۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵
کد خبر: 82803121
T T
۰ نفر
یك مسئول: روزانه 60تن تفاله سفال لالجین همدان غیرمجاز انباشته می شود

همدان - ایرنا - سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینكه پیشرفت طرح ساماندهی پسماند شهری لالجین صفر است، گفت: روزانه 60 تن تفاله سفال در شهر لالجین تولید و در محل سایت نخاله های ساختمانی لالجین به صورت غیرمجاز انباشته می شود.

سید عادل عربی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: محیط زیست اقدام به معرفی محل جدید دفن پسماند با حداقل شرایط زیست محیطی كرد و پس از آن پسماندهای واحدهای صنعتی به این محل انتقال داده شد.
وی اضافه كرد: از دیگر معضلات زیست محیطی در این منطقه پسماندهای شهری است كه در این رابطه شهرداری مكلف به رفع مشكل و شركت آب نیز ملزم به پاكسازی مسیر رودخانه شده است.
سرپرست حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینكه پیشرفت در ساماندهی پسماندهای شهری لالجین صفر است، اظهار كرد: یكی از مشكل های اصلی در تامین زمین، اوقافی و زراعی بودن بیشتر زمین های موجود در لالجین است.
عربی تاكید كرد: زباله و نخاله های رها شده موجب تغییر در تركیب و بافت خاك شده و تجزیه تفاله های سفال، كج و سرامیك، موجب فرسایش خاك می شود.

***تمام تالاب های فصلی همدان خشك شدند
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تمامی تالاب های فصلی این استان خشك شدند و تالاب های انسان ساخت نیز روزگار ناخوشی را سپری می كنند.
یكی از این تلاب ها 'آق گل' ملایر است كه اگر نیاز آبی این تامین نشود، استعداد تبدیل شدن به منشاء گرد و غبار را دارد.
وی اضافه كرد: خشك شدن تالاب های طبیعی در این فصل طبیعی است و بیشتر تالاب های فصلی در این فصل از سال خشك و بی آب هستند.
وی بیان كرد: منبع آبی تالاب آق گل ملایر، ارتفاعات استان مركزی و دشت كمیجان است و 2 سال گذشته به ریزش مناسب نزولات جوی سال های پر آبی را پشت سر گذاشت.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهاركرد: در حال حاضر رسیدگی به وضعیت تالاب آق گل در دستور كار محیط زیست قرار گرفته و برای نهادهای مسئول وظایفی تدوین شده است كه باید طبق اولویت بندی آنها را اجرایی كنند.
عربی تاكید كرد: یكی از مهمترین مشكلات پیش روی آق گل نبود آب برای سیراب كردن این تلاب است، بنابراین تا مدیریت بهینه آب در كشور اجرایی نشود نمی توان امیدوار به احیای تالاب ها بود.

** آلودگی هوا در همدان منشاء خارجی دارد
به گزارش ایرنا وی گفت: پس از پایش وضعیت هوای منطقه، مشخص شد كه منشا ریزگرد و گرد و غبار همدان در خارج از استان است.
وی بیان كرد: برخی از مناطق كشور كه منشاء گرد و غبارشان داخلی است به خاطر آلودگی ناشی از گاز بوده در حالیكه آلودگی هوا در این استان ناشی از گرد و غبار است.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: با توجه به اینكه احتمال وجود كانون های داخلی گرد و غبار زیاد است، امسال هفت میلیارد ریال اعتبار برای شناسایی كانون های گرد و غبار پیش بینی شد.
عربی افزود: در حال حاضر پنج ایستگاه ثابت پایش كیفیت هوا در پنج شهرستان مستقر است و طبق مكاتبه یكی از نمایندگان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار است یك ایستگاه دیگر در استان همدان مستقر شود.
وی گفت: كیفیت هوای استان همدان امسال 80 روز در شرایط هشدار قرار گرفت كه نسبت به 9 ماهه سال گذشته كه 136 روز بود روند كاهش داشته است.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: امسال 277 مورد اخطاریه برای واحدهای آلاینده صادر شده كه منجر به تشكیل 77 پرونده قضایی در حوزه آلودگی هوا شده است.
وی اضافه كرد: در مقابل كاهش واحد های آلاینده در سالجاری شاهد روند افزایشی شمار واحدهای داوطلب برای صنعت عنوان 'صنعت سبز' در استان هستیم.

