۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷
کد خبر: 82816821
T T
۰ نفر
يك سوم بيماران سرطاني خراسان شمالي مبتلا به سرطان گوارش هستند

بجنورد- ايرنا- رييس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي با بيان اينكه آمار سرطان گوارش در اين استان بيداد مي كند گفت: يك سوم بيماران سرطاني در اين استان مبتلا به سرطان گوارش هسند.

سيدمحمد حريري جمعه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: هم اكنون 2 هزار بيمار سرطاني عضو انجمن خيريه عطوفت در اين استان هستند كه بيشترين سرطان در استان مربوط به دستگاه گوارش است.
وي افزود: سرطان مري، معده، پانكراس، كولون، خون، سينه، پرستات از جمله سرطان ها در اين استان هستند.
حريري برخود مراقبتي تاكيد كرد و افزود: بايد به كودكان خود بياموزيم چگونه از خود مراقبت داشته باشند، نبايد تنقلات، سوسيس كالباس، نمك، روغن زياد مصرف كنند چرا كه يكي از عامل هاي سرطان گوارش استفاده زياد از نمك و روغن است.
وي بر نهادينه شدن فرهنگ خود مراقبتي در بين جامعه اشاره كرد و افزود: بايد با آموزش و پيشگيري در آينده شاهد كاهش سرطان ها باشيم.
وي همچنين بر آگاهي اقشار مختلف جامعه توسط انجمن ها، دستگاه هاي مسئول و مربوط و دستگاه هاي فرهنگي نيز تاكيد كرد و گفت: بايد هم اكنون قشر هاي مختلف جامعه را آموزش بدهيم چرا كه برخي از سرطان ها از جمله سرطان كولون به شيوه تغذيه بستگي دارد كه اگر اين مهم رعايت شود از بسياري از بيماري ها جلوگيري مي شود.
رييس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي بر كاهش وزن نيز تاكيد كرد و افزود: عامل چاقي نيز معمولا يكي از علت هاي سرطان روده بزرگ است و همچنين يبوست در اين موضوع تاثير گذار است اگر افرادي كه دچار اين مشكل مي شوند آن را درمان كنند در آينده دچار مشكل سرطان نخواهند شد، درمان يبوست كم هزينه تر و راحت تر است اما سرطان داراي درد و هزينه هاي هنگفت است.
وي گفت: حتي هم اكنون در جهان نيز دولت ها از عهده هزينه هاي درمان سرطان بر نمي آيند كه بسياري از كشور ها بر پيشگيري و آموزش توجه مي كنند تا در آينده شهروندان سالمي داشته باشند و با اجراي غربالگري بيماران را در مرحله اوليه شناسايي مي كنند.
وي گفت: اما برخي از سرطان ها از جمله سرطان معده دير تشخيص داده مي شود و عارضه اي نيز ندارد و سرطان پرستات نيز در سكوت ايجاد مي شود و پرهزينه و دير درمان هستند.
حريري اظهار كرد: سرطان معده نيز بسيار دير تشخيص داده مي شود زماني كه فرد نيمي از معده اش را از دست داده اين بيماري تشخيص داده مي شود.
رييس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي از هم استاني ها خواست تا به انجمن عطوفت مراجعه كنند و در طرح هاي غربالگري نيز شركت داشته باشند و همچنين اطلاعات و آگاهي ها را در اين خصوص به دست بياورند.
رييس انجمن حمايت از بيماران سرطاني خراسان شمالي با بيان اينكه علت سرطان به صورت دقيق مشخص نيست گفت: اما بي تحركي، مصرف زياد نمك و روغن، تغذيه نامناسب، استفاده از كود هاي شيمايي در محصولات كشاورزي، وجود نيترات ها در منابع آبي كه در اثر سم پاشي ها ايجاد مي شود، آلودگي هوا، امواج و .. است.
وي افزود: هم اكنون مردم به تنهايي نمي توانند با سرطان ها مبارزه كنند بلكه بايد دولت مردان و مسئولان وارد كار به شكل جدي شوند و با كاهش آلودگي ها و ساير موارد اين بيماري پر درد و پرهزينه را در آينده كاهش دهند.
طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان 100 هزار نفر از افراد جامعه مبتلا به بيماري سرطان هستند كه روزانه 274 مورد بيمار مبتلا به سرطان در كشور به ثبت مي رسد.
اما بيش از 50 درصد افرادي كه به سرطان مبتلا هستند از نوع خطرناك و پرهزينه اند.
بيماري سرطان ضربه هاي جبران ناپذيري به جامعه وارد مي كند و همچنين كميت و كيفيت زندگي افراد و خانواده هاي آنان را مختل مي كند.
به گزارش ايرنا خراسان شمالي روي كمربند سرطان قرار دارد.
كمربند سرطان از شمال ايران از استان هايي همچون استان گلستان تا شمال چين ادامه دارد كه خراسان شمالي نيز متاسفانه در اين كمربند قرار دارد و به همين دليل در برخي از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش نسبت به ميانگين كشور بيشتر و روند افزايشي دارد.

***علائم سرطان هاي دستگاه گوارش را بشناسيم
يك فوق تخصص بيماري هاي گوارش و كبد، علائم و راههاي پيشگيري از سرطان هاي دستگاه گوارش را تشريح كرد.
دكتر پژمان علوي نژاد به ايرنا گفته است: دستگاه گوارش از مهمترين ارگان هاي بدن است كه برخي از مواد غذايي و آلاينده ها مي توانند به اين دستگاه آسيب رسانده و فرد را به انواع بيماري مبتلا كنند.
وي افزود: سرطان هاي روده بزرگ و معده از شايع ترين سرطان ها هستند و در صورت تشخيص در مراحل اوليه، با اقدامات موضعي قابل درمان مي باشند اما در مراحل پيشرفته در بيشتر اوقات قابل درمان نيستند.
علوي نژاد در خصوص عوامل بروز بيماري گفت: مصرف مواد غذايي مانده و فاسد، نمك سود و فرآوري شده، فست فود و چربي ها، غذاها و نوشيدني هاي داغ و استعمال دخانيات و مشروبات الكلي احتمال بروز اين بيماري را افزايش مي دهند.
اين فوق تخصص بيماري هاي گوارش و كبد ادامه داد: مصرف مواد غذايي و نوشيدني هاي داغ سوختگي موضعي ايجاد مي كنند و مي توانند به مرور بافت سرطاني ايجاد كنند.
وي گفت: استرس به سيستم ايمني و دفاعي بدن آسيب مي رساند و مي تواند نقش تسهيل كننده در بروز سرطان داشته باشد.
علوي نژاد بيان كرد: برخي از ذرات و آلودگي هاي معلق در هوا مي توانند از طريق بزاق دهان وارد بدن شده و در تماس با مخاط گوارشي قرار گيرند در نتيجه عاملي در بروز سرطان محسوب مي شوند.
وي در خصوص راه هاي پيشگيري اظهار كرد: هرچه الگوي مصرف مواد غذايي به سمت مواد طبيعي و تازه پيش برود شانس ابتلا كاهش مي يابد در نتيجه سبك زندگي و رژيم غذايي سالم، پرهيز از مصرف مواد غذايي فرآوري شده و فاسد، انجام فعاليت هاي فيزيكي به علت بهبود سيستم ايمني مي تواند از جمله راه هاي پيشگيري باشد.
براساس آخرين آمار اداره كل ثبت احول خراسان شمالي اين استان 864 هزار نفر جمعيت دارد.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعي ** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي