۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82799322
T T
۰ نفر
كاهش مرجعیت رسانه های داخلی سبب افزایش تهدید منافع ملی می شود

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر قدر مرجعیت رسانه‌های داخلی كاهش یابد تهدید منافع ملی بیشتر می‌شود و این مساله باید از فهم خاص به فهم عام تبدیل شود و برای توسعه این فهم اقدامات مشترك صورت گیرد.

به گزارش ایرنا از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مطلب را سید عباس صالحی در دیدار با اعضای مدیره و هیات موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران عنوان كرد.
وی در این دیدار با استقبال از تشكیل و تقویت نهادهای صنفی افزود: به نظر من هر چقدر بدنه دولت كوچكتر شود و نهادهای مدنی تقویت شوند به نفع كشور است و نهادهای صنفی مقتدر كمك كننده دولت هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه تقویت بیشتر نهادهای مدنی احتیاج به تغییر نگرش دارد، گفت: در این راه هر دو طرف دولت و نهادهای مدنی باید بر اساس این فهم مشترك حركت كنند.
صالحی ادامه داد: آن طور كه باید و شاید مفهوم دولت ملت شكل نگرفته و هرچقدر بتوانیم از یك طرف نگاه دولت ستیزانه و از طرف دیگر نگاه دولت سالارانه را تعدیل كنیم، گسل دولت ملت كاهش می‌یابد و بخش عمده وظیفه كاهش این فاصله بر عهده رسانه‌ها است.
وی از آمادگی كامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همكاری با انجمن صنفی خبر داد و گفت: انجمن باید در امور صنفی باید با معاونت مطبوعاتی جلسات مشتركی برگزار كند.
در ابتدای این دیدار نیز رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران با اشاره به روند تشكیل انجمن صنفی تصریح كرد: اتفاقات اخیر نشان داد كه به لحاظ سیاست رسانه‌ای در ضعف مفرط هستیم. شاید آنچه كشور كوچك قطر را در برابر دشمنانش تا حدی قدرتمند كرد همان داشتن شبكه تلویزیونی الجزیره بود.
عباس عبدی افزود: تقویت صنف روزنامه‌نگار و اهل رسانه موجب تقویت امنیت ملی كشور خواهد بود. سرمایه گذاری در این حوزه در جهان رو به افزایش و با سودآوری زیاد است.
وی گفت: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای وزیر كه در حسن نیت و خیرخواهی ایشان تردیدی نیست در این زمینه اقدام كنند بلكه توجه مجموعه نظام را به این مهم جلب كنند.
نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نیز در این نشست گفت: در دهه گذشته رابطه دولت با نهادهای صنفی روزنامه نگاری تنزل كرد و این شیب همچنان ادامه دارد. این مساله باعث شده است حقوق حرفه ای مطبوعات به تدریج نادیده گرفته شود و روزنامه نگاری كشور تضعیف شود این عامل در كنار ضعف رعایت اصول حرفه ای، جامعه روزنامه نگاری را از توان تغذیه افكار عمومی محروم كرده است.
كامبیز نوروزی به دو لایحه قانون مطبوعات و لایحه جامع رسانه‌ها اشاره كرد و افزود: این دو لایحه در فضایی نگاشته شده كه توجهی به واقعیات روز ندارد. علاوه بر این نظری درباره این دولایحه از جامعه مطبوعاتی اخذ نشده است. نه شرایط روز ارتباطات و نیازهای جامعه و نه موازین حقوق اساسی در این لوایح به ویژه در لایحه سازمان نظام رسانه مراعات نشده است.
فراهنگ ** انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر