۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82805094
T T
۰ نفر

حمله بد فرجام تركيه به سوريه

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82805094
حمله بد فرجام تركيه به سوريه

تهان- ايرنا- تهاجم سنگين نظامي ارتش تركيه به صفحات شمالي سوريه با آتش گسترده توپخانه دورزن و حملات موشكي به شهر عفرين، زمينه ساز دور جديد تجاوزات نظامي ارتش تركيه به خاك سوريه بوده است.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله اي، آورده است: رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه ضمن اعلام عمليات شاخه زيتون ادعا كرد كه اين عمليات چندان طولاني نخواهد بود و به سرعت به پايان مي‌رسد.
ژنرال خلوصي آكار رئيس ستاد ارتش تركيه ضمن تشريح ابعاد و اهداف عمليات شاخه زيتون، آن را يك مانور نظامي محدود معرفي كرد. اين دومين عمليات نظامي تركيه در عمق خاك سوريه است كه بدون موافقت و مجوز دولت دمشق صورت مي‌گيرد. پيش از اين، عمليات گسترده سپر فرات در عمق خاك سوريه انجام گرديد كه هنوز هم دولت و ارتش تركيه پايان آنرا اعلام نكرده‌اند.

بينالي ييلديريم نخست‌وزير تركيه مي‌گويد ژنرال خلوصي آكار رئيس ستاد ارتش تركيه ماموريت دارد تا عمق 30 كيلومتري خاك سوريه پيشروي و ضمن سركوب و نابودي تروريست‌هاي كرد، يك منطقه امن براي اسكان مهاجرين سوري را در شمال سوريه ايجاد كند. لكن ارتش تركيه ضمن ادعاي مقابله با تروريست‌ها ماموريت دارد تروريست‌هاي موسوم به ارتش آزاد سوريه را جايگزين ساير تروريست‌ها در صفحات شمال سوريه كند. اين اقدام تركيه عملاً پيگيري اهداف ناكام عمليات سپر فرات است كه بتواند سياست‌هاي ناكام تركيه در اشغال صفحات شمال سوريه را تا سر حد ممكن احيا و محقق سازد. اما تا همين جاي قضيه به نظر مي‌رسد كه مانور جديد نظامي تركيه با هر عنوان و توجيهي كه مطرح باشد، پيشاپيش محكوم به شكست و ناكامي است و كاملاً بعيد به نظر مي‌رسد كه بتواند نفعي براي اردوغان ودستيارانش به همراه داشته باشد.

آنچه صورت مي‌گيرد، يك اختلاف جدي و پر دردسر ميان آمريكا و تركيه يعني بحراني درون جبهه ناتو تلقي مي‌شود. تركيه پس از مشاهده حمايت آشكار و پردامنه آمريكا از كردهاي سوريه و تجهيز آنها به سلاح‌هاي سنگين و جنگ افزارهاي راهبردي، از واشنگتن خواست در سياستهايش در قبال كردها تجديدنظر كنداما در ميدان عمل شاهد هيچگونه تحولي به نفع تركيه نبود. سردي روابط و همچنين انتقادات صريح و گسترده تركيه نيز نتوانست كمترين تغييري در سياست‌هاي واشنگتن ايجاد كند.

چرخش سياسي تركيه به سمت و سوي روسيه و پيوستن به «مذاكرات آستانه» هم رفتار واشنگتن را تغيير نداد و اكنون اردوغان و دستيارانش با توسل مجدد به حمله نظامي به سوريه مايلند مراتب خشم خود را نسبت به واشنگتن به نمايش در آورند ولي عملاً درحال اجراي همان طرحي هستند كه ائتلاف رسواي حمايت از معارضين سوري در انجام آن به كلي شكست خورد و ناكام و سرخورده شد. اگر تركيه بتواند به هر قيمت ممكن تروريست‌هاي موسوم به ارتش آزاد را در اعماق خاك سوريه به قدرت برساند، اميدوار است نظر مساعد محور شرارت غربي – عبري – عربي را يكبار ديگر جلب كند و آنها را به حمايت از تروريست‌هاي ارتش آزاد تشويق نمايد.
موضوع مهم‌تر اينكه اردوغان و دستيارانش در پشت عمليات نظامي در خاك سوريه و عراق اهداف ديگري را دنبال مي‌كنند و درصدد هستند جايگاه و پايگاهي در عمق خاك هر دو كشور براي تركيه تدارك ببينند.

وزارت خارجه سوريه رسماً اعلام كرده است ارتش تركيه با توسل به عمليات نظامي تجاوزكارانه به دنبال احياي شبكه‌هاي تروريستي در شمال سوريه است و يكبار ديگر مي‌خواهد با مهره سوخته تروريست‌ها در شطرنج سياسي منطقه بازي كند. ولي روسيه ديدگاه ديگري نسبت به اين قضيه دارد و نقش آمريكا در تجهيز كردهاي سوريه به سلاح‌هاي سنگين و جنگ افزارهاي راهبردي در پشت مرزهاي تركيه را علت اصلي برآشفتگي تركيه مي‌داند و تلويحاً به تركيه حق مي‌دهد كه نسبت به تلاش‌هاي بي‌ثبات‌كننده آمريكا ساكت نماند و با توسل به عمليات نظامي، امنيت ملي خود را تضمين كند.

سوابق امر نشان مي‌دهد كه تركيه در ايجاد كانون‌هاي بحران در سوريه و عراق، نقش كليدي و غيرقابل انكاري داشته و هنوز هم بيشترين حجم كمك‌هاي تسليحاتي آمريكا براي تروريست‌ها از طريق خاك و مرزهاي تركيه در اختيار تروريست‌ها قرار مي‌گيرد. بدين ترتيب تركيه هنوز هم در خدمت ماشين جنگي تروريست‌ها قرار دارد بطوري كه از يكطرف مرزهاي خود را در اختيار آمريكا و ساير حاميان تروريسم قرار داده و از سوي ديگر با سازماندهي بقاياي تروريست‌ها در زير پوشش ارتش آزاد، سعي دارد تشكيلات بازسازي شده تروريست‌ها را جايگزين تروريستهاي قبلي كند. اين بدان معني است كه صرفاً با تغيير عنوان تروريست‌ها، عملاً تروريست‌هاي جديد با ماموريت جديد جايگزين تروريست‌هاي از نفس افتاده شوند.

اگر حمله نظامي تركيه با تمركز بر شهر عفرين به نتايج مطلوب اردوغان منجر شود، قدم بعدي تصرف و اشغال شهر «منبج» است ولي فعلاً ارتش تركيه وارد عفرين شده و به روياروئي در عفرين پرداخته است. نگراني اصلي در منطقه اين است كه واشنگتن و متحدانش درصدد ايجاد يك دولت كردي در شمال سوريه با حمايت از يك نيروي 30 هزار نفري موسوم به ارتش كرد سوريه برآمده و براي حمايت كامل از طرح‌هاي خود سرگرم احداث يك پايگاه نظامي دائمي در شمال سوريه است.

در واقع هدف اصلي آمريكا و متحدانش تجزيه سوريه و عراق است ولي فعلاً با تمركز بر حمايت كردها سعي دارد بر اهداف واقعي خود سرپوش بگذارد. حتي اصرار اخير ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا بر روي كناره‌گيري بشار اسد و براندازي دولت دمشق و همچنين مقابله با نفوذ روزافزون ايران در سوريه و عراق با همين هدف صورت مي‌گيرد كه اصلي‌ترين موانع تجزيه سوريه، به تدريج از ميان برداشته شود. در چنين شرايطي عمليات نظامي تجاوزكارانه ارتش تركيه در اعماق خاك سوريه، اقدامي آشكار براي انحراف افكار عمومي منطقه و جهان از اقدامات پنهان و آشكار آمريكا و ساير ارتش‌هاي ناتو در جهت ايجاد يك غده سرطاني جديد در منطقه و تشكيل دولت كرد سوريه تلقي مي‌شود. اردوغان و دستيارانش تصور نكنند كه بازي در صفحات شمال سوريه همانند گذشته ساده و كم هزينه خواهد بود. روياروئي قدرت‌هاي متخاصم در هر لحظه ممكن است اوضاع را به نحو برگشت ناپذيري بحراني كند.

آمريكا و ساير اعضاي ناتو، روسيه، سوريه و متحدينش هر يك معيارها و خطوط قرمزي دارند كه عبور از آنها آسان نخواهد بود. تركيه در اين ميان سعي دارد نقش دوگانه‌اي را ايفا كند و هم از منافع عضويت در ناتو بهره‌مند شود و هم با روسيه مغازله كند و هم امنيت ملي خود را تضمين نمايد، اهداف متناقضي كه حتي انديشه درباره عواقبش هم نگران‌كننده است چرا كه بازي با آتش است.

*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1396،11،3
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر