۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82806771
T T
۰ نفر
پرستاران یزدی: بازیابی سلامت بیماران، خوش ترین خاطره است

یزد - ایرنا - پرستاران، فرشته ‌های نجاتی هستند كه در سخت‌ترین شرایط روحی و جسمی بیمار در كنارش هستند و با تمام وجود، سعی در كاهش درد و رنج آنها دارند.

پرستار می آموزد رنج انسان را به شوق و آرامش تبدیل كند، زیرا این حرفه از جایگاه ویژه ای در عرصه بهداشت و درمان نظام اسلامی ایران برخوردار است، فعالان این قشر افرادی خستگی ناپذیرند كه برای تامین سلامت آحاد جامعه از هیچ تلاشی دریغ نكرده و نمی كنند.
در حالیكه پرستاران متولیان امور سلامت جامعه اند، شغل آنان با وجود جذابیت های متعدد دارای مشكلات و دشواری های زیادی است .
این قشر باید به تناسب وظیفه و اثرگذاری در حوزه درمان از حقوق و مزایای كافی بهره مند باشند، زیرا حرفه پرستاری، شغلی سخت است، شب كاری و حضور مستمر با آلام بیماران حكم می كند كه درآمدشان در چارچوب ضوابط مشخص متناسب با نوع كارشان لحاظ شود.
سوم بهمن در تقویم جمهوری اسلامی ایران كه همزمان با روز ولادت حضرت زینب كبری (س) است، روز پرستار نامگذاری شد، به همین مناسبت با تعدادی از پرستاران مراكز بهداشتی و درمانی یزد در ارتباط با اهمیت، شرایط سختی كار و مشكلات این قشر گفت و گو كردم.
در این ارتباط با تعدادی از بیمارستان های یزد تماس گرفته شد تا پرستاران از سختی ها ، خاطره خوش و تلخی حرفه خود حرف بزنند، اما از لحن كلام برخی ها آشكار بود، حرف های زیاد دارند، اما حاضر به گفت و گو نیستند، عده ای هم همكاری كردند كه نامشان ذكر نشود.
نقطه مشترك این گفت و گو ها، عشق و علاقه به كار بود ، و چند نوبت كاری و پرداخت نكردن معوقه ها و اضافه كاری ها از جمله مشكلات فعالان این عرصه بود.

** عاشق شغل پرستاری هستم
یكی از خانم های پرستار با 10 سال سابقه كار در یكی از بیمارستان های دولتی یزد، می گوید: عاشق كارش است و به همین دلیل این شغل را انتخاب كرد.
وی افزود: در این مدت با خاطره های تلخ و شیرین زیادی روبه رو بودم، وقتی نزد بیمار می روم و می بینم كه بهبود یافته خوشحال می شوم، اما اگر ببینم حال و روز خوشی ندارد ناراحت و برای بهبودی او دعا می كنم.
وی با اشاره به سختی این شغل به ویژه برای زنان، اظهار كرد: 10 ماه است ، اضافه كار و كارانه پرداخت نشد و به همینن دلیل با مشكلات معیشتی روبه روست.
وی تصریح كرد: برخی مواقع برای جبران كمبود پرستار مجبور به اضافه كار اجباری است و از مسوولان خواست، پرستاران را بیشتر درك كنند.

**مشكل پرستاران پرداخت نشدن اضافه كار و كارانه است
همچنین یكی پرستاران مرد اظهار كرد: به دلیل كمبود نیرو ، حجم كار بالاست و پرداخت نكردن اضافه كار و كارانه از جمله مشكلات است.
وی افزود: از مسوولان می خواهم، مطالبات این قشر را به موقع پرداخت كنند تا آنها بتوانند امور زندگی خود را بهبود ببخشند ، وقتی معوقه ها را پرداخت نكنند، با مشكل چك برگشتی و پرداخت نشدن اقساط و كرایه منزل رو به رو می شوند.
این پرستار تاكید كرد: خواسته های پرستاران منطقی است، چیزی نیست، مسئولان پاسخگو نباشند، خواهش می كنم به مطالبات ما رسیدگی كنند.
وی با بیان اینكه خوش ترین خاطره، ترخیص بیمار پس از درمان است، افزود: ماهیت كار پرستاری با فشار روانی همراه است، زمانی كه كمبود نیرو به آن اضافه شود، مشكل زیادتر می شود و برخی اوقات با مشاهده صحنه های تالم انگیز بیمار یا فوت فرد، بدترین لطمه روحی را می بینیم.

** دریافتی پرستاران كم است
دیگر پرستار زن كه سابقه 20 سال كار در یكی از بیمارستان های دولتی یزد را دارد، گفت: پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است.
وی با بیان اینكه اگر در حرفه پرستاری عشق و علاقه نباشد، موفق نخواهیم بود، با تایید اظهارات همكاران خود، 2 نوبت كار كردن ، حجم بالای كار، شیفت شب ، حضور در محل كار در روزهای تعطیل را از جمله مشكلات عنوان كرد .
وی اظهار كرد: با وجود فعالیت شبانه روزی،، متاسفانه نسبت به سختی شرایط كار، مبلغ دریافتی اندك است.
این پرستار اظهار كرد: پرستار از لحظه ورود به محل كار تا لحظه خروج با چند بیمار با روحیه های مختلف روبه روست و سعی در بهبود حال بیمار دارد.
وی ادامه داد: پرستاران همانند دیگر انسان ها در اثر فوت یا وخیم شدن حال بیمار متاثر می شوند، اگر در قبال كارش اضافه كار و كارانه پرداخت نشود، مشكلات دو چندان خواهد شد.
وی ادامه داد: در این مدت همانند دیگر پرستاران با سختی های زیادی رو به رو بود، در بسیاری مواقع مجبور به حضور در محل كار شد، حتی در لحظه سال تحویل یا روزهای تعطیل در محل كار حضور داشت.
وی با بیان اینكه بهبود بیمار خوش ترین خاطره زندگی و مرگ بدترین خاطره هر پرستاری است، از ناعادلانه بودن حقوق در سیستم درمان گله كرد و یادآور شد: پرستاران با دریافتی كم با عشق و علاقه خدمت می كنند از مسوولان می خواهم در پرداختی ها تجدید نظر كنند.

** پرستاری، عشق است
همچنین یكی از پرستاران بیمارستان خصوصی در یزد كه مشكلات آن ها بسیار كمتر از بخش دولتی است، افزود: با 10 سال سابقه به كارش بسیار علاقه دارد.
وی با بیان اینكه در این حرفه عشق به كار حرف اول را می زند، تاكید كرد: خدا را شاكرم ، حقوق و اضافه كار به موقع پرداخت و در این زمینه مشكلی ندارم.
وی تصریح كرد: به خاطر كمبود نیرو مجبور به 2 یا سه نوبت در محل كارش است.
وی اظهار كرد: البته این شغل لذت‌هایی دارد، شاید در شغل های دیگر نتوان آن را پیدا كرد، بیماری كه به بیمارستان مراجعه می كند و با حال خوب به خانه می‌رود یا شنیدن صدای نوزادی كه متولد شد یا مشاهده خوشحالی همراهان بیماران، از جمله جذابیت ‌های شغل پرستاری است.

** یزد با كمبود پرستار روبه روست
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری یزد هم در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان اینكه 2 هزار و 600 پرستار در مراكز درمانی استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: با این وجود هنوز برخی از بخش های بیمارستانی با كمبود پرستار روبه روست.
دكتر محمد علی دهقانی روز چهارشنبه با گرامی داشت ولادت حضرت زینب كبری (س) بدون اشاره به تعداد پرستار مورد نیاز ، افزود: بیش از دوم سوم پرستاران یزدی، زن هستند.
وی اظهار كرد: به علت كمبود پرستار، برخی بخش های بیمارستانی راه اندازی نشده و به همین علت، پرستاران مجبورند،2 یا سه نوبت اضافه كاری اجباری انجام دهند.
دهقانی از تاخیر 11ماهه در پرداخت كارانه و اضافه كار پرستاران ابراز ناخرسندی كرد و گفت: این درحالی است، پرستاران به عنوان افراد زحمتكش و پرتلاش مشغول خدمت به مردم هستند و حرفه پرستاری سختی‌ های زیادی دارد و آنها نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می‌ كنند.
وی افزود: مسوولان باید توجه بیشتری به پرستاران داشته باشند تا آنها با آسودگی خاطر و آرامش بیشتر بتوانند به وظیفه خودشان در قبال مردم به نحو احسن عمل كنند.
وی افزود: مشكلات پرستاران فقط بحث مادی نیست بلكه هنوز این قشر به خوبی دیده نمی شوند و عده ای هم نمی خواهند نقش آنها در درمان باور كنند.
وی اضافه كرد: به مناسبت روز پرستار، برنامه های مختلفی در بیمارستان های استان برگزار شد و نظام پرستاری هم سعی دارد كه جشنی در خور این قشر برگزار كند.
در استان یزد 20 بیمارستان وجود دارد كه از این تعداد 14 مورد آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد فعالیت دارد و به ازای هر تخت بیمارستانی 2.1 پرستار در مراكز بهداشتی و درمانی استان وجود دارد.
همچنین رئیس كل سازمان نظام پرستاری تعداد پرستاران مشغول به فعالیت در مراكز درمانی كشور را 200 هزار نفر ذكر كرد و گفت: با این وجود هنوز با كمبود 170 هزار پرستار در بخش های مختلف روبه رو هستیم.
دكتر علی محمد آدابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه بر اساس استاندارد های پذیرفته شده باید حداقل سه نفر پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت داشته باشیم، افزود: این عدد در ایران، میانگین یك پرستار به ازای هر یكهزار نفر است.
وی اظهار كرد: این تعداد ناكافی است و از حداقل استاندارد هم پایین تر است و در برخی از كشورها در مراكز درمانی 9 پرستار به ازای هر تخت دارند، بدین ترتیب با پایین بودن نسبت تعداد پرستار به تخت در ایران موجب كاهش كیفیت خدمات و فشار كار مضاعف بر پرستاران می شود.
2088/ 2047/ گزارش : كبری دانشی ** انتشار: عباسقلی اشكورجیری


.