۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 82815211
T T
۰ نفر
ساماندهي 9 منطقه براي مديريت زباله و پسماند در مازندران

ساري- ايرنا- معاون امور عمراني استاندار مازندران گفت:براي مديريت زباله و پسماند استان به 9 منطقه تقسيم شده و اين تقسيم بندي هم مبتني بر راه حل هاي انديشيده شده براي حل معضل زباله است .

علي نبيان روز چهارشنبه به مناسبت دهه فجر در نشست خبري استاندار مازندران ، دولت تدبير و اميد را دولت محيط زيستي معرفي كرد و بيان داشت: با تاكيد محمد اسلامي به عنوان استاندار جديد مازندران، ساماندهي 9منطقه براي مديريت پسماند استان عملياتي شده است.
معاون عمراني استاندار مازندران توضيح داد: گستردگي معضل زباله در مازندران سبب شده است تا مديريت پسماند در اين استان منطقه بندي شود تا برنامه ريزي براي حل آن با سرعت و كيفيت بهتري صورت گيرد.
وي گفت: مشكل پسماند مازندران قرار است با ايجاد 2 نيروگاه زباله سوز در شهرهاي ساري و نوشهر و احداث كارخانه كمپوست و زباله سوز در هفت منطقه ديگر حل شود.
نبيان با بيان اينكه با چنين برنامه ريزي ، مقرر شد تا سه هزار و 100 تن زباله روزانه توليدي مازندران با استفاده از امكانات و تجهيزات پيشرفته ، مديريت شود ، گفت: در حال حاضر نيروگاه هاي زباله سوز ساري و نوشهر پيشرفت بيش از 80 درصدي دارند.
معاون عمراني استاندار مازندران از انتخاب محل جديد تخليه زباله در آمل خبر داد و بيان داشت: فراخواني براي ساخت كارخانه زباله سوز منتشر شده و چندين سرمايه گذار نيز شناسايي و در مرحله انتخاب سرمايه گذار هستيم.
گفتني است انباشت سه دهه اي زباله در منطقه عمارت آمل از ابتداي امسال كاسه صبر تمامي طرف هاي درگير از جمله محيط زيست و شركت آب منطقه اي مازندران را لبريز كرد و آنها هشدار دادند چنانچه مديران شهري آمل زباله را از اين منطقه دور نسازند ، اجازه آبگيري سد هراز را نخواهند داد.
منطقه عمارت در نزديكي رودخانه هراز واقع است و كارشناسان محيط زيست مي گويند كه شيرابه زباله از اين منطقه به رودخانه هراز سرايت كرده و آب سد را در صورت بهره برداري آلوده مي كند.
بر اساس اسناد موجود ، قرار بود منطقه عمارت يك سال پيش از آبگيري سد هراز زباله زدائي شود ولي در همه اين سال ها با وجود ديد و بازديدهاي مختلف ، اقدام نتيجه داري براي حل اين معضل انجام نشده بود.
معاون استاندار مازندران از افتتاح تصفيه خانه شيرابه زباله انجيل سي بابل در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: پروژه كمپوست و تصفيه زباله انجيل سي در حال انجام است.
نبيان به تخصيص 300ميليارد ريال اعتبار دولتي امسال براي پروژه نيروگاه زباله سوز ساري اشاره كرد و گفت: اميدواريم مشكلات زباله استان مازندران حل و فصل شود.
وي برگزاري دوره هاي آموزشي تفكيك زباله از مبداء به دهياران استان را مهم خواند و گفت: آموزش و فرهنگ سازي براي اجراي طرح تفكيك زباله از مبدا يكي از مهمترين برنامه استانداري است و اين طرح 30 تا 35 درصد ميزان زباله را كاهش مي دهد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، تفكيك زباله از مبدا ،به اعتقاد كارشناسان نخستين گام در مديريت پسماند است بطوريكه علاوه بر صرفه اقتصادي ناشي از كاهش هزينه هاي حمل و نقل ، هزينه هاي دفن و همچنين جداسازي مواد ارزشمند در مراحل اوليه ، آلودگي كمتري را متوجه محيط زيست مي كند .
شهرداران و فرمانداران مازندران در هفته هاي اخير براي حل معضل لاينحل 30 ساله زباله استان با برگزاري مراسم رسمي ،عمليات طرح تفكيك زباله از مبداء را به عنوان يك فعاليت حساس و مهم زيست محيطي كليد زدند.
از آنجاييكه روستاهاي مازندران در كنار يكديگر و در مجاورت شهرهاي استان قرار دارند معضل زباله روستاها نيز به زباله شهرهاي استان اضافه شده و حتي نوع زباله هاي روستايي نيز با شهرها يكسان شده است .
طرح جمع آوري و حمل و نقل زباله ها در روستاها با همكاري دهياري هاي روستاها نيز در برخي از مناطق استان در چند سال اخير انجام مي شود .
ريختن زباله در حاشيه راههاي اصلي مازندران ديگر معضل زيست محيطي ناشي از بلاتكليفي دفع زباله در استان مازندران است كه اين مشكل علاوه بر اينكه هزينه زيادي را روي دست اداره كل راه ترابري مي گذارد ، وضعيت ظاهري جاده ها را نازيبا و زشت كرده و علاوه بر ايجاد مشكلات زيست محيطي به صنعت گردشگري نيز صدمه وارد مي كند.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
/1899/6990
۰ نفر