فرشید گلیج روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در زاهدان اظهار داشت: مانور 2 سالانه طرح اضطراری براساس الزام سازمان هواپیمایی در فرودگاهها برگزار می شود.
وی با بیان اینكه مانور 2 سالانه به سه دسته تقسیم می شود گفت: مانور دورمیزی هر 6 ماه یكبار، مانور یكساله و مانور كامل (مانور 2 سالانه) در فرودگاه های بین المللی و فرودگاه های با مرز هوای برگزار می شود.
وی ادامه داد: این مانور در برخی از فرودگاههای كشور مثل فرودگاه بم و لنگه به صورت دوره ای برگزار می شود.
این مسئول تصریح كرد: براساس برنامه ریزی كه از سال 95 برای امسال انجام شده بود خوشبختانه تمام مانورها طبق برنامه زمانبندی در فرودگاهها انجام شده است.
مدیر كل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مانور 2 سالانه براساس یك فرایند 90 روز از شروع جلسات هماهنگی، سناریو نویسی، تمرین های رومیزی، روز اجرا و آنالیز ارزیابی ها انجام می شود.
گلیج اظهار داشت: هدف از برگزاری مانور 2 سالانه تنها اطفا حریق نیست بلكه بحث فرماندهی واحد، ارتباطات، هماهنگی ها و تعاملات در مدیریت بحران و كنترل یك سانحه مطرح است.
وی بیان كرد: در این مانور از تمام ظرفیت های استانی برای مدیریت و كنترل بحران استفاده می شود.
گلیج ادامه داد: هر مانوری كه برگزار می شود معمولا با یك سری اشكالاتی همراه است كه سعی می شود این ایرادات برطرف تا دستگاههای امداد ونجات در سوانح واقعی بهتر بتوانند عمل كنند.
وی تصریح كرد: عوامل بسیار زیادی در پشت صحنه مانور 2 سالانه حضور دارند و در ظاهر قضیه تعدادی خودرو در نقش آمبولانس كمك رسان و جمعیت هلال احمر حضور پیدا می كنند ولی در اصل بحث فرماندهی و هماهنگی در مدیریت بحران بسیار مهم است.
مدیر كل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به ایرنا گفت: برگزاری مانور در فرودگاه چون جنبه تخصصی دارد نیاز به هماهنگی با ستادهای مركز، شركت فرودگاهها و شورای تامین استان دارد تا در موقع اجرای مانور هواپیمایی در فرودگاه فرود نیاید.
گلیج اظهار داشت: هر دستگاهی كه خارج از وظیفه خودش در هنگام اجرای مانور عمل كند در حقیقت مخل اجرای مانور است و هیچ كمكی به شرایط بحرانی نمی تواند بكند.
وی با اشاره به نقش تیم ارزیاب در هنگام اجرای مانور گفت: ارزیاب ها از ادارات تخصصی شركت فرودگاههای كشور هستند و در حوزه اداره كل مراقبت پرواز، در حوزه ایمنی، آتش نشانی، هدایت زمینی هواپیما و امنیت و حراست به ایفای نقش می پردازند.
به گفته این مسئول برخی از این ارزیاب ها در جلسات 90 روزه و سناریو نویسی برای اجرای مانور 2 سالانه طرح اضطراری فرودگاهها شركت می كنند.
وی تصریح كرد: تیم ارزیاب در هنگام اجرای مانور عملكرد دستگاههای شركت كننده در مانور را بررسی می كنند.
این مسئول در شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با بیان اینكه ارزیاب ها تمام فرایند مانور را بررسی و گزارش آن را اعلام می كنند و فرودگاهها موظف هستند تا ایرادات دستگاهها را به آنان بازگو كنند، اظهار كرد: تمام مانورهایی كه در سطح كشور انجام می شود استحصال و نقاط ضعف و قوت آنها بررسی و مطرح می شود.
به گزارش ایرنا مانور 2 سالانه طرح اضطراری فرودگاه بین المللی زاهدان یكشنبه شب با حضور دستگاه های امداد رسان ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در این فرودگاه برگزار شد.
3213**6081 خبرنگار: اكبر نوری* انتشاردهنده:علی شریفی
زاهدان - ایرنا - مدیركل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مانور 2 سالانه طرح اضطراری در 17 فرودگاه كشور از ابتدای امسال تا كنون برگزار شده كه تا پایان سال در سه فرودگاه دیگر نیز این مانور انجام خواهد شد.