۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82796332
T T
۰ نفر

لاوروف: برای اجرای كامل برجام تلاش می كنیم

۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82796332
لاوروف: برای اجرای كامل برجام تلاش می كنیم

مسكو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه در كنفرانس مطبوعاتی در مسكو خاطرنشان كرد: برای اجرای كامل برجام در سال جدید تلاش می كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف امروز (دوشنبه) در نخستین كنفرانس مطبوعاتی در سال 2018 ویژه جمع بندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال 2017 گفت: كانون های تنش در جهان همچنان حفظ شده و مناطق مختلف ازجمله خاورمیانه، آفریقا و اوكراین همچنان پرتنش است.
وی با بیان اینكه در ماه های اخیر تهدیدهای زیادی از واشنگتن برای بكارگیری نیروی نظامی در كره شمالی به گوش رسیده است، اظهار كرد: بیانات اخیر از آمریكا (اظهارات ترامپ) برای ناكام گذاشتن برجام هم باعث افزایش ثبات نشد.
لاوروف گفت: آمریكا می خواهد با تحمیل اراده خود بر دیگر كشورها به خواسته های جامعه جهانی بی توجهی كند، شیوه های طرف آمریكایی اكثرا مشكوك و غیر منصفانه است و آنها طیف وسیعی از مسائل را در برمی گیرد كه از گسترش پدافند موشكی در سطح جهان تا تحریم ها علیه كشورهای دیگر شامل می شود.
وی افزود: براثر این مسائل شاهد هستیم كه تنش در سطح جهانی افزایش یافته است و بسیاری از كشورها برای خرید گسترده تسلیحات در راستای دفاع از خود اقدام می كنند.
لاوروف گفت: به همراه شركای ایرانی و تركیه ای به دنبال فراهم كردن مقدمات برگزاری كنگره مذاكرات سوریه در سوچی هستیم و تلاش ها برای حل مساله سوریه موفق بوده است بنابراین ما به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.

** آمریكا و متحدانش نمی خواهند واقعیت جهان چند قطبی را بپذیرند
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاهد كاهش ارزش و نقش موسسه ها و نهادهای بین المللی هستیم و بسیاری از كشورها به توسعه توانمندی نظامی خود می پردازند و این اقدام را در شرایط كنونی تنها راه تضمین حق حاكمیت خود می دانند.
وی ادامه داد: این روند به دلیل آن رخ می دهد كه آمریكا و متحدانش همچنان می خواهند بر اساس تحمیل اراده و اولتیماتوم اقدام كنند و نمی خواهند به دیدگاه های دیگر مراكز قدرت توجه كنند، در واقع نمی خواهند واقعیت های جهان چند قطبی را بپذیرند.
وزیر خارجه روسیه گفت: شیوه هایی كه آنها (آمریكا و متحدانش) اكثرا برای بازداشتن رقیبان خود متوسل می شوند، غیرعادلانه است.

** دولت ترامپ سرسخت تر است
لاوروف در ادامه سخنان خود با انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریكا گفت: دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی از دولت قبلی آمریكا سرسختانه تر رفتار می كند.
وی ادامه داد: به نظرم در دولت كنونی آمریكا و دولت اوباما این مساله موروثی است، متاسفانه این وضعیت در سیاست خارجی دولت ترامپ به رغم وعده های انتخاباتی وی حفظ و حتی در مواردی سرسخت تر شده است.

** شك داریم كه توكیو به طور مستقل اجزای سامانه پدافند موشكی آمریكا درخاك خود را مدیریت كند
وزیر خارجه روسیه سپس به ادامه استقرار اجزای سامانه پدافند موشكی جهانی آمریكا اشاره و این مساله را تهدیدی برای ثبات بین المللی خواند.
لاوروف با اشاره به استقرار اجزایی از این سامانه آمریكایی در ژاپن گفت: شك داریم كه توكیو به طور مستقل اجزای سامانه پدافند موشكی آمریكا در این كشور را مدیریت كند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: شركای ژاپن استدلال هایی را مطرح كرده اند كه سیستم موشكی «ایژس آشور» كه در ژاپن مستقر شده با سیستم های سامانه موشكی در كره جنوبی و اروپا فرق می كند اما چنین اطلاعاتی را در اختیار نداریم.
وی گفت: اطلاعات روسیه حاكی از آن است كه سیستم ایژس آشور بر سكوهای موشكی نصب می شود كه می تواند تسلیحات تهاجمی را نیز پرتاب كند.

