اتاق عمليات تروريست ها براي توقف پيشروي ارتش سوري/رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/پانزدهم بهمن

تهران - ايرنا - تشكيل اتاق عمليات جديد تروريست ها براي توقف پيشروي هاي ارتش سوريه؛ كشته و زخمي شدن 19 سرباز ترك در حمله موشكي پ.ك.ك؛ تركيه متهم به استفاده از سلاح هاي ممنوعه در منطقه عفرين؛ بحران سوريه محور گفت وگوهاي السيسي با مقام هاي عمان؛ انتشار فيلم كشته شدن خلبان روسي در ادلب و تكذيب ادعاي آمريكا مبني بر به كارگيري سلاح شيميايي در سوريه از خبرهاي مهم روز يكشنبه كشور سوريه است.

**گروه هاي تروريستي امروز با صدور بيانيه اي از تشكيل اتاق عمليات مشتركي با عنوان 'سركوب متجاوزان' در استان هاي حلب،حماه و ادلب براي جلوگيري از پيشروي هاي ارتش سوريه با پشتيباني گروه هاي دفاع مردمي خبر دادند.
گروه هاي تروريستي أحرارالشام، فيلق الشام، جيش الأحرار، جيش إدلب الحر، جيش العزة، حركة نور الدين الزنكي، جيش النصر، جيش النخبة، الجيش الثاني، تيپ بعين و تيپ يكم پياده ارتش آزاد اتاق عمليات مشترك تشكيل داده اند.
ارتش سوريه با پشتيباني گروه هاي دفاع مردمي از حدود سه ماه قبل عمليات نظامي خود را براي ريشه كن كردن گروه هاي تروريستي از جمله تحريرالشام (جبهه النصره كنوني) و داعش در استان هاي حماه، ادلب و حلب آغاز كرد.

**به گزارش رسانه هاي تركيه، در پانزدهمين روز از عمليات عفرين و تداوم حملات موشكي نيروهاي حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) و حزب اتحاد دمكراتيك سوريه (پ.ي.د) هشت سرباز ارتش تركيه كشته و 11 تن ديگر زخمي شدند.
همچنين در پي حمله نيروهاي كرد به يك تانك ارتش تركيه در منطقه شيخ خروس (شمال غربي عفرين) پنج سرباز ارتش كشته و در جريان حمله موشكي نيروهاي پ.ك.ك و پ.ي.د به پايگاه نظاميان تركيه در حكاري و كيليس، 2 سرباز ديگر ارتش كشته و شش سرباز ديگر مجروح شده اند.

**نيروهاي دمكراتيك سوريه (كردها) تركيه را به استفاده از سلاح هاي ممنوعه و غيرمتعارف از جمله ناپالم و خوشه اي در حمله به مناطق كردنشين اين كشور متهم كردند.
ريدور خليل مسئول دفتر روابط عمومي نيروهاي دمكراتيك سوريه، از تلاش براي جمع آوري اسناد و ارائه آن به افكار عمومي در اين باره خبر داد.

**عبدالفتاح السيسي به عنوان رئيس جمهوري مصر در نخستين ديدار رسمي سه روزه خود از عمان، فردا با سلطان قابوس بن سعيد و مقام هاي عالي رتبه اين كشور ديدار و درخصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه اي از جمله بحران سوريه بحث و تبادل نظر خواهد كرد.

**به گزارش رسانه هاي مخالف سوريه، گروه تروريستي موسوم به محمد الشرع در استان درعاي سوريه يكي از شركت كنندگان نشست سوچي را پس از بازداشت و توقيف مدارك شخصي وي به زندان منتقل كردند.
نشست گروه هاي سوري - سوري به تازگي در سوچي روسيه برگزار شد و اغلب شركت كنندگان در آن بر حفظ تماميت ارضي سوريه و حركت به سمت وفاق ملي تاكيد كردند.

**گروه تروريستي تحريرالشام (جبهه النصره سابق) شنبه شب، فيلم كشته شدن خلبان روسي را كه جنگنده وي عصر همان روز در آسمان ادلب واقع در شمال غرب سوريه سرنگون شد، منتشر كرد.
تحريرالشام با انتشار اين فيلم، در واقع مسئوليت سرنگوني جنگنده سوخوي 25 روسي در ادلب را برعهده گرفته است.

**وزارت دفاع روسيه شنبه شب با صدور بيانيه اي، سرنگوني جنگنده سوخوي 25 نيروي هوايي خود و كشته شدن يكي از خلبانان اين هواپيما را در استان ادلب تاييد كرد.
براساس اين بيانيه، جنگنده روسي در جريان پرواز در منطقه كاهش تنش در استان ادلب با موشك هاي دوش پرتاب گروه هاي مسلح سرنگون و خلبان هواپيما پس از فرود با چتر در درگيري با تروريست ها در حلب كشته شده است.

**ارتش روسيه منطقه اي كه از آن به هواپيماي سوخو 25 شليك شده بود، هدف قرار داد.
اين منطقه در كنترل گروه تروريستي تحريرالشام (جبهه النصره) در استان ادلب است و در نتيجه اين حمله بيش از 30 تروريست كشته شده اند.

**وزارت امورخارجه سوريه ضمن رد ادعاهاي بي اساس و باطل آمريكا و اتهام زني به دولت سوريه درباره استفاده از سلاح شيميايي در غوطه شرقي ريف دمشق، تاكيد كرد كه اين ادعاها پس از هر شكست آمريكا و همپيمان هايش در تصويب طرح ها و قطعنامه هاي مورد نظر خود در شوراي امنيت سازمان ملل و سازمان جلوگيري از سلاح شيميايي مطرح مي شود.
شبك** خاورم**7074**1392**خبرنگار: مينا غفراني آذر**انتشار: ابوالفضل بابايي