۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82813643
T T
۰ نفر
تورم تولید در مرغداری های صنعتی طی پاییز امسال رشد كرد

تهران- ایرنا- مركز آمار ایران اعلام كرد: شاخص كل قیمت تولیدكننده محصولات مرغداری ‌های صنعتی كشور در پاییز امسال نسبت به فصل تابستان 4.13 درصد و نسبت به پارسال 17.14 درصد رشد یافت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و بر اساس شاخص قیمت تولیدكننده محصولات مرغداری‌های صنعتی كشور كه مركز آمار ایران منتشر كرده است، در پاییز امسال این شاخص (١٠٠=١٣٩٠) به عدد ٢٧٦,٣٣ رسید.
همچنین گروه مرغ و تخم مرغ به ترتیب با 5.41 درصد و 52.18 درصد رشد، سبب افزایش 17.14 درصدی شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل شده­اند. تغییر شاخص در چهار فصل منتهی به پاییز ١٣٩٦ نسبت به چهار فصل منتهی به پاییز پارسال معادل 18.07 درصد (تورم سالانه) بوده است.

**شاخص استانی
بررسی شاخص قیمت تولیدكننده محصولات مرغداری‌های صنعتی كشور در پاییز امسال نشان می­دهد كه ایین شاخص در تمام استان های كشور بجز گیلان نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش روبه رو بوده و بیشترین میزان افزایش مربوط به استان قم 46.44 درصد است.
استان گیلان با كاهش 1.13 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل بیشترین كاهش را داشته است.به علاوه استان های قم و كرمانشاه به ترتیب با 17.66 درصد افزایش و 13.15 درصد كاهش به ترتیب بیشترین افزایش و كاهش قیمت را نسبت به فصل قبل تجربه كرده اند.

**شاخص گروه­های اصلی(مرغ)
بر اساس بررسی های مركز آمار، در پاییز ١٣٩٦ شاخص گروه مرغ به 276.12 واحد رسید كه نسبت به فصل قبل 6.68 درصد كاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 5.41 درصد افزایش دارد.
همه اقلام این گروه شامل پولت (جوجه یكروزه تخم گذار)، مرغ گوشتی و جوجه یكروزه به ترتیب 3.64 درصد، 6.14 درصد و 9.13 درصد نسبت به فصل قبل (تابستان) كاهش داشته­اند.
همچنین پولت و مرغ گوشتی به ترتیب 9.25 درصد و 6.76 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته اند. دیگر قلم گروه، جوجه یك روزه 0.26 درصد نسبت به فصل قبل كاهش یافته است.

**تخم مرغ
شاخص گروه تخم مرغ در پاییز امسال به 261.59 واحد رسیده كه نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب 34.7 درصد و 52.18 درصد افزایش داشته است.
در این گروه تخم مرغ نطفه­دار و تخم مرغ خوراكی به ترتیب 19.86 درصد و 51.03 درصد نسبت به فصل قبل افزایش نشان می دهد. همچنین اقلام مذكور نسب به فصل مشابه سال قبل به ترتیب 41.12 درصد و 63.36 درصد افزایش داشته است.
در بخش سایر اقلام كه شامل كود است، پاییز ١٣٩٦ شاخص كود به 885.8 واحد رسید كه به ترتیب 1.99 درصد و 0.64 درصد نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، تعیین شاخص بهای تولیدكننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف كننده» را دارد؛ در حالی كه تورم مصرف كننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود، رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط ركودی است.
به طور كلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدكننده (Producer Price Index-PPI) یك شاخص پیش نگرانه به شمار می رود كه روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدكننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (كشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد؛ این شاخص می تواند به عنوان به یك شاخص پیش نگر برای اطلاع زود هنگام از روند تورم به كار برده شود.
از این رو در ارزیابی های بلندمدت هرچه عقربه تورم تولید به سمت رشد متمایل شود، نوید بازگشت رونق به اقتصاد آن كشور است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9123**2025
خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر