۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۳
کد خبر: 82825437
T T
۰ نفر

مشاركت مردمی؛ كلید پایان پیامك های مزاحم تبلیغی

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۳
کد خبر: 82825437
مشاركت مردمی؛ كلید پایان پیامك های مزاحم تبلیغی

تهران- ایرنا- مشتركان اپراتورهای تلفن همراه كشور همچنان با ارسال پیامك های تبلیغی دست به گریبانند، در حالی كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این امر را فقط منوط به جلب رضایت مشترك می داند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامك های تبلیغی به مشتركان، اپراتورها تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان كرده است.
با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامك ها تغییر چندانی نكرده و بسته تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلكه كمی جبران مافات كرده باشد.
نارضایتی مشتركان در زمینه دریافت بدون مجوز پیامك های تبلیغی در شرایطی ادامه دارد كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بر نادرست بودن این رویه تاكید كرده اند.
البته باید سمت دیگر موضوع را نیز بررسی كرد.
با وجود بكارگیری سامانه 195 برای ثبت شكایت های مردمی از سرشماره های ارسال كننده پیامك های تبلیغاتی و اصلاحات بعدی آن، به نظر می رسد مشتركان هنوز به این مسیر آگاه نیستند.

* نگاه مردمی به ارسال پیامك های تبلیغاتی
در همین پیوند، خبرنگار اقتصادی ایرنا نظر شماری از مشتركان تلفن های همراه را جویا شد.
محمد بهرامی نژاد می گوید همچنان از خط خود پیامك های تبلیغاتی دریافت می كند كه برخی مواقع روند آن آزاردهنده می شود.
از او می پرسم آیا مطابق با تاكید وزیرارتباطات درباره ارسال پیامك های تبلیغی رضایتنامه ای داده است.
وی در حالی كه چشمانش گرد شده است، پاسخ می دهد: من تاكنون چنین حرفی نشنیده ام و اپراتور مربوط به سیمكارت من نیز در این باره تماسی نگرفته است اما ارسال پیامك ها ادامه دارد.
حسن فتحعلی نیز درباره روند ارسال پیامك های تبلیغاتی می گوید: تعداد پیامك های تبلیغی كه هر روز می گیرم هیچ تغییری نكرده است و حتی گاهی آرامش من را هم بر هم می زنند.
وی درباره اختصاص بسته تشویقی برای مشتركان در صورت دریافت پیامك نیز ابراز بی اطلاعی می كند.
این شهروند تهرانی می گوید: می دانم شماره ای برای قطع این پیامك ها در نظر گرفته اند و من هم آن كد را وارد كرده ام اما همچنان شاهد ارسال پیامك هستم.
«اگر قرار باشد هر روز برای قطع ارسال پیامك تبلیغی مجبور باشم به تلفنم كد بدهم زمانی برای رسیدگی به باقی امور نمی ماند».
علی شریف نیز با نشان دادن صفحه گوشی تلفن همراه خود می گوید: چه كسی گفته ارسال پیامك تبلیغی قطع شده است؟ شما گوشی مرا ببینید؛ پر است از انواع و اقسام پیامك های تبلیغاتی كه از سوی شركت های مختلف ارسال می شود.

** مخالفت دولت با ارسال پیامك بدون مجوز مشترك
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهاردهم آذرماه امسال با تذكر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامك تبلیغاتی با سرشماره‌های اپراتوری امتناع كنند.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: بررسی ما نشان داده است بزرگ ترین مزاحم، خود اپراتورها هستند كه با سرشماره خود به مشتركان پیامك تبلیغاتی ارسال می كنند.
وی ابراز امیدواری كرد اپراتورها این تذكر را جدی بگیرند «وگرنه در مرحله بعد مجبور می شویم دستورالعملی صادر كنیم كه كار را برای آنها سخت خواهد كرد».
این تذكر وزیر ارتباطات به اپراتورها بیانگر آن بود كه آنها باید از ارسال پیامك با سرشماره های خود خودداری كنند اما روند ارسال اینگونه پیامك ها ادامه یافت؛ به گونه ای كه آذری جهرمی پنجشنبه گذشته (پنجم بهمن ماه) در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد گفت: اگر یك اپراتور علاقه داشته باشد پیامك های تبلیغاتی برای مشتریان خود بفرستد باید بسته های تشویقی به آنها پیشنهاد كند و با اذن مشتری پیامك ها را بفرستد.

** كاركردهای سامانه 195 را جدی بگیرید
بیست و چهارم مهرماه امسال سامانه پیامكی 195 فعال شد تا پیامك‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشتركان تلفن‌همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه امسال اعلام كرد تا پیش از این باید پنج شكایت از یك شماره درباره ارسال پیامك مزاحم ثبت می شد كه این میزان اكنون به 2 شكایت كاهش یافته است.
«حسین فلاح جوشقانی» در حاشیه همایش مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر 2 شكایت درباره مزاحم بودن پیامكی در سامانه 195 به ثبت برسد رسیدگی به این شكایت ها در دستور كار قرار می گیرد.
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شكایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یك پیامك تبلیغاتی برای كاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می كنیم.
وی به مسدود شدن سرشماره یكی از اپراتورها اشاره كرد و افزود: سرشماره‌ ای از یكی از اپراتورها با آنكه پیامك‌های مناسبی را ارسال می‌كرد مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامك‌های ارسالی فقط باید در زمینه‌ مسائل مرتبط با خود اطلاع‌ رسانی كنند.
وی همچنین از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف كنندگان خبر داد و گفت: این سامانه قرار است به سامانه كنونی رسیدگی و ثبت شكایت (سامانه 195) اضافه شود.
به نظر می رسد در شرایطی كه دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامك های تبلیغاتی مصمم شده اكنون نوبت مردم است كه برای احقاق یكی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشاركت در ثبت شكایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.
مشتركان می‌توانند شماره ارسال‌كننده پیامك های مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه كد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شكل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شكل *********09 برای سامانه 195 ارسال كنند.
ارسال این پیامك برای سامانه 195 رایگان است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2078*1961*
گزارش: محمد مهدی بهرامی*انتشار دهنده: مریم مسعود
۰ نفر