۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 82817581
T T
۰ نفر
300 روستایی بانه ای در زمینه خطرات مین آموزش دیدند

سنندج - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر بانه گفت: كارشناسان این جمعیت به 300 نفر از اهالی روستاهای مرزی این شهرستان در زمینه آگاه سازی از خطرات مین، آموزش دادند.

آزاد فتاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این تعداد از اهالی روستاها در قالب 16 كارگاه آموزشی، آموزش های لازم را فرا گرفتند.
وی افزود: بانه یكی از شهرهای جنگ زده كشور است و مین های زیادی از دوران دفاع مقدس در مناطق مختلف این شهرستان بجا مانده كه باید مناطقی كه مین گذاری شده برای جلوگیری از خطر انفجار، مین زدایی شود.
رئیس جمعیت هلال احمر بانه جامعه هدف این كارگاه های آموزشی و آگاه سازی از خطرات مین را تمام روستانشینان نوار مرزی اعلام كرد و یادآور شد: این كارگاه ها در روستاهای چی چوران، بژی، وزمله، كانی شیلان، عباس آباد، محملی آباد، كانی سور، ولی آباد، كشینه، بنه ژاژ، بلكه، یعقوب آباد، رشید قلعه و مامال برگزار شده است.
فتاحی اضافه كرد: كارگاه های آگاه سازی از خطرات مین توسط بهزیستی نیز در روستاها انجام می شود اما این آموزش ها مكمل همدیگر هستند.
وی گفت: بسیاری از مناطق آلوده به مین در بانه مین زدایی شده اما مین زدایی این مناطق به معنای پاكسازی كامل نیست و احتمال خطر انفجار در این مناطق همچنان وجود دارد كه باید مردم احتیاط لازم را در هنگام تردد در این مناطق داشته باشند.
فتاحی افزود: بودجه برگزاری كارگاه های آموزش آگاه سازی از خطرات مین توسط كمیته بین الملل صلیب سرخ تامین می شود این كمیته به كشورهای كه آلوده به مین هستند اعلام می كند با هماهنگی هلال احمر كارگاه های اموزشی برگزار كنند.
به گزارش ایرنا؛ با توجه به اینكه مین ها بر اثر فرسایش خاك و بارش باران و برف جابجا می شود به همین دلیل پیدا كردن آنها كاری سخت و نیاز به زمان زیادی دارد با این حال خطر انفجار مین همچنان جان مرزنشینان را تهدید می كند.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 كیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار: عبدالله رحمانی
7469/ 3020