حسن صبوری روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز قم به ارائه بخشی از عملكرد اداره كل راه و شهرسازی پرداخت و افزود: با توجه به این كه هزینه حجم عملیات كمربندی جدید قم بسیار سنگین است، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز وارد طرح شده است.
وی با بیان این كه بخش خصوصی به محض اخذ مجوز هیات دولت وارد عملیات اجرایی می شود، ادامه داد: كمربندی جدید از كیلومترهای 6 و 11 آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان منشعب می شود و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - كاشان متصل و سپس از آزادراه قم – كاشان به سمت آزادراه قم - تهران ادامه می یابد.
**سه هزار هكتار از بافت شهری قم بهسازی می شود
صبوری در ادامه گفت: بر اساس مطالعه ای كه سال گذشته انجام شد، چهار هزار هكتار از اراضی شهر قم نیازمند بازآفرینی شهری است كه یك هزار هكتار از آن شامل بافت های خالی و رودخانه شهر می باشد و سه هزار هكتار بافت هایی است كه جمعیت در آن ساكن است و بهسازی خواهد شد.
وی افزود: بر اساس سرشماری سال 90، 670 هزار تن از جمیعت قم در این سه هزار هكتار سكونت دارند و در حال حاضر این میزان به حدود 700 هزار تن افزایش یافته كه باید اقدام های جدی تری در زمینه بهسازی بافت های فرسوده انجام شود.
وی اضافه كرد: بر اساس برنامه ای پنج ساله طرح های بازآفرینی شهری پس از شناسایی محله ها با استفاده از اعتبارات استانی و شهرداری در بافت های فرسوده اجرا می شود تا كیفیت زندگی در این مناطق بهبود یابد.
وی، احداث درمانگاه امام علی النقی(ع) در محله شادقلی خان، واحد آموزشی در منطقه شیخ آباد، واحد آموزشی دبیرستان در شهرك فاطمیه، ساماندهی محله میدان میر، مسیرهای امامزاده شاه حمزه، بازار نو و كهنه، عماریاسر تا تكیه باغ پنبه، باغ پنبه تا خانه تاریخی یزدان پناه، خانه تاریخی یزدان پناه تا خیابان باجك، ساماندهی گذر لب چال تا محور آذر، ساماندهی گذر لب چال تا میدان میر و خانه تاریخی شاكری و جمع آوری آب های سطحی در محله شادقلی خان را از جمله این طرح ها عنوان كرد كه بخشی آغاز شده و بخشی دیگر در دستور كار می باشد.
صبوری ابراز امیدواری كرد: با اقدام های بازآفرینی شهری، زمینه ای فراهم شود تا ساكنان اصلی محله ها به مناطق قدیمی خود بازگردند و زمینه بهسازی و نوسازی انجام شود.
وی با اشاره به این كه بر اساس مطالعات صورت گرفته یك هزار و 800 هكتار بافت فرسوده و تاریخی در شهر قم وجود دارد، اظهار كرد: 350 هكتار از بافت فرسوده شهر قم، بافت تاریخی است كه در اطراف حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد و ساماندهی این محله ها از جمله كف سازی و جداره سازی در دستور كار قرار گرفته تا بافت تاریخی ناكارآمد بهسازی شود و فضای عمومی شهر توسعه یابد.
مدیركل راه و شهرسازی قم ادامه داد: هدف از بهسازی بافت تاریخی این است كه شهروندان به این بافت بازگردند و در این محله ها ساكن شوند تا هویت محلی حفظ شود، چراكه در حال حاضر ساكنان اصلی از محله های قدیمی شهر قم خارج شده و اكثر این محله ها در اختیار اتباع خارجی است.
وی افزود: خدماتی در قالب تسهیلات بانكی بدون سپرده گذاری از 500 تا 800 میلیون ریال با نرخ پایین به ساكنان بافت های تاریخی و فرسوده از طریق بانك مسكن اعطا می شود تا متقاضیان بتوانند نسبت به خرید و یا بازسازی منازل مسكونی اقدام نمایند.
وی اضافه كرد: این سیاست گذاری ها باعث شده تا علاقه مردم به خرید خانه های مسكونی در این بافت ها زیاد شود و رونق بازار در این بافت ها نسبت به سایر بافت های شهری بیشتر شود.
** وجود 45 هزار خانه خالی در قم
صبوری به وضعیت معاملات مسكن در قم اشاره كرد و گفت: در قم كه جزو كلانشهرهای كشور و نزدیك تهران است، حجم مبادلات مسكن زیاد است، ولی همچنان نرخ رشد قیمت كمتر از تورم می باشد.
وی اضافه كرد: آمار نشان می دهد تا پایان امسال و در سال 97 اتفاق چشمگیری در حوزه مسكن رخ ندهد و نرخ رشد كمتر از تورم و یا در اندازه تورم باشد.
وی ادامه داد: متراژ واحدهای مسكونی 70 تا 80 متر معمولا متقاضی بیشتری دارد، زیرا مشتری های این خانه ها یا خانه اولی هستند یا توان مالی ضعیف تری دارند و می توانند از طریق وام بانك مسكن خانه تهیه كنند.
صبوری افزود: بر اساس سرشماری سال گذشته، 45 هزار خانه خالی در قم وجود دارد.
** آغاز ساخت مسكن اجتماعی پس از اتمام مسكن مهر
وی گفت: استان قم متعهد به ساخت 43 هزار و 840 واحد مسكن مهر بود كه 41 هزار و 296 واحد در شهر قم و 2 هزار و 544 واحد در شهرهای زیر 25 هزار تن جمعیت مانند كهك، سلفچگان و جعفریه باید احداث می شد.
وی با اشاره به تكمیل و واگذاری بخش زیادی از این واحدها، افزود: تاكنون بیش از 40 هزار واحد آن به بهره برداری رسیده و به متقاضیان تحویل داده شده است و تعداد 378 واحد به دلیل مشكلات تعاونی های ذیربط هنوز ناقص است و تكمیل نشده است.
مدیركل راه و شهرسازی قم خاطرنشان كرد: عمده مشكلات تعاونی ها اختلاف هایی است كه مسئولان تعاونی با اتحادیه های كارگری و یا با پیمانكاران دارند كه امیدواریم با جدیت بیشتر اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی این مشكلات مرتفع شود.
به گفته وی، 80 درصد از خیابان های مورد دسترسی مسكن مهر در مسیر بلوار دانشجو، خیابان آزادی، خیابان امام علی(ع) و خیابان سلمان در منطقه پردیسان قم تا مرحله اجرای آسفالت به اتمام رسیده است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یكی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی به ساخت مسكن اجتماعی در استان نیز اشاره و بیان كرد: طرح مسكن اