به گزارش ایرنا ، بر اساس اطلاعات موجود اكنون 7.7 درصد خودروهای كشور فرسوده اند كه شامل بیش از یك میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو می شود، این خودروها به اعتقاد كارشناسان 60 تا 100 درصد بیشتر از خودرو های صفر كیلومتر سوخت مصرف می كنند كه با اسقاط آن ها هم از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری و سالانه 400میلیون لیتر سوخت صرف جویی می شود.
خودروهای فرسوده 50 برابر خودروهایی با استاندارد یورو چهار و نیز 22 برابر خودروهایی با استاندارد یورو 2 مصرف سوخت دارند.
كارشناسان امر مقدار خسارتهای افزایش مصرف سوخت، مرگ و میر در تصادفات و آلودگی محیط زیست ناشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل را سالانه میلیاردها ریال اعلام می كنند كه با این مقدار پول در واقع می توان بخشی از نارسایی جامعه را بهبود بخشید.
به عنوان نمونه بر اساس گزارشهای رسمی، در سال 1393 بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در كشور اسقاط شد كه كاهش 13 هزار میلیارد ریالی در هزینه های اقتصادی را به همراه داشت.
همچنین بین سال های 85 تا 95 تعداد یك میلیون و 230 هزار خودروی فرسوده در كشور از رده خارج شد این آمار در سال گذشته به 170 هزار خودرو رسید.
امروز به باور كارشناسان اسقاط خودروهای فرسوده با هدف كاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهری، كاهش سطح آلایندگی ها، افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل، افزایش بهره وری و بهبود مدیریت سیستم حمل و نقل كشور باید در اولویت اجرا قرار گیرد.
در زمان حاضر 210 مركز فعال اسقاط خودرو در كشور فعالیت دارد كه ظرفیت اسقاط آن ها سالانه بیش از 1.5 میلیون دستگاه است.
برنامه سال 96 از رده خارج كردن 800 هزار دستگاه خودروی فرسوده بود اما به دلایلی تا امروز فقط برای 110 هزار دستگاه از این خودروها اجرایی شد.
در سمنان 50 درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار این استان فرسوده است و عمر بالای تاكسی های درون شهری و مینی بوس و سواریهای بیرون شهری هم دغدغه ای است كه باید برای آن تدابیری اساسی اندیشید. در این استان چهار مركز اسقاط خودروهای سبگ و سنگین فعالیت دارد.
نتایج بررسی ها این است كه با اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی كشور از جهت تولید آلاینده 194 میلیون تن آلاینده كمتر تولید می شود كه با نوسازی ناوگان حمل و نقل در واقع بخشی از آلودگی زیست محیطی كاهش می یابد.
خبرگزاری ایرنا سمنان در این ارتباط، میزگردی با عنوان 'چالشهای ناوگان حمل و نقل كشور و استان سمنان' با حضور غلامرضا طحان معاون حمل و نقل و پایانه های استان ، مجید كاشی سرپرست سازمان تاكسیرانی شهرداری سمنان، مصطفی نظری سرپرست سازمان اتوبوس رانی شهرداری سمنان، مجید عرفانی رییس بخش كالا اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان و مهدی رجائی فرد مسوول مراكز اسقاط اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان برگزار كرد. پلیس راه سمنان دیگر مدعو این نشست بود كه حضور نیافت.
در این نشست مسوولان با هدف جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی و كاهش آلاینده های زیست محیطی بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توجه بیش از پیش دولت به این بخش تاكید كردند.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان گفت : فرسودگی ناوگان عمومی تاثیر به سزایی در آلودگی هوا دارد و سیستم حمل و نقل درون شهری از پایتخت تا استانهای كشور مانند سمنان دچار مشكل و ضعف است.
مصطفی نظری افزود: از سال 86 تا90 برای تامین ناوگان عمومی كل كشور اعتبارات خوبی برای خریداتوبوس های یارانه ای تخصیص یافت ولی از سال 90 هیچ اتوبوس یارانه ای به این ناوگان در مركز استان تخصیص داده نشد.