**اوكراین الگویی برای رویارویی روسیه با غرب شده است
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به مساله اوكراین اشاره كرد و افزود: این مساله را بطور مصنوعی پر و بال می دهند و ابعاد آن بیش از آنكه ارزش داشته باشد، گسترش داده می شود.
وی افزود: این مساله به عنوان الگویی برای رویارویی بین روسیه و غرب انتخاب شده است؛ چنین رویكردی را اشتباه می دانم، اگر از ارزیابی هایی كه بر اساس آن روسیه مستبد و غرب آزادیخواه است، در تلاش ها درباره بحران اوكراین صرف نظر و بجای آن توافقنامه مینسك حل می شد و بحران این كشور از مدتها پیش حل و فصل می شد.

** روسیه آماده حل اختلافات كره شمالی و آمریكاست
وزیر خارجه روسیه مساله كره شمالی را بسیار مهم خواند و افزود: مساله هسته ای شبه جزیره كره از مهم ترین موضوعات دستور كار بین المللی است.
وی افزود: روسیه و چین دراین عرصه همكاری گسترده دارند، مسكو و پكن پیشنهاد مشتركی برای پایان رویارویی ها در شبه جزیره كره و آغاز حل و فصل سیاسی در این منطقه ارائه كرده اند.
وی این پیشنهاد را مبنی بر توقف كامل آزمایش های هسته ای و موشكی كره شمالی و بطور همزمان خودداری آمریكا از برگزاری رزمایش مشترك با كره جنوبی و ژاپن را مورد یادآوری قرار داد.
لاوروف بر آمادگی روسیه برای كمك به مذاكرات آمریكا و كره شمالی در چارچوب مذاكرات شش جانبه كره كه از 10 سال پیش متوقف شده است، تاكید كرد.
وزیر خارجه روسیه با بیان اینكه تلاش ها در این زمینه به دشواری صورت می گیرد، اظهار كرد: آمریكا آشكارا اعلام می كند كه راه حل نظامی مساله كره گریز ناپذیر است هرچند كه پیامدهای فاجعه بار این ماجراجویی را درك می كند.

**مساله سوریه باید از طریق سیاسی حل وفصل شود
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه سپس به همكاری روسیه برای حل مساله سوریه اشاره كرد و افزود: شركای روسیه نیز در مساله سوریه موضع مشابه ای با روسیه دارند، ما بر این باوریم كه مساله سوریه باید از راههای سیاسی و بر اساس تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل شود
لاوروف افزود:گفت وگوهای سیاسی بدون شرایط اولیه و با مشاركت تمام اقشار جامعه سوری ازجمله دولت، معارضان سوری و گروه های قومی و مذهبی باید برگزار شود.

**چین و روسیه در حال گسترش روابط خود هستند
وی همچنین به همكاری با چین در پهنه اوراسیا اشاره كرد كه برای انسجام تلاش های همگرایی در این منطقه صورت می گیرد.
لاوروف با اشاره به توافق رهبران روسیه و چین برای گسترش همكاری ها ازجمله در چارچوب طرح «یك كمربند-یك مسیر» گفت: اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا قراداد همكاری های اقتصادی وبازرگانی با چین را تنظیم می كنند، به موازات آن تماس ها بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همكاری شانگهای برای جلب مشاركت كشورهای آپك جریان دارد.
اروپام*391* 1346 **
خبرنگار: رحمت الله خدادادی**ناشر: مدنی
برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینك زیر وارد كانال تلگرام ما شوید.
https://t.me/joinchat/AAAAAEAtzWzGcxcKfBowNw