سعيد سبحاني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه جابه جايي بار بدون بارنامه، آسيب هاي زيادي به استان وارد مي كند اظهار كرد: جابه جايي غيرمجاز بار سبب مي شود تا اطلاع درستي از ميزان بار توليد و حمل شده در دست نباشد.
وي، جابه جايي بار قاچاق، حمل اضافه تناژ و حمل و جابه جايي محموله هاي غير قانوني را از علت هاي خودداري رانندگان از دريافت بارنامه عنوان كرد و افزود: در 9 ماهه امسال 2 ميليون و 637 هزار تن كالا توسط ناوگان حمل و نقل عمومي اين استان جابهجا شده است.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جادهاي خراسان شمالي تصريح كرد: اين ميزان بار در قالب 191 هزار و 556 سفر از مبادي شهرستانهاي استان به ساير نقاط استان و يا كشور حمل شده است.
وي افزود: ميزان جابهجايي بار توسط ناوگان عمومي در اين مدت به نسبت مدت مشابه سال گذشته 6.3 درصد افزايش داشته است.
به گفته وي محصولات توليدي شركت پتروشيمي، سيمان و محصولات كشاورزي بيشترين كالاهاي جابهجا شده را به خود اختصاص داده است.
* آمار بالاي رانندگان حرفه اي در استان
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده اي خراسان شمالي با اشاره به اينكه شمار رانندگان فعال درحمل ونقل كالاي استان هفت هزار و 200 نفر و شمارناوگان باري در حمل و نقل عمومي اين استان نيز پنج هزار و 500 دستگاه است افزود: ميزان بار توليدي در واحدهاي توليدي مختلف استان در مقايسه با ظرفيت ناوگان موجود، كم است و اين امر نيز سبب شده تا رانندگان در مقاطعي از سال در استان هاي ديگر مشغول به كار باشند.
وي خاطرنشان كرد: وجود رانندگان نشان از اشتغالزايي تعداد زيادي از نيروي انساني مولد و جوان ماهر در استان است و البته ناوگان باري استان نيز ناوگان جواني است و متوسط سن اين ناوگان از متوسط كشوري پايين تر است اما به علت عدم همخواني شمار ناوگان بار با ميزان بار توليدي، بيشتر رانندگان در استان هاي همجوار نسبت به جابه جايي بار مبادرت دارند.
* گلايه رانندگان از پايين بودن كرايه هاي حمل بار
سبحاني اظهار كرد: پايين بودن ميزان كرايه هاي حمل ونقل بار از مشكلات رانندگان است.
وي افزود: درسال جاري به علت عدم همخواني ميزان بار با شمار ناوگان موجود، كرايه حمل و نقل كالا افزايش نداشته است و اين امر سبب گلايه رانندگان شده است.
وي تصريح كرد: ميزان كرايه حمل ونقل بر اساس عرضه و تقاضا و توافقي است و اكنون كه ميزان تقاضا براي جابه جايي كم شده، كرايه ها افزايش نداشته است.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي افزود: بعضا پرداخت نشدن كرايه هاي حمل بار توسط صاحبان كالا نيز سبب نگراني رانندگان شده است و پيگيري ها بمنظور دريافت كرايه با توجه به اسناد حمل ارايه شده توسط رانندگان درحال انجام است و همواره به رانندگان توصيه شده است در هنگام جابجايي هرنوع كالا با ناوگان خود توافقات خود را با صاحبان كالا درمورد نحوه پرداخت كرايه را روشن كرده و در صورت عدم توافق و يا هرگونه ابهام از جابجايي بار خودداري كنند.
* راه اندازي سامانه درگاه الكترونيكي بار
سبحاني درباره مشكلات رانندگان گفت: عدم تامين بار در مسير برگشت، يكي از مشكلات رانندگان باري استان است و به علت نبود بار، بسياري از رانندگان مسير برگشت را خالي تردد مي كنند.
وي افزود: يك سرخالي بودن ناوگان باري يكي از مشكلات جدي رانندگان اين ناوگان است كه هزينه هاي زيادي را بر كشور تحميل مي كند.
وي تصريح كرد: راننده هزينه هاي سوخت و استهلاك را متحمل مي شود در حالي كه در بازگشت درآمدي نداشته است.
سبحاني با بيان اينكه براي حل اين مشكل در سطح كشور طرحي در دست اجرا است گفت: قرار است با راه اندازي سامانه درگاه الكترونيكي بار از مشكلات يك سرخالي بودن ناوگان باري كاسته شود.
وي گفت: در اين سامانه براي تامين بار رانندگان باري برنامه ريزي مي شود تا در فرايندي، پس از تخليه بار در مقصد، بار مورد نياز براي ساير مقاصد نيز براي راننده نيز مشخص تا هنگام رسيدن رانندگان به مقصد براي مسيرديگر بار را انتخاب كنند و بار برگشت تامين شود.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي تصريح كرد: البته اين سامانه قرار است با اولويت در شهرهاي بزرگ تر ايجاد و راه اندازي شود.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7185 / 6042 خبرنگار: كبري علي آبادي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي
بجنورد-ايرنا- معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان شمالي گفت: 25 درصد از بارهاي اين استان بدون بارنامه جابه جا مي شود كه البته اين تخلف است.