وی تصریح كرد : اكنون به طور میانگین عمر ناوگان عمومی بیش از 10 سال و مكاتبات بسیاری برای تامین اعتبار برای خرید اتوبوس های یارانه ای و نوسازی ناوگان صورت گرفته كه تاكنون نتیجه ای نداشته است.
وی اعتبار موردنیاز برای نوسازی ناوگان عمومی را حداقل 200 میلیارد ریال اعلام و اضافه كرد : تاكنون با وجود مكاتبات انجام شده اقدامی برای تامین اعتبار نوسازی ناوگان این شهرستان صورت نگرفته است.
وی بیان داشت : اكنون با همكاری معاون و سرپرست شهرداری سمنان 2 دستگاه اتوبوس هر كدام به قیمت پنج میلیارد و 710 میلیون ریال خریداری شده و 2 دستگاه دیگر به همت شهردار وقت در حال خریداری است.
وی اضافه كرد : از صد دستگاه اتوبوس موردنیاز سمنان از سال 90 تاكنون چهار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری خریداری و به ناوگان عمومی درون شهری مركز استان سمنان اضافه شده است.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری سمنان نبود زیر ساخت و جایگاه سوخت یورو چهار برای اتوبوس های جدید خریداری شده را چالش دیگر برشمرد و گفت : ایجاد زیرساخت برای تامین سوخت موردنیاز اتوبوس های جدید خریداری شده در دستور كار قرار گرفته است.
نظری حمایت بیشتر مسوولان كشور را برای رفع مشكل نوسازی ناوگان عمومی درون شهری را خواستار شد و گفت: در برخی شهرهای بزرگ با وجود مشكلات و نبود اعتبار برای خرید اتوبوس یارانه ای شهرداری از محل درآمدهای خود اتوبوس درون شهری خریداری كرده اند.
نظری تاكید كرد : با تامین 35 دستگاه اتوبوس درون شهری بخشی از مشكلات این شهرستان برطرف خواهد شد.
وی افزود : وجود بانك عامل بین خریدار و فروشنده از جمله راهكار عملی برای خرید اتوبوس است چون اقساط تسهیلات بالاست و پرداخت اقساط با درآمد ناچیز اتوبوس برای سازمان اتوبوسرانی مقدور نیست.
وی وضعیت موجود را امیدواركننده ندانست اما تاكید كرد با بهبود شرایط اعطای تسهیلات و هم افزایی مسوولان استانی و شهرستانی می توان مشكل این بخش را برطرف كرد.
سرپرست سازمان تاكسیرانی شهرداری سمنان در این میزگرد میانگین عمر ناوگان تاكسیرانی را بیش از هشت سال و تعداد تاكسی های این شهرستان را حدود یك هزار و پنجاه دستگاه اعلام كرد.
مجید كاشی با بیان این كه این سازمان از سال 94 تاكنون به نوسازی 215 دستگاه تاكسی اقدام كرد و گفت :
میانگین عمر یك تاكسی براساس بخش نامه ابلاغی 10 سال است كه اكنون 50 درصد ناوگان تاكسیرانی این شهرستان باید نوسازی شود.
وی بالا بودن نرخ سود بانكی، بالا بودن مبلغ بازپرداخت تسهیلات و كیفیت بسیار پایین خودرو های اختصاص داده شده به ناوگان تاكسیرانی مانند سمند و پژو را برخی از مشكلات نوسازی تاكسی های فرسوده برشمرد.
سرپرست سازمان تاكسیرانی شهرداری سمنان استقرار مركز اسقاط تاكسی های فرسوده در شورآباد تهران
را از دیگر موانع نوسازی ناوگان تاكسیرانی برشمرد.
كاشی اظهارداشت : مسوولیت تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان دیزل درون شهری و صدور پروانه فعالیت برای آن ها برعهده این سازمان است كه در قبال آن برای دارندگان تاكسی فرسوده در سامانه تاكسی هلدینگ نوسازی ناوگان به صورت ثبت نام و اعطای وام از هشت تا 16 درصد برای نوسازی اقدام می كند.
وی عمر ناوگان سرویس مدارس سمنان را هم بسیار بالا اعلام كرد كه به نوسازی نیاز دارد.
