۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷
کد خبر: 82804027
T T
۰ نفر
درخواست 10 میلیارد دلاری وام عربستان از بانك های خارجی

تهران – ایرنا – در سایه تجاوز ارتش رژیم آل سعود به یمن و ریخت و پاش های سران سعودی، عربستان از چند بانك جهانی درخواست دریافت وامی سنگین به میزان ده میلیارد دلار كرده است.

خبرگزاری رویترز شب گذشته (یك شنبه) اعلام كرد: هدف عربستان از درخواست این وام سنگین تقویت صندوق های حاكمیتی خود است.
بر اساس این گزارش، ریاض همچنین از بانك های مزبور خواست تا بازپرداخت وام دریافتی در سال 2016 را از سال 2022 به 2023 تمدید كند.
به نوشته روزنامه قطری الشرق، عربستان از زمان شروع جنگ علیه یمن در سه سال پیش تا كنون دهها میلیون دلار را هزینه كشتار مردم بی دفاع این كشور و این جنگ بی حاصل كرده است.
از سوی دیگر گزارش های رسانه ای از ریخت و پاش ها و ثروت های به هدر رفته توسط آل سعود حكایت دارد و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در همین راستا اخیرا با پرداخت 450 میلیون دلار تابلوی نقاشی عیسی مسیح موسوم به 'رهایی بخش جهان' و همچنین با مبلغ 500 میلیون دلار یك كشتی تفریحی و قصر پادشاه لویس چهاردهم در منطقه لووسیان در نزدیكی پاریس را با پرداخت بیش از 300 میلیون دلار خریداری كرده است و در واقع در مجموع یك میلیارد و 250 میلیون دلار از بیت المال ملت عربستان پرداخت كرد.
در گزارش های ویژه اقتصادی نیز چند روز پیش فاش شد كه اقتصاد عربستان در سال 2018 با سه بحران مواجه خواهد شد كه شامل ركودی بالغ بر بیش از 52 میلیارد دلار و تورم بالا، بیكاری فزاینده و افزایش سرسام آور هزینه های نظامی روبه رو خواهد شد.
شایان ذكر است كه علاوه بر فهرست بی پایان هزینه های عربستان در تجاوز به یمن و افزایش بدهی های عمومی و پیامدهای حاصل از بازداشت های اخیر شماری از وزیران و شاهزاده ها و بازرگانان بلندپایه سعودی كه نگرانی جامعه بازرگانان و سرمایه گذاران عربستان را برانگیخته، دولت سعودی نزدیك به یك سوم بودجه خود را به دو بخش نظامی و امنیتی اختصاص داده است.
ركود پیش بینی شده برای بودجه آینده عربستان تقریبا 52 میلیارد دلار است و بودجه سال 2018 این كشور نشان می دهد كه هزینه های نظامی و امنیتی این كشور تقریبا یك سوم بودجه عربسان یعنی از مجموع تقریبا 261 میلیارد دلار 83 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
همزمان با كاهش قیمت نفت به عنوان منبع اصلی درآمد عربستان در مقایسه با قیمت آن در سال 2014 و همچنین افزایش نرخ عوارض در نظر گرفته شده برای شركت ها و كارگران خارجی و تاثیرگذاری منفی شدید فرایند مزبور بر بخش خصوصی، نحوه تحقق بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی در سایه پس رفت به وجود آمده در سال 2017 یكی از برجسته ترین بحران های اقتصاد عربستان در سال 2018 را تشكیل خواهد داد.
خاورم ** 1487* 1275
مترجم : قاسم غضبانپور* انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر