۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82825750
T T
۰ نفر
يك پژوهشگر عرصه نانو: نانو هزينه زندگي را كاهش مي دهد

تهران– ايرنا– يك محقق فعال در حوزه نانوفناوري ضمن تاكيد بر تبيين هرچه بيشتر تاثيرات نانو در زندگي مردم گفت: نانو مصرف را در جامعه بهينه و هدفمند مي كند.

دكتر رضا احمدي از فعالان جوان حوزه نانو كه در حال حاضر مسئوليت تحقيق و توسعه در يك شركت دانش بنيان توليد كننده منسوجات نانويي را عهده دار است، روز جمعه درگفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، نانو را به زبان ساده به معني افزايش بهره وري و كاهش هزينه ها در زندگي مردم دانست و افزود: به عنوان مثال، ضد زنگي كه ما براي آهن آلات و صنعت استفاده مي كنيم، بعد از يك تا دو سال ممكن است كارايي خود را از دست بدهد اما در مدل نانويي آن با يكبار رنگ وسيله براي سال هاي طولاني در برابر زنگ زدگي مقاوم مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه امروز بايد فوايد علم نانو براي مردم تشريح و شناسانده شود، به يكي از پژوهش هاي انجام شده در وزارت بهداشت در خصوص سقط جنين اشاره كرد كه براساس آن، در سال 1394 حدود 80 هزار سقط جنين در كشور اتفاق افتاده است و علت 65 هزار مورد از اين تعداد حتي در پيشرفته ترين آزمايشگاه ها و دقيق ترين تست هاي باليني مشخص نيست.
اين فعال حوزه نانو با بيان اين كه متاسفانه امروزه سقط يك حتي دو جنين براي خانم هاي باردار آن هم در شرايطي كه رشد جمعيت نسبت به سال هاي قبل كاهش يافته، به يك موضوع عادي تبديل شده است، به طراحي يك شكم بند بارداري نانويي و ضد امواج اشاره كرد و گفت: اين شكم بند جنين خانم باردار را در برابر امواج محيطي مانند موبايل و واي فاي و پارازيت ها در بازه فركانس ۹۶۰ مگاهرتز تا ۱۳ گيگاهرتز محافظت مي كند.
اين فعال دانش بنيان ادامه داد: اين كمربند با يك هزينه بسيار پايين از موارد سقط جنين كه منشاء بيشتر آن امواج مغناطيسي است، جلوگيري خواهد كرد به شرطي كه مردم به نانو اعتماد كنند و بدانند كه نانو به سلامتي آنها كمك خواهد كرد.
وي همچنين با اشاره به اين كه در حال حاضر نخستين سرطان در خانم ها سرطان سينه است و طبق آمار علت تعداد كثيري از موارد ابتلا عاملي غير از عوامل ژنتيك يا چاقي است، به طراحي لباس زير ضد امواج نانويي نسل سوم براي نخستين بار در دنيا به منظور استفاده بانوان اشاره كرد و گفت: قسمت سينه بي دفاع ترين قسمت در برابر امواج است لذا اين محصول مي تواند از سلامتي بانوان محافظت كند.
احمدي با بيان اين كه اين محصولات ضد امواج در برخي از كشورها از جمله چين، ايتاليا و آمريكا به روش نسل اول يعني همان استفاده از نقره ساخته مي شوند، به تفاوت محصولات توليدي ايراني با نوع خارجي اشاره كرد و گفت: بيش از 99 درصد لباس هاي زير نانويي حاوي نانو ذرات طلا و از ويژگي آنتي باكتريال برخوردار است كه براي خانم ها مفيد مي باشد.
وي با تاكيد بر به صرفه بودن استفاده از محصولات نانو در مقايسه با ساير محصولات مشابه اظهار كرد: حتي براي خانواده هايي كه با تكيه بر يارانه ها زندگي مي كنند، اگر تاثير محصولات نانويي همچون شكم بند ضد امواج يا پشه بند نوزاد، قنداق، كلاه و پرده هاي پنجره ضد امواج را بدانند، به صرفه تر خواهد بود كه به سمت استفاده از توليدات با ويژگي نانو رو آورند.
به گفته دكتر احمدي، قيمت كمربند ضدامواج خارجي كه با روش نسل يك يا همان استفاده از نقره ساخته شده است و حتي گاه امواج را جذب و چه بسا گرماي نامحسوس توليد مي كند، حدود 520 هزار تومان است، اما نوع ايراني آن كه با استفاده از نسل دو توليد شده است و 99 درصد امواج را دفع مي كند و از سوي صاايران به عنوان معتبرترين مركز در اين زمينه آزمايش شده، حدود 180 هزار تومان است. اين محصول علاوه بر ثبت داخلي ثبت جهاني نيز شده است.
وي همچنين به هدفمند كردن مصارف به عنوان يكي از ويژگي هاي اصلي فناوري نانو اشاره كرد و با ذكر مثالي گفت: ما در كنسرسيوم متشكله از چند شركت دانش بنيان حوزه نانو موفق به طراحي و توليد يك سري لباس شده ايم كه زير بغل و سينه را خنك كرده و براي استفاده در فصل تابستان طراحي شده است ضمن اينكه آنتي باكتريال و يا ضدباكتري هم مي باشد.
وي ادامه داد: ما موفق با توليد حوله سوپر جاذب هم شده ايم كه دو برابر حوله هاي طبيعي آب جذب مي كند و آنتي باكتريال و ضد رشد باكتري است، اين درحالي است كه اكثر حوله هايي كه در سرويس بهداشتي منازل قرار داده و استفاده مي شوند، باكتري بالايي را از محيط جذب مي كنند و بسيار آلوده هستند.
به گفته دكتر احمدي، تفاوت قيمت محصولات نانويي همچون حوله، در مقايسه با هزينه هاي درمان بيماري هاي احتمالي همچون بيماري هاي پوستي ناچيز است.
وي معتقد است كه توليد برنامه هاي داراي محتواي مناسب و جذاب از سوي رسانه هاي ديداري و شنيداري به خصوص از سوي شبكه هاي پربيننده صدا و سيما در كنار بهره مندي از روزنامه ها و سايت ها پربيننده در شناساندن ظرفيت هاي شركت ها دانش بنيان به جامعه بسيار تاثيرگذار است.
اين فعال حوزه نانو همچنين اظهار كرد: صدا و سيما بايد تبليغات در برنامه هاي پر بيننده را به شركت هاي دانش بنيان اختصاص دهد و هر توليد كننده را به اندازه سهم و محصولات توليدي حمايت كند كه راهكاري بسيار اثرگذار است.
وي با اشاره به تلاش هاي ستاد توسعه نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي تبديل علم به فناوري، اظهار كرد: اما واقعا بودجه كم است و ما براي ارتباط هرچه مفيدتر با جامعه، به رسانه هاي ترويج دهنده و مبلغ در اين حوزه نياز داريم.
علمي ** 1836 **
خبرنگار:يوسف درويشي* انتشار:گلشن
۰ نفر