام های لازم كاری كرد تا ضایعات كشاورزی از مزرعه تا سفره كاهش یابد.
كشاورز از اصفهان به عنوان یك پدیده خاص در كشاورزی كشور نامبرد و گفت: اصفهان، در تاریخ كشاورزی ایران دارای ریشه و فرهنگ است و در زمینه تولید محصولات كشاورزی، عملكرد و تراكم كشت از قدمت زیادی برخوردار می باشد.
وی تصریح كرد: باید نهضت دانش صادرات محصولات كشاورزی در اصفهان راه اندازی شود زیرا اصفهان به لحاظ جایگاه علمی، نیروی انسانی و ظرفیت كشاورزی قابلیت صادرات محصولات كشاورزی را دارد.
كشاورز، همچنین از استاندار اصفهان درخواست كرد كه موضوع حقابه كشاورزان را با جدیت پیگیری كند و از سوی دیگر به ترویج كشاورزی با استفاده از حداقل آب در اصفهان كمك نماید.
رئیس مركز مكانیزاسیون وزارت جهاد كشاورزی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاكنون بیش از پنج هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش ماشین های كشاورزی انجام شده است و می توان این مدت را دوران طلایی در حوزه مكانیزاسیون كشاورزی دانست.
' كامبیز عباسی ' افزود: پس از تصدی دولت دوازدهم نیز هرماه حدود 90 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مكانیزاسیون كشاوززی انجام شده است.
وی اظهار كرد: حجم وسیعی از سرمایه گذاری در قالب خطوط اعتباری مكانیزاسیون انجام شده و بیش از 85 هزار دستگاه انواع تراكتور در كمتر از پنج سال وارد عرصه كشاورزی كشور شده است.
رئیس مركز مكانیزاسیون جهاد كشاورزی اضافه كرد: طی این مدت بیش از 185 هزار دستگاه ادوات كشاورزی وارد مزارع كشور شده و این اقدام ها نشان می دهد كه بخش زیادی از نیازهای كشور تامین شده است.
وی خاطرنشان كرد: از ابتدای سالجاری یك هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار كشاورزان قرار گرفته كه حدود 580 میلیارد تومان از این تسهیلات برای خرید ماشین آلات هزینه شده است.
عباسی افزود: بسته مكانیزاسیون كشاورزی نیز طی پنج سال گذشته با سود تسهیلات پایین در اختیار كشاورزان قرار گرفته و از ابتدای امسال تاكنون حدود 12 هزار دستگاه انواع تراكتور به عرصه كشاورزی كشور وارد شده است.
وی یادآور شد: در عین حال صنعت كشاورزی به حمایت جدی حوزه صنعت كشور نیاز دارد زیرا بخش زیادی از تجهیزات كشاورزی در بخش صنعت تولید می شود.
عباسی، راهبرد وزارت كشاورزی را توسعه مكانیزاسیون متناسب با شرایط اقلیمی كشور بیان كرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از مكانیزاسیون كشاورزی در داخل كشور تولید می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: اصفهان به لحاظ مراكز علمی، محصولات كشاورزی و نیروی انسانی از قابلیت و ظرفیت ویژه ای برخوردار است.
' محمدعلی شجاعی ' افزود: با توجه به وضعیت كم آبی طی 2 دهه گذشته و همچنین آمار بالای تولیدات كشاورزی در اصفهان، این استان باید به سمت فرآوری محصولات كشاورزی گام بردارد.
وی اظهار كرد: اصفهان به شدت نیازمند تغییر الگوی كشت كشاورزی است و در این راستا باید از گیاهانی كه به آب كمتری نیاز دارند، استفاده شود.
شجاعی یادآور شد: الگوهای كشت باید با رویكرد اقتصاد كشاورزی و با نگاه به بازار جهانی انجام شوند و برای كشت محصولات باید سلیقه و ذائقه مصرف‌كننده نیز مدنظر قرار گرفته شود.
وی تصریح كرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در صورتی مطلوب است كه حضور كشاورزان در آن پررنگ باشد و بتوان آنها را با علوم و دستاوردهای جدید این عرصه آشنا كرد.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت كشاورزی، مكانیزاسیون، آبیاری، نهاده ها و باغبانی بصورت تخصصی و با حضور 140 مشاركت كننده از استان های اصفهان، تهران، فارس، مازندران، سمنان، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان و البرز عصر یكشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گشایش یافت.
در این نمایشگاه همچنین شركت‌هایی از كشورهای چین و آلمان در زمینه نهاده های كشاورزی و نمایندگان فروش محصولات و خدمات كشاورزی شركت هایی از كشورهای ایتالیا، اسپانیا، آمریكا، هلند، آلمان، تركیه و فرانسه حضور دارند.
۳۰ درصد از مشاركت كنندگان این نمایشگاه در بخش نهاده های كشاورزی، ۳۵ درصد در بخش آبیاری، ۲۵ درصد در بخش ماشین‌آلات و ۱۰ درصد در بخش گلخانه و تجهیزات گلخانه ای حضور دارند.
این نمایشگاه در چهار سالن نمایشگاهی به وسعت 9 هزار و 200 مترمربع از 24 تا 28 دی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید علاقه مندان دایر است.
گ/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر