۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82807935
T T
۰ نفر
كتاب هاي حوزويان بايد پاسخگوي نيازهاي امروز بشر باشد

قم- ايرنا- مديرحوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: در نگارش كتاب هاي حوزوي نگاه جديد و نوآوري لحاظ شود تا اين آثار پاسخگوي نيازهاي امروز بشر باشد.

به گزارش ايرنا، آيت الله عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در نوزهمين همايش كتاب سال حوزه و نخستين جشنواره مقالات علمي افزود: حوزه هاي علميه از قطب ها و كانون هاي مهم توليد فكر اسلامي و الهي در طول تاريخ بوده است و سرشار از تحقيقات بزرگان حوزوي در قلمروهاي گوناگون علوم اسلامي و ساير علوم بشري مي باشد.
وي اضافه كرد: از درون حوزه ها بزرگ ترين نظريه ها و پيشرفته ترين كتاب ها و انديشه هاي تمدن ساز و تحول آفرين پديد آمده كه گاهي قرن ها در سطح جهاني و بر گفتمان علمي بشر حاكم بوده است.
وي تاكيد كرد: اين سوابق علمي حوزه بايد امروز هم توسط پژوهشگران صيانت شود، عمق يابد و با نيازهاي جديد بشر مديريت شود.
آيت الله اعرافي با اشاره به اين كه در تحقيقاتي كه در حوزه صورت مي گيرد انتظاري فراتر از وضع موجود داريم، گفت: بايد كتاب هاي بيشتري به سمت كتاب سال و مقالات برتر هدايت شود و از حوزه علميه با تمام پيشرفت هاي علمي انتظار بيشتري در نوآوري هاي علمي و اصالت مي رود.
وي اضافه كرد: بايد نسبت به پاسخگو بودن به نيازهاي دنياي امروز و تحول در كتاب ها و ديجيتالي شدن حوزه توجه بيشتري صورت گيرد و آسيب شناسي از درون تحقيقات حوزوي نيز انجام شود.
وي گفت: طبيعي است كه طلاب بايد انتظار داشته باشند در قالب جشنواره هاي مختلف مرتبط با تحقيق و پژوهش،گزارش علمي، شاخص هاي سنجش جايگاه علمي و رشد و ارتقا علمي حوزه در قلمروهاي مختلف ارائه شود.
مديرحوزه هاي علميه كشور اضافه كرد: اين علم سنجي به منظور راهبري سنجيده علم با هدف گسترش مرزهاي علمي و توسعه دانش ها و همچنين توسعه نگاه اسلامي به سمت قلمروهاي مورد توجه پژوهشگران، صورت گيرد.
وي با بيان اين كه توليدات حوزه در درس هاي خارجي و تحقيقات گوناگون فراتر از عرضه آن هاست، ادامه داد: بايد ايده ها و نظريه هاي نو كه در درس هاي خارج و تحقيقات بزرگان است سامان پيدا كند و درست تر و بهتر عرضه شود و كاروان تحقيق و پژوهش در مدارس علميه از عمق و شتاب بيشتري برخوردار شود.
وي بيان كرد: شوراي عالي حوزه با الهام از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، علما و اساتيد حوزه طرح هاي متعددي در دست انجام دارد كه پاره اي از آن ها مستقيم يا غيرمستقيم با بخش هاي تحقيق و پژوهش ارتباط دارد.
اعرافي افزود: تصويب نهايي نظام جامع پژوهش حوزه، تشكيل شوراي پژوهشي، راه اندازي شوراي مراكز پژوهشي، فعال شدن دفتر فقه معاصر، كانون هاي علمي طلبگي، كرسي هاي آزادانديشي و نظريه پردازي، در نظر گرفتن نمره هاي تشويقي براي مقاله و ارتقا جشنواره هاي موجود در ابعاد كمي و كيفي و توسعه آن به مقالات از جمله اين اقدامات است.
وي ادامه داد: رتبه بندي محققان و پژوهشگران حوزه، طبقه بندي علوم حوزه اي، شكل گيري شوراي هماهنگي مراكز پژوهشي و مركز اسناد حوزه، تدوين نقشه جامع تحقيقات حوزه، ارتقاء استان ها در دروس خارج و سطح دو و سه از ديگر اين اقدامات پژوهشي و تحقيقي است.

* دبير نوزدهمين همايش كتاب سال حوزه نيز در اين آيين با بيان اين كه يك هزار و 200 كتاب، پايان نامه سطح چهار و مقاله به دبيرخانه اين همايش رسيد، گفت: 965 كتاب و پايان نامه كه در سال 95 نگارش يافته به مرحله داوري رسيد كه از اين تعداد 809 اثر به زبان فارسي، 142 اثر به زبان عربي و 18 اثر نيز به ساير زبان ها نگارش شده بود.
حجت‎الاسلام ابوالقاسمي مقيمي حاجي با اشاره به حضور 147 نويسنده غيرايراني در اين دوره از همايش كتاب سال حوزه، گفت: 63 تن از شركت كنندگان از ميان طلاب خواهر بودند كه از ميان آن ها 2 اثر برتر شناخته شد.
وي اضافه كرد: هفت كتاب و پايان نامه به دليل اهميت موضوع و محتوا به عنوان اثر برگزيده و 18 اثر نيز به عنوان شايسته تقدير معرفي شد.
به گفته وي، 133 مقاله علمي پژوهشي به دبيرخانه اين همايش ارسال كه پس از انجام 333 ارزيابي در مراحل مختلف، هفت مقاله برتر معرفي شد.
آيين نوزدهمين همايش كتاب سال و نخستين جشنواره مقالات علمي حوزه در مدرسه علميه امام كاظم(ع) برگزار شد؛ در اين آيين كه علما و فضلاي حوزوي حضور داشتند، از برگزيده هاي كتاب سال حوزه و صاحبان مقالات برتر و همچنين آثاري كه شايسته تقدير بودند، با اهداء لوح و تنديس قدرداني شد.
بيش از يك هزار كتاب و پايان نامه و همچنين 133 مقاله علمي پژوهشي به دبيرخانه نوزدهمين همايش كتاب سال حوزه رسيده است كه هفت تن در هر بخش حائز رتبه هاي برتر شناخته شدند.
تجليل از 2 شخصيت برجسته علمي فرهنگي حوزه آيات سيد كاظم حسيني حائري و سيد مجتبي موسوي لاري و مراكز پژوهشي و ناشران برتر از ديگر برنامه هاي اين آيين بود.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سميه حيدري **انتشار- مسلمي