۲۹ دی ۱۳۹۶، ۲۱:۴۱
کد خبر: 82801105
T T
۰ نفر
نگرانی های جامعه بین الملل در توسعه افغانستان/تاكید بر همكاری منطقه ای

نیویورك- ایرنا- اعضای شورای امنیت و كشورهای همسایه افغانستان روز جمعه در نشستی ویژه، گرد هم آمدند تا ضمن اعلام نگرانی خود از مشكلات موجود دراین كشور، بر همكاری های منطقه ای در توسعه پایدار تاكید كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قزاقستان كه ریاست دوره ای شورای امنیت را در نخستین ماه سال جدید میلادی به عهده دارد، مساله همكاری های منطقه ای در افغانستان و آسیای مركزی را مورد توجه قرار داد و به همین منظور نشست ویژه این شورا را روز جمعه در سطح وزیران خارجه برگزار كرد.
اگرچه همه وزرای خارجه اعضای شورای امنیت در این نشست شركت نكردند اما روسیه، انگلیس و آمریكا در سطح وزیر یا معاون وزیر خارجه حضور یافتند و دبیركل سازمان ملل متحد هم خود را به این نشست رساند.
*دبیركل سازمان ملل
آنتونیو گوترش نخستین سخنران این نشست بود و گفت: بحران آب در افغانستان جدی است و منابع آبی این كشور زیر فشار بی سابقه ای قرار گرفته است. این موضوع می تواند زمینه همكاری بیشتر منطقه ای قرار گیرد.
وی با بیان این كه افزایش تجارت می تواند به توسعه پایدار و شكوفایی افغانستان و منطقه كمك كند، یادآور شد: حل چالش های امنیتی، فقط مسئولیت دولت افغانستان نیست، بلكه باید به صورت منطقه ای حل و فصل شود.
دبیركل سازمان ملل متحد بر همكاری كشورهای منطقه آسیای مركزی برای اجرای طرح مبارزه با تروریسم سازمان ملل تاكید كرد و گفت: كشورهای آسیای مركزی می توانند نمونه همكاری منطقه ای و شكوفایی شوند تا به اهداف صلح، ثبات، و توسعه پایدار دست یابند.
*قزاقستان
غیرت عبدالرحمانف وزیر خارجه قزاقستان هم با تاكید بر همكاری منطقه ای برای مقابله با چالش های افغانستان گفت: این رویكرد برای مقابله با تهدیدهای رویاروی این كشور به ویژه تروریسم مهم است.
وی افزود ما نیازمند یك رویكرد هماهنگ برای مقابله با بحران آبی هستیم كه از جمله آن همكاری بر سر منابع آبی مشترك با افغانستان است.
وزیر خارجه قزاقستان ادامه داد ما بر این باوریم كه همكاری منطقه ای و بین المللی برای منطقه و افغانستان ضروری است تا به توسعه پایدار دست یابد.
*روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه كه از روز گذشته در نیویورك به سر می برد، در این نشست گفت: هزاران جنگجوی خارجی از جمله كسانی كه در سوریه جنگیده بودند، وارد افغانستان شده و حكومت های منطقه را تهدید می كنند.
وی با ابراز نگرانی از رشد كشت مواد مخدر در افغانستان افزود: تجربه 20 سال گذشته ثابت كرده است كه حل مسایل افغانستان از راه زور، راه به جایی نخواهد برد. راه حل این كشور از مجرای همكاری منطقه ای می گذرد.
وزیر خارجه روسیه تصریح كرد: دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار، باز كردن بازار افغانستان و ساخت لوله های حامل انرژی برای منطقه و افغانستان اهمیت دارد و روسیه بر آن تاكید می كند.
لاوروف خاطرنشان كرد: مساله آب منطقه باید از راه همكاری و گفت وگوی منطقه ای مورد رسیدگی قرار گیرد. روسیه آماده است كه در راستای برقراری كوریدور شمال و جنوب و شرق و غرب نقش آفرینی كند.

*چین
وو هایتائو سفیر چین در سازمان ملل متحد هم در بیانیه خود اظهار كرد: ظرفیت های اقتصادی آسیای مركزی بسیار بالاست. این درحالی است كه وضع داخلی افغانستان بی ثبات است و جامعه جهانی باید برای تفاهم داخلی در آن كشور تلاش كند.
وی افزود بازسازی و توسعه افغانستان بسته به وضع صلح و ثبات داخلی دارد و باید در سطح منطقه ای به این كشور برای حل چالش های منطقه كمك بشود.
سفیر چین با تاكید بر این كه جامعه جهانی باید به مبارزه با تروریسم منطقه ای كمك كند، ادامه داد: كشورهای منطقه با مردم افغانستان هدف مشترك دستیابی به توسعه را دارند و به نفع همه كشورهای منطقه است كه برای رسیدن به صلح همكاری كنند.
هایتائو یادآور شد: گفت وگوهای افغانستان، پاكستان و چین به بهبود روابط آن دو كشور و همكاری آنها كمك كرده و به همكاری اقتصادی سه جانبه انجامیده است.
*سوئد
اولوف اسكوگ نماینده سوئد در سازمان ملل دیگر سخنران این نشست بود و اظهار كرد: میان صلح و ثبات با توسعه اقتصادی افغانستان رابطه اساسی وجود دارد.
وی ادامه داد: همكاری كشورهای آسیای مركزی از جمله افغانستان را می ستاییم و ثبات و صلح بلند مدت هر یك از آن كشورها را جزئی از ثبات منطقه ای می دانیم.
نماینده سوئد اضافه كرد مسایل تغییرات اقلیمی، مدیریت منابع آبی و تروریسم، چالش های اساسی رویاروی آسایی مركزی هستند.
نماینده سوئد بر توجه اتحادیه اروپا به صلح در افغانستان و آسیای مركزی تاكید كرد و گفت: ما به تلاش خود برای مشاركت زنان در جامعه آن كشور متعهد هستیم. توانمند سازی زنان و آموزش دختران برای شكوفایی افغانستان مهم است.
*فرانسه
فرانسوا دلاتره نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه خود گفت: درگیری های مسلحانه به شدت ثبات افغانستان را به خطر انداخته است و جامعه جهانی باید به كمك دولت آن كشور بشتابد.
وی با بیان این كه ما خواستار برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در افغانستان و مشاركت كامل زنان در آن هستیم، افزود: فرانسه بر یك روند صلح تحت رهبری افغانی ها تاكید دارد.
سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد از وضعیت انسانی، به ویژه وضعیت آوارگان در آن كشور نگران هستیم. افغانستان و منطقه آسیای مركزی نگرانی های مشتركی در خصوص مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر دارند.
وی قاچاق مواد مخدر را زمینه قدرت یابی طالبان و فساد دانست و گفت: افغانستان یكی از قربانی های بزرگ تغییرات اقلیمی است و خشكسالی شدید آن را تهدید می كند.
نماینده فرانسه بر ادامه نقش سازمان ملل در حل چالش های افغانستان تاكید كرد و خاطرنشان ساخت ما با بیانیه اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تروریسم و همكاری منطقه ای برای توسعه پایدار افغانستان هم راستا هستیم.
*گینه استوایی
عضو كابینه گینه استوایی هم طی سخنانی در این جلسه بر ظرفیت منطقه آسیای مركزی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تاكید كرد و گفت: یك پایه صلح افغانستان، بهبود زیرساخت اقتصادی آن كشور است و جامعه بین المللی باید در این زمینه كمك كند. این موضوع برای مبارزه با كشت مواد مخدر در آن كشور مهم است.
*پرو
نماینده پرو در سازمان ملل متحد بر همكاری منطقه ای برای صلح و ثبات افغانستان تاكید كرد و گفت: مبارزه با ترویسم و قاچاق مواد مخدر نیازمند یك رویكرد جامع است.
*ازبكستان
نماینده ازبكستان در سازمان ملل متحد تاكید كرد: مشكل افغانستان نشان دهنده بی توجهی بی سابقه جامعه بین المللی است.
*قرقیزستان
نماینده قرقیزستان در این سازمان هم اظهار كرد: ما بر همكاری و هماهنگی بین المللی برای پیشبرد دیپلماسی بازدارنده در افغانستان تاكید داریم.
*تاجیكستان
سراج الدین اصل اف وزیر امور خارجه تاجیكستان هم در این نشست شركت كرده بود و گفت: امروز وضع رو به وخامت داخل جمهوری اسلامی افغانستان و تهدیدهای افراط گرایان، رشد قاچاق مواد مخدر و همچنین كمبود منابع آبی، نگران كننده است.
وی افزود: با توجه به مرز طولانی ما با افغانستان، نمی توانیم درباره فعالیت گروه های تروریستی همچون گروه اسلامی ازبكستان، داعش و طالبان در آن كشور بی تفاوت باشیم.
وزیر خارجه تاجیكستان همچنین تصریح كرد: مواد مخدر جزئی از فعالیت گروه های تروریستی شده است.
*افغانستان
حكمت خلیل كرزی معاون وزیر خارجه افغانستان هم به این نشست كه درباره كشورشان بود، آمد و در بیانیه خود گفت: جنگ ما علیه تروریسم به نمایندگی منطقه وجهان در حال انجام است.
وی افزود: ما قربانیان زیادی در راه مبارزه با جنبش اسلامی ازبكستان، شبكه حقانی، داعش و طالبان داده ایم. تجربه نشان داده است كه تروریسم همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وظیفه همه كشورهای منطقه است.
معاون وزیر خارجه افغانستان با تاكید بر همكاری اقتصادی منطقه ای گفت: این همكاری برای رشد اقتصادی افغانستان اهمیت دارد. این همكاری برای مبارزه با گروه های تروریستی مهم است. ما خواستار یك همگرایی تازه در منطقه هستیم تا به اهداف توسعه ای خود در افغانستان دست یابیم.
اروپام*م.ع**1429
ناشر:محسن طاهرزاده

سرخط اخبار جهان