وی پایین بودن قیمت خرید ناوگان فرسوده توسط دولت نسبت به فروش در بازار آزاد را از دیگر موانع نوسازی ناوگان اعلام و اضافه كرد: نوسازی ناوگان موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش درآمد رانندگان، اشتغالزایی بیشتر و به توجیه اقتصادی برای نوسازی مالكان تاكسی های فرسوده منجر می شود.
كاشی افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط زیست، كاهش ظرفیت های تولید و ایجاد اشتغال، هزینه نگهداری و تعمیرات خودروهای فرسوده ، مشكلات ایمنی و ترافیكی، افزایش زمان سفر و خسارت به زیرساخت های شهری را از جمله خسارت ها ناوگان فرسوده بر اقتصاد كشور ذكر كرد.
وی تصریح كرد : تغییر قیمت سوخت در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موجب ایجاد انگیزه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل می شود.
معاون اداره كل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت : حمل و نقل برون شهری شامل 2 حوزه ناوگان حمل بار و مسافربری است كه اكنون حمل و نقل برون شهری در هر 2 بخش وضعیت خوبی ندارد.
غلامرضا طحان در میزگرد ایرنا به فعالیت 2 هزار و 500 دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش ناوگان حمل بار در این استان اشاره و اضافه كرد : سن فرسودگی ناوگان حمل بار 25 سال است كه اكنون 50درصد این تعداد ناوگان
فرسوده می باشد كه متاسفانه تاكنون اقدامی برای نوسازی آن در استان و كشور صورت نگرفته است.
وی عمر حدود 27 درصد از ناوگان فعال حمل بار را بیش از 40 سال اعلام كرد و گفت : ناوگان حمل و نقل مسافر از لحاظ فرسودگی نسبت به ناوگان حمل بار وضعیت بهتری دارد.
وی تصریح كرد : در 9 ماهه امسال حدود یك میلیون و 200 هزار مسافر و بیش از هفت میلیون تن كالا به وسیله ناوگان درون شهری این استان جابه جاشده كه این میزان قابل توجه است.
وی امضای تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با شركت های تولیدكننده ناوگان شهری و بانك عامل را از جمله اقدامات این سازمان برشمرد و اضافه كرد : براساس این تفاهم نامه 70درصد هزینه خرید ناوگان برون شهری به صورت تسهیلات با بهره های 6 تا 10 درصد به متقاضیان اعطا می شود.
وی ادامه داد : نرخ بالای ناوگان برون شهری كه قیمت یك اتوبوس به 10 میلیارد ریال می رسد و بالا بودن هزینه اقساط تسهیلات از عوامل كم رغبت بودن مالكان ناوگان فرسوده برای استفاده از تسهیلات نوسازی است.
طحان مسافر كم، استقبال كم مسافران از ناوگان عمومی برون شهری را از دیگر موانع نوسازی و كم رغبتی برای سرمایه گذاری در ناوگان حمل و نقل برون شهری ذكر كرد.
طحان بیان داشت : ناوگان فرسوده سه برابر ناوگان نوسازی شده مصرف انرژی دارد كه موجب افزایش هدر رفت حامل های انرژی و بالا رفتن كرایه برای تامین دخل و خرج می شود.
وی تصریح كرد : بازنگری اساسی در شیوه های نوسازی ، تغییر شیوه اعطای تسهیلات مانند اجاره به شرط تملیك ناوگان عمومی و استفاده از توانمندی های كارخانه های تولیدات این ناوگان از راهكارهای ترغیب مالكان ناوگان فرسوده برای نوسازی است.
وی افزود : درآمد ناچیز و ناوگان فرسوده و خرابی های پی در پی آن گذران زندگی را برای رانندگان دشوار كرده و موجب بروز بیماری های روحی مانند افسردگی شده است.
وی اضافه كرد: كاهش سود تسهیلات بانكی و اقساط آن نقش موثری در نوسازی ناوگان حمل و نقل دارد.
وی گفت : متاسفانه براساس آخرین آمار تلفات جاده ای در كشور در هر یك ساعت 2تن اعلام شده است
وی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و گفت : اگر بخشی از هزینه های جبران خسارت های سوانح رانندگی به وسیله شركت های بیمه ای در نوسازی ناوگان مسافری فرسوده قبل از وقوع حادثه صرف شود از بسیاری تصادفات و خسارت های مالی و جانی هم برای آسیب دیدگان و هم شركت بیمه ای جلوگیری می شود.
رییس بخش كالا اداره كل حمل ونقل پایانه های سمنان گفت:با توجه به نقش مهم فرسودگی ناوگان برون شهری دربروز تصادفات محدودیت های ویژه ای در ارایه خدمات به این ناوگان از سوی این سازمان صورت گرفته است.
مجید عرفانی افزود : در بخش ناوگان باری با وجود عمر بیش از 64 سال آن ها به دلیل تدابیر سیاسی و ایجاد اشتغال، اقدامات خاصی تاكنون برای جلوگیری از تردد این خودروها صورت نگرفته است.
وی با بیان این كه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، طرح از رده خارج كردن ناوگان باری فرسوده را د دستور كار قرار داده است، گفت : از سه هزار ناوگان فعال باری در سمنان در حدود 27 دستگاه عمر بالای 50 سال دارند كه از سال آینده مشمول اجرای طرح ممنوعیت ارایه خدمات خواهند شد و از گردونه فعالیت خارج می شوند.
وی اظهار داشت : برای تشویق مالكان خودروهای باری فرسوده برای نوسازی ناوگان به شرط فعال بودن كارت هوشمند و داشتن عملكرد به همه مالكان كامیون ها و كشنده های بالای 10تن ظرفیت و سن بیش از 35 سال تا 80 درصد قیمت خودرو با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار تسهیلات اعطا می شود.
عرفانی با بیان این كه برای تشویق مالكان برای نوسازی ناوگان باری معادل میزان مصرف سوخت در سال به ارزش لاشه ناوگان باری فرسوده افزوده می شود، گفت: مالكان دارای ناوگان باری دارای مصرف سوخت بالا در زمان اسقاط یارانه بیشتری برای نوسازی ناوگان تعلق می گیرد.
وی استقبال از طرح نوسازی ناوگان فرسوده در استان را رضایت بخش ندانست و افزود : براساس تحقیقات هزینه یك فرد 40 ساله دارای تحصیلات عالیه و اثرگذار در جامعه در حدود 10میلیارد ریال است و متاسفانه میانگین سنی افراد در وقوع سوانح رانندگی 35 تا 50 سال است.
وی اضافه كرد : در سوانح رانندگی جدای ضرر شركت های بیمه ای برای پرداخت هزینه های بالای خسارت، از بین رفتن شخص به عنوان سرمایه های ملی و سرانه بودجه كشور بزرگترین ضرر جبران ناپذیر است.
وی با اشاره به 11 هزار كشته در سوانح رانندگی امسال در جاده های كشور گفت : در كشورهای روبه رشد میزان تصادفات به سه هزار تن می رسد.
وی اظهار داشت : بازنگری در قانون برای تغییر نرخ تسهیلات و متغیر بودن سود تسهیلات بانكی برای نوسازی ناوگان متناسب با جمعیت و درآمد هر شهر در استقبال مالكان برای نوسازی خودروها موثر است.
وی بیان كرد : همچنین قدرت انتخاب مسافر برای انتخاب خودروی حمل و نقل موجب ایجاد رقابت در بین ناوگان حمل و نقل شده و بهبود كیفیت ناوگان را به صورت خودكار به دنبال دارد.
عرفانی راه اندازی بازارگاه های الكترونیكی در بخش ناوگان حمل و نقل باری مانند ناوگان مسافری را گامی مثبت در جهت افزایش قدرت انتخاب مسافر و مالكان بار و به دنبال آن ایجاد فضای رقابت و نوسازی ناوگان ارزیابی كرد.
وی استفاده از ظرفیت شركت های تولیدكننده ناوگان مسافربری در سمنان برای عرضه ناوگان مسافری خارج از نوبت را در سرعت بخشی نوسازی موثر دانست.
مسوول مراكز اسقاط اداره كل حمل و نقل وپایانه های استان سمنان گفت : در استان سه مركز معاینه فنی سنگین وجود دارد و در شهرستان دامغان هم در حال احداث است.
مهدی رجایی فرد افزود : ترمز ،لقی فرمان و آلودگی زیست محیطی سه شاخصه اصلی مورد بررسی در مراكز معاینه فنی است كه این سه شاخصه مهمترین عوامل در سختی وقوع سوانح رانندگی شناخته شده است.
وی تصریح كرد : در مراجعه برای معاینه فنی ناوگان سنگین برون شهری بالای 3.8 تن در آزمایش اولیه 18درصد و در آزمایش دوم حدود 13 درصد دچار مشكلات فنی هستند كه به صورت كامل مكانیزه از طریق دستگاه با حذف كاربر نتایج به صورت آنلاین اعلام می شود.
وی با اشاره به این كه چهار مركز اسقاط شامل 2 مركز اسقاط ناوگان سبك و 2 مركز اسقاط ناوگان سبك و سنگین در این استان فعالیت دارد، گفت : اسقاط و جمع آوری زباله های صنعتی و بازیافت آن برعهده تولید كننده است ولی در كشور به دلیل ناتوانی مراكز سازنده در بازیافت انجام بازیافت برعهده دولت است.
وی ادامه داد : در سال 95 در حدود یك هزار و چهارصد دستگاه خودروی سبك و سنگین و در هشت ماهه امسال یك هزار و ششصد دستگاه خودروی سبك و سنگین فرسوده اسقاط شدند كه آمار نشان دهنده رشد 14 درصدی اسقاط خودروهای فرسوده سبك و سنگین است.
رجایی فرد با بیان این كه هر خودرو 15 هزار قطعه دارد، ادامه داد : باید زمینه بازیافت و قابلیت استفاده و ساخت قطعات جدید از قطعات اسقاطی فراهم شود.
وی بیان داشت : بر اساس تصمیمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از سال 95 رده بندی مراكز اسقاط آغاز شده و با توجه به امكانات ارایه شده مراكز اسقاط به آن ها سهمیه داده می شود.
وی خاطرنشان كرد : در زمان حاضر 2 مركز اسقاط در استان به طور كامل به روز رسانی شده اند.
وی اظهارداشت: براساس آمار در45 درصد سوانح رانندگی منجر فوت در كشور فرسودگی ناوگان نقش مهمی دارد و در 60 درصد تصادفات منجر به فوت و نقص عضو در سمنان مربوط به خستگی و خواب آلودگی راننده است.
به گفته رجایی فرد اكنون بیش از 50 درصد مینی بوس های استان فرسوده و در حال تردد ،خرید و فروش هستند.
وی الزام معاینه فنی برای خرید و فروش خودروها و ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده بالای 50 سال عمر را گامی مثبت در جهت از رده خارج كردن ماشین های فرسوده ارزیابی كرد.
وی افزود : قوانین برای برخورد با ماشین های فرسوده وجود دارد ولی متاسفانه قوانین قدرت اجرایی ندارند.
رجایی فرد : تنها راه جلوگیری از تصادفات و پیامدهای تلخ آن ، رعایت ایمنی و نوسازی ناوگان حمل ونقل است.
وی تصریح كرد : باید در آمار 300 كشته و 30 هزار مجروح در سوانح رانندگی استان تامل كرد و مانع ازبین رفتن سرمایه های ملی شد.
وی ارایه تسهیلات با مدت بازپرداخت منطقی و اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به تردد ناوگان فرسوده و حذف ناوگان مسافری شخصی و غیرمجاز را از راهكارهای نوسازی ناوگان فرسوده برشمرد.
6026/ 7342
میزگرد: خبرنگار الناز ملكی ** انتشار: جانعلی فتحی
سمنان - ایرنا - ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان یكی از بسترهای چرخه اقتصادی كشور اكنون از بیماری فرسودگی رنج می برد كه با نوسازی آن علاوه بر فعالیت های اقتصادی ، اشتغالزایی و تولید بیشتر، جلوی خسارتهای روزافزون این بخش بر اقتصاد ملی گرفته می شود.