** خط و نشان محیط زیست برای مطب های خصوصی
وی درباره وضعیت پسماندهای مطب ها، آزمایشگاه ها و دندان پزشكی ها گفت: كار بی خطر سازی پسماندهای پزشكی در 95 درصد از واحدهای دولتی زیر نظر علوم پزشكی صورت می پذیرد و زباله های عفونی در مكان مناسب دفن می شوند.
وی با بیان اینكه مشكل اصلی محیط زیست پسماندهای پزشكی مراكز خصوصی است، افزود: 928 مطب و آزمایشگاه در این استان فعال است كه روزانه 973 كیلوگرم پسماند پزشكی خطرناك توسط این مراكز تولید می شود.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه كرد: پسماندهای عفونی با پسماندهای عادی تركیب شده و همراه با آنها دفن می شد كه این رویه خطرات زیادی به همراه داشت.
عربی بیان كرد: پس از انعقاد قراردادی بین نظام پزشكی و شهرداری مقرر شد این پسماندها طبق اصول استانداردهای زیست محیطی دفن شوند.
وی اضافه كرد: در حال حاضر این نوع زباله ها بی خطر سازی نمی شود بنابراین علوم پزشكی تا پایان سال جاری با معرفی سرمایه گذار برای پایان دادن به این وضعیت اقدام كند در غیر اینصورت شهرداری باید نسبت به خرید دستگاه بی خطر ساز اقدام كرده و طبق تعرفه این اقدام را انجام دهد.

** آب همدان آلوده نیست
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هم اینك معدن شركت اهرار در مجاورت و حریم آب سد سرابی تویسركان قرار دارد با این وجود آب سد آلوده نیست.
عربی با ذكر اینكه امكان آلودگی آب توسط این شركت نیز وجود دارد افزود: دستگاه هایی در این شركت استفاده می شود كه احتمال سر ریز شدن موادسوختی آنها به آبراه و داخل سد می رفت كه اخطاریه های لازم برای پیشگیری از این وضع داده شد.
وی اظهار كرد: كیفیت آب سدها و رودخانه ها به صورت مستمر آزمایش می شود و 11 شاخص در هنگام پایش كیفیت آب از منظر آلودگی شیمایی، میكروبی و وضعیت فیزیكی مد نظر است.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست همدان درباره آلودگی رودخانه عباس آباد نیز توضیح داد: طبق آزمایش های صورت گرفته این رودخانه از نظر آلودگی میكروبی دچار مشكل است هر چند این آب كه برای مصارف آشامیدنی استفاده می شود پیش از ورود به چرخه مصرف تصفیه می شود.
عربی ادامه داد: 12منبع آلودگی در حریم رودخانه عباس آباد واقع شده است كه موجب آلودگی این آب می شود با این وجود به صورت مستمر و آنلاین كیفیت آن بررسی می شود.

** قله الوند به عنوان اثر ملی طبیعی معرفی می شود
وی بیان كرد: موافقت نهادهای مسئول برای معرفی قله الوند به عنوان یك اثر ملی طبیعی دریافت شده و علاوه بر این درصدد معرفی چند قله موجود در این منطقه به عنوان یك اثر ملی طبیعی هستیم.
وی اضافه كرد: همچنین معرفی رودخانه گاماسیاب نهاوند، ذخیرگاه جنگلی نهاوند، غار سراب كبودرآهنگ به عنوان اثر ملی طبیعی در برنامه حفاظت محیط زیست است.
وی تاكید كرد: با هر گونه ایجاد واحد در منطقه الوند شهر همدان مخالف هستیم چون كافی است روزنه ای برای راه اندازی واحدی ایجاد شود، پس از آن مدیریت و جلوگیری از فعالیت آن دشوار و دردسر ساز است.
7526/2090
خرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: سعید زارع كندجانی
۰ نفر