۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82818008
T T
۰ نفر
اجراي طرح كشوري سامانه رصد آسيب‌هاي اجتماعي در قزوين

قزوين-ايرنا-مديركل بهزيستي استان قزوين از اجراي طرح كشوري سامانه رصد آسيب هاي اجتماعي در اين استان خبر داد و گفت: ايجاد سامانه اي پايدار براي نشان دادن مستمر وضعيت آسيب هاي اجتماعي و روند كاهشي يا افزايشي آنها از دستاوردهاي اين طرح خواهد بود.

عليرضا وارثي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اجراي اين طرح تا 15 اسفند ماه سال جاري ادامه خواهد داشت افزود:اين طرح از طرف سازمان بهزيستي كشور همزمان با ساير استان ها براي تحليل وضعيت آسيب هاي اجتماعي در شهرستانهاي قزوين ، تاكستان ، بويين زهرا و 9 روستاي تابعه در حال برگزاري است.
وي با تشريح نقش تاثيرگذار بهزيستي به عنوان يك نهاد فرهنگي و اجتماعي در كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اضافه كرد: در ماده‌هاي 57 و 80 قانون برنامه ششم توسعه آورده شده كه بهزيستي با استفاده از تكاليف و وظايف خود در زمينه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و اجراي طرح ملي سامانه رصد اجتماعي، ميزان آسيب‌ها و معضلات اجتماعي را كاهش دهد.
وارثي درباره اجراي اين طرح در قزوين ادامه داد: پرسش‌نامه‌هاي پژوهشي استانداردشده با مؤلفه‌هايي از قبيل خشونت خانگي، دغدغه هاي اجتماعي، اعتماد، همكاري و مشاركت اجتماعي، مسئوليت پذيري ، اهميت به معلولان و سالمندان و ديگر موارد سلامت رواني و اجتماعي در اختيار پرسشگران و گروه كارشناسي بهزيستي قرار داده مي‌شود.
وي افرود: پرسشگران بهزيستي در ساعت مشخصي از روز در محله ها، اماكن عمومي و معابر حضور مي يابند و گروه هاي سني متفاوتي را تحت پوشش برنامه پرسشگري قرار مي دهند.
وارثي گفت: پرسشگران اين طرح داراي كارت شناسايي معتبر از اداره كل بهزيستي استان هستند و با مراجعه به گروه‌هاي سني 15 تا 20 سال، 21 تا 40 سال و 41 تا 60 سال، به جمع‌آوري اطلاعات پرداخته و اين اطلاعات را در اختيار برنامه‌ريزان و كارشناسان جهت پردازش، تجزيه و تحليل داده‌ها قرار مي‌دهند تا مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي اجتماعي قوي يا ضعيف را مشخص و سپس بر اساس نتايج حاصله برنامه‌هايي متناسب با وضع موجود براي كاهش و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي تدوين و تبيين كنند.
وي خاطرنشان كرد: بر اين اساس 166 سوال در زمينه آسيب هاي اجتماعي، ويژگيهاي فردي و نظرات مردم در خصوص مسائل اجتماعي براي پاسخگويي طراحي شده كه گروه هاي مختلف از نظر سني و جنسيت را پوشش مي دهد.
وي افزود: رصد آسيب هاي اجتماعي و عوامل سبب شناختي آنها در سطح كشور اين امكان را به برنامه ريزان اجتماعي مي دهد تا با توجه به وضعيت موجود وسير تغييرات اين عوامل، برنامه هاي اجتماعي و فرهنگي مناسب تري را براي پيشگيري وكنترل‌ آسيب هاي اجتماعي طراحي كنند .
وارثي در ادامه خواستار همكاري مردم و شهروندان با پرسشگران مجري اين طرح شد و گفت: بهزيستي به عنوان يكي از متوليان سلامت اجتماعي بيشترين وظيفه را در اجراي اين طرح دارد.
مراكزي مانند اورژانس اجتماعي، خط مشاوره تلفني رايگان 1480، گروه‌هاي اجتماع ‌محور پيشگيري از اعتياد، خط ملي راهنمايي و مشاوره در زمينه اعتياد و همچنين استقرار 15 پايگاه سلامت اجتماعي در استان از ظرفيت هاي مهم و پيشگيرانه دريافت خدمات تخصصي در زمينه كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي است..
7388/6012خبرنگار:پريسا نوروزي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني