سيد جواد سادات فاطمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در افزود: براي اينكه سبك زندگي قرآني در جامعه ترويج يابد ابتدا بايد مردم با قرآن مانوس شوند. وقتي مردم با قرآن مانوس شوند آموزه هاي قرآني در اخلاق و رفتارشان رسوخ پيدا مي كند و تاثيرگذار مي شود.
وي ادامه داد: هم اينك جلسات و محافل قرآني باشكوه در سطح كشور برگزار مي شوند اما در تعميق قرآن و درك مردم از مفاهيم آن تلاشي صورت نمي گيرد زيرا فعاليتها بيشتر جنبه ظاهري دارد. به عنوان مثال محفل قرآني با حضور قاريان بين المللي برگزار مي شود و جوانان و نوجوانان را علاقه مند به فراگيري مي كند اما كار آموزشي جدي در ارتباط با آنان انجام نمي شود.
اين قاري برجسته گفت: جلسات و محافل قرآني حلقه هاي اتصال مردم به قرآن هستند و اگر جوانان و نوجوانان در اين حلقه حضور تاثيرگذاري داشته باشند و برنامه ريزيها منسجم و هدفمند باشند قطعا به جامعه قرآني مورد نظر دست مي يابيم. اما در زنجيره شكل گيري جامعه قرآني برخي حلقه ها مفقودند و يا كار خود را به درستي انجام نمي دهند. در اين زنجيره تعدادي از افراد جامعه در جايگاه اصلي خود قرار نمي گيرند و آن آموزشي كه بايد ببينند يا تبليغ و كار ترويجي كه بايد در مورد آنان انجام شود صورت نمي گيرد.
* قرائت قرآن مقدمه انس با كتاب آسماني
فاطمي همچنين پيرامون مهمترين شيوه براي انس بيشتر با قرآن گفت: اگر مي خواهيم جامعه با قرآن مانوس شود بايد ارتباط مردم با قرآن مستمر و عميق باشد. براي تحقق اين مهم نيز نخستين گام آشنايي با نحوه صحيح قرائت قرآن است. مردم در ابتدا بايد قرآن را بخوانند تا نسبت به مفاهيم آن علاقه مند شوند، براي تدبر و فهم در آيات تلاش نمايند و زندگي خود را براساس آموزه هاي قرآني شكل دهند.
وي افزود: قرائت قرآن مقدمه انس با كتاب آسماني است و بايد تلاش كرد مردم به ويژه نوجوانان و جوانان با جلسات و محافل قرآني ارتباط تنگاتنگي برقرار كنند تا با آموزش قرائت و مفاهيم قرآن به آنان بتوان زمينه ارتباط موثرشان را با كتاب وحي فراهم كرد.
* موفقيت در حوزه تلاوت نيازمند آموزش مستمر و طولاني
اين مدرس قرآن در مورد مھمترين روش و الگوي قاريان براي موفقيت در حوزه تلاوت نيز گفت: يك قاري قرآن در بخشهاي مختلف بايد آموزش ببيند زيرا قرائت قرآن فني است كه نياز به آموزشهاي مستمر و طولاني دارد. فردي كه در جايگاه مسابقات قرآن كريم حائز رتبه برتر مي شود حداقل 20 سال كار آموزشي در موردش انجام شده و تحت پوشش دوره هاي مختلف آموزشي قرار گرفته است.
وي افزود: با اين حال فردي كه حائز رتبه برتر در مسابقات بين المللي مي شود آموزشش به پايان نرسيده و بايد علوم بسيار ديگري را بياموزد تا بتواند به جايگاه استادي برسد. با توجه به پيچيدگي كار آموزش و علوم و فنون مختلفي كه يك قاري يا استاد قرآن بايد فرا گيرد دوره هاي مستمر و طولاني آموزشي را پشت سر بگذارند مطالب زيادي وجود دارد.
* وضعيت تدريس قرائت قرآن
فاطمي همچنين گفت: در مجموع كار تدريس قرآن در كلاسهاي آموزشي مطلوب نيست زيرا اين فعاليت از سوي سازمانها و نهادهاي متولي جدي گرفته نمي شود. سازمانها بيشتر به جنبه هاي تبليغي و ترويجي كار آموزش مانند برگزاري همايشها، محافل قرآني و مسابقات توجه مي كنند و كمتر نسبت به فعاليتهاي آموزشي پايه اقدام كرده اند.
وي افزود: به عنوان مثال سازمانهاي مختلف براي زيرمجموعه خود مسابقات قرآني برگزار مي كنند اما قبل از برگزاري مسابقات كار آموزشي مطلوب انجام نمي شود لذا وقتي آموزشي با جديت صورت نگيرد هدف اصلي برگزاري مسابقه قرآن هم محقق نمي شود.
او ادامه داد: بايد در بحث آموزش تلاوت قرآن سرمايه گذاري لازم توسط سازمانها و نهادهاي مرتبط انجام گيرد تا در كنار برگزاري مسابقات به بحث آموزش قرآن نيز توجه ويژه شود.
* تلاوت بدون فهم معنا
اين مدرس قرآن پيرامون تاثير توجه به معناي آيات و تدبر در قرآن بر پيشرفت قاريان هم گفت: زماني يك قاري قرآن مي تواند تلاوت خوبي داشته باشد كه معناي آيات را به خوبي درك كند. وقتي قاري نفهمد چه مي خواند چه انتظاري داريم كه آيات را به خوبي قرائت كند. همانطور كه وقتي فردي شعر حافظ را مي خواند طبيعتا بدون درك معاني آن نمي تواند قرائت خوبي از شعر داشته باشد.
وي افزود: وقتي قاري لحن مناسب را همراه با درك معناي آيات در قرائت قرآن بكار گيرد به خوبي قادر خواهد بود معناي آيات را به شنوندگان القا كند. به قاريان توصيه مي شود حداقل قبل از قرائت آيات نگاهي به معناي آن بياندازند و با درك فهم آيات آن را تلاوت كنند تا بر مخاطبين اثرگذار باشد.
* فعاليتهاي قرآني
اين مدرس قرآني در ادامه گفت: متولد 1341 در يك خانواده مذهبي هستم. من و دو برادرم از همان كودكي در جلسات و محافل قرآني شركت مي كرديم و با تقليد از اساتيد مصري كار تلاوت خود را آغاز نموديم. در دوران تحصيل هرگز يادگيري قرآن و تلاوت آن را رها نكردم. پس از اتمام تحصيل و ديپلم نيز در مقطع كارشناسي ارشد رشته علوم قرآن و حديث دانشگاه تهران دانش آموخته شدم.
فاطمي افزود: هم اينك به عنوان مدرس قرآن و داور بين المللي مسابقات بين المللي قرآن فعاليت مي كنم.
سازمان دارالقرآن الكريم جمعه 13 بھمن ماه از 41 خادم قرآني در كشور تجليل كرد كه سيدجواد سادات فاطمي يكي از اين افراد بود
خبرنگار: ميترا عبداللهي **انتشار: حسين كريم زاده
7489/1858
مشهد- ايرنا- يك مدرس برجسته قرآن كريم در خراسان رضوي گفت: حلقه هاي زنجيره تشكيل و ترويج سبك زندگي قرآني در جامعه انسجام ندارند و دچار نقصان هستند.