۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82797820
T T
۰ نفر
رسانه هاي اجتماعي  و نگراني از حريم شخصي در اتريش

وين - ايرنا - رسانه هاي اجتماعي در سالهاي اخير در اتريش نيز همانند بسياري ديگر از كشورها توسعه يافته و ميزان استفاده مردم و شركتها از آنها رو به افزايش است، اما نگرانيهايي هم درباره اطلاعات و حريم شخصي در آنها وجود دارد و پليس برخورد قانوني رابا جرايم سايبري تشديد كرده است.

به گزارش ايرنا، جمعيت اتريش بر اساس برآوردهاي ژوييه 2016 (تير 1395) حدود 8 ميليون و 700 هزار نفر است كه از اين تعداد حدود 7 ميليون نفر كاربر اينترنت هستند. بيشترين ميزان استفاده از اينترنت مربوط به رده سني 16 تا 24 سال است كه با افزايش سن ميزان استفاده از اينترنت كاهش مي يابد. وبسايتهاي گوگل (با پسوند at.) ، يوتيوب ، فيسبوك ، گوگل (با پسوند com.) ، آمازون ، او آر اف (راديو تلويزيون اتريش) ، ويلهابن (سايت خريد و فروش) ، ويكيپديا ، gmx.net و سايت روزنامه 'اشتاندارد' 10 وبسايت پربازديد در اتريش هستند.
** افزايش استفاده هاي شخصي و كاري از رسانه هاي اجتماعي
در اوايل دهه 2000 ميلادي همزمان با آغاز پيدايش رسانه هاي اجتماعي تعداد كاربران اين رسانه ها در اتريش بسيار محدود بود اما در سال 2006 اولين BarCamp (شبكه بين المللي كنفرانسهاي ايجاد شده توسط كاربران) در اتريش شكل گرفت كه همچنان يكي از مهمترين رويدادهاي رسانه هاي اجتماعي دراين كشور است. در سالهاي 2008 و 2009 با رو آوردن بيشتر مردم به فيسبوك ، ميزان استفاده از رسانه هاي اجتماعي در اتريش افزايش يافت.
بيش از 60 درصد از افراد داراي دسترسي به اينترنت در اتريش ، در شبكه هاي اجتماعي ثبت نام كرده و بطور منظم از آنها استفاده ميكنند. اين شبكه ها بيشتر براي ارسال پيام و آپلود كردن عكس استفاده ميشوند. رسانه هاي اجتماعي در اتريش نه تنها براي مقاصد شخصي بلكه همچنين براي وظايف شغلي مانند جمع آوري اطلاعات ، تبادل محتواي كاري و ارتباط با همكاران نيز استفاده ميشوند. شبكه سازي هاي شغلي و جستجو براي كار نيز از جنبه هاي مهم كاربرد رسانه هاي اجتماعي هستند. اين رسانه ها براي توليد دانش و كسب رتبه بندي درباره محصولات نيز كاربرد دارند.
مهمترين سايتهاي شبكه اجتماعي بر اساس ميزان نفوذ در اتريش عبارتند از : فيسيوك ، يوتيوب ، sms.at ، ماي اسپيس ، XING، اشتوديVZ ، توئيتر و نتلاگ هستند.
همانند ساير كشورها ، داده هاي دقيقي درباره استفاده از سايتهاي شبكه اجتماعي (SNS) وجود ندارد اما از سال 2014 كاربرد اين سايتها در گزارش 'ديجيتال نيوز' توسط موسسه رويترز مستند شده است. بر اين اساس ، در سال 2015 حدود 62 درصد از مردم اتريش از فيسبوك ، 58 درصد از يوتيوب و 52 درصد از واتساپ استفاده كردند . محبوبيت اينستاگرام بسيار كمتر بود و تنها حدود 11 درصد از اين رسانه شبكه اجتماعي تصويري استفاده كردند. همانند استفاده از اينترنت ، كاربرد شبكه هاي اجتماعي نيز بر اساس سن متفاوت است اما از لحاظ جنسيت تفاوت زيادي ندارد. بيش از 80 درصد از اتريشيها در رده سني 18 تا 24سال از فيسبوك و حدود 83 درصد از يوتيوب استفاده كردند اما استفاده از توئيتر حتي در اين رده سني نيز بسيار پايينتر و حدود 24 درصد است هر چند به گفته برخي كارشناسان ميزان استفاده از توئيتر بنا به دلايل شخصي رو به افزايش است.
بر اساس يك نقشه شركت بازاريابي 'امبوزادور' (Ambuzzador) ، پلتفرم هاي ياد شده را ميتوان بر اساس گروههاي هدف آنها تقسيم بندي كرد. شبكه هاي VZاز جمله اشتوديVZ و شولرVZ و Lokallisten.at پلتفرمهاي با هدف و علاقمندهاي خاص هستند . Xing و لينكدين شبكه هاي كاري و تجاري هستند. يوتيوب ، فليكر ، MyVideo و Clipfish پلتفرمهاي اشتراك گذاري هستند و پلتفرمهايي ماند فيسبوك ، ماينVZ از ماي اسپيس سايتهاي شبكه سازي هستند.
بزرگترين نگراني اتريشيهايي كه از رسانه هاي اجتماعي استفاده نميكنند مربوط به سوء استفاده از داده ها و اين احتمال است كه كمپاني ها ممكن است از داده ها و اطلاعات شخصي آنان آگاه شوند و همچنين اين نگراني است كه ممكن است بيش از حد اطلاعات شخصي خود را افشا كنند.
** برخورد متفاوت شركتها با استفاده كاركنان از رسانه هاي اجتماعي
كاربرد رسانه هاي اجتماعي در شركتهاي اتريش نيز در سالهاي اخير افزايش يافته هر چند هنوز بطور كامل از ظرفيتهاي موجود در اين زمينه استفاده نشده است. حدود 50 درصد از شركتهاي اتريش به نوعي از رسانه هاي اجتماعي استفاده ميكنند. فيسبوك ، توييتر و Xing محبوبترين پلتفرمها هستند. بيش از 75 درصد از شركتهاي فعال در رسانه هاي اجتماعي از فيسبوك ، بيش از 50 درصد آنها از Xing و حدود 25 درصد نيز از توييتر استفاده ميكنند. با اين حال هنوز بيش از 40 درصد از اين شركتها ميگوند كه هدف يا راهبرد مشخصي براي استفاده از رسانه هاي اجتماعي ندارند اما بسياري اذعان ميكنند كه اين كار نتيجه مثبتي مانند جذب مشتريان جديد دارد. تنها 25 درصد از شركتهايي كه در كاربرد رسانه هاي اجتماعي فعال هستند هدف راهبردي مشخصي را دنبال ميكنند. اين شركتها ، تصويرسازي و جذب مشتريان جديد را هدف خود ميدانند. شركتهاي اتريش هنوز براي هزينه كردن مبالغ زياد براي بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي ترديد دارند و فعاليتها بسياري از شركتها صرفا در حد طراحي يك صفحه در فيسبوك بدون داشتن يك راهبرد مشخص است.
يكي از چالشهاي اصلي شركتها نيز استفاده خصوصي (كاركنان) از رسانه هاي اجتماعي در ساعات كاري است. در اتريش ، بيش از 50 درصد از شركتهايي كه در رسانه هاي اجتماعي فعال هستند به كاركنان خود اجازه دسترسي نامحدود به شبكه هاي اجتماعي را ميدهند در حالي كه 20 درصد از شركتها استفاده كاركنان خود از رسانه هاي اجتماعي (در ساعات كاري) را ممنوع كرده اند.
** نقش رسانه ها در هماهنگي اعتراضات
در كل ميتوان گفت كه فيسبوك ، توئيتر و يوتيوب در اتريش كاربرد زيادي براي ارتباطات فردي دارد اما شركتها هنوز براي كاربرد اين شيوه هاي جديد ارتباطي براي بازاريابي ترديد دارند اما با آشناتر شدن مردم با رسانه هاي اجتماعي ، كاربردهاي آنها نيز رو به افزايش است. رسانه هاي اجتماعي در اتريش موجب هماهنگي اعتراضاتي نيز شده است. در اكتبر 2009 دانشجويان اتريش با استفاده از رسانه هاي اجتماعي (توئيتر) و هماهنگي از طريق هشتگهايي مانند #دانشگاه_ماه اعتراضاتي را در مورد اعتبارات ناكافي دانشگاهها سازماندهي كردند و با كل جامعه در همين زمينه ارتباط برقرار كردند. اين اعتراضات حتي به آلمان و فرانسه نيز سرايت كرد. اين بزرگترين حركت اعتراضي دانشجويي در اتريش درسالهاي اخير بود كه بحث هاي گسترد اي در خصوص سياستهاي آموزشي در پي داشت.
** برخورد با جرايم سايبري
اتريش قانون جديدي براي برخورد با جرايم سايبري اعمال كرده كه يكي از هدف هاي آن محافظت از كودكان و نوجوانان در برابر اهانتها و سوء رفتار در رسانه هاي اجتماعي است. يك تحقيق اخير سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) نشان داد كه نيمي از كودكان هدف پرخاشگري و زورگويي فيزيكي و كلامي و همچنين به شكل انتشار اظهارنظر يا تصاوير اهانت آميز در سايتهاي رسانه اجتماعي مانند فيسبوك قرار ميگيرند. بر اساس قانون جديد از ژانويه 2016 زورگويي آنلاين جرم محسوب ميشود. تا پيش از اين قانون ، پليس از قوانيني مانند قانون ضدافترا براي تعقيب جرايم سايبري استفاده ميكرد. اين در حالي است كه افراد زير سن 14 سال در اتريش قابل محاكمه نيستند و درصورتي كه افرادي زير 14 سال مرتكب اين جرايم شوند به 'دفتر رفاه جوانان' ارجاع ميشوند. براي افراد بالاي 14 سال براي جرايم زورگويي يا پرخاش اينترنتي مانند تهديد مرگ يا مواردي كه قرباني اقدام به خودكشي كرده باشد ، مجرم تا 3 سال زنداني خواهد شد. بسياري از خلافكاران و زورگوهاي سايبري بسرعت آثار جرم خود را حذف ميكنند اما پليس به قربانيان توصيه كرده كه از هر گونه مطلب اهانت آميز يا تهديدكننده سريعا عكس (اسكرين شات) بگيرند و هيچ سوءرفتاري سايبري را ناديده نگيرند.
اروپام**1078**1479
خبرنگار: بابك جعفري ناشر:حسن سالك رضائي
۰ نفر