۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82813309
T T
۰ نفر
تفاهم‌نامه تاسیس مركز اپدیم امضا شد

تهران - ایرنا - تفاهم‌نامه تاسیس مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) در هتل اسپیناس پلاس تهران، به امضای محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و «شمشاد اختر» معاون دبیر كل سازمان ملل متحد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «اپدیم» یك مركز وابسته به كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه(اسكاپ) است كه به پیشنهاد جمهوری سلامی ایران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه كشور با گذشت بیش از یك دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاكره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی سرانجام در تهران افتتاح می شود.
این مركز با هدف خدمت‌رسانی در زمینه اطلاعات بلایا به ویژه زلزله برای كشورهای عضو «اسكاپ» راه‌اندازی شده و تلاش دارد مدیریت دانش، ظریف‌سازی، انتقال دانش فنی و تجارب موفق سایر كشورها در قالب همكاری‌های جنوب - جنوب در راستای افزایش تاب‌آوری در زمینه بلایا و كاهش خطرات آن انجام وظیفه كند.
از 40 بلای طبیعی شناخته شده در دنیا 30مورد آن در كشورمان رخ داده است كه از مهم‌ترین و پربسامدترین آنها می‌توان به زلزله اشاره كرد كه تلفات و خسارات فراوانی بر جای گذاشته است؛ با توجه به این مسائل، تاسیس مركز «اپدیم» در راستای پاسخگویی به نیازهای منطقه و كشور بوده است.
در دومین نشست شورای حكام مركز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای آسیا و اقیانوسیه كه از امروز آغاز به كار كرده است،
دو نشست سطح عالی منطقه‌ای برای مدیریت اطلاعات كاهش و تاب‌آوری در برابر خطرات بلایا و نشست مشورتی همكاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه، در محل هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار می شود.
در این نشست دو روزه، 40 نفر از نمایندگان كشورهای عضو كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه(اسكاپ) و نمایندگان تخصصی دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان نقشه‌برداری كشور، سازمان مدیریت بحران كشور، مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها به بررسی و تبادل نظر در خصوص بلایای طبیعی منطقه از جمله زلزله، گرد و غبار، سیل و روش‌های مقابله با آنها خواهند پرداخت.
اجتمام**3377 **1021
خبرنگار: سمانه زین العابدین**انتشار: حسین نوروزیان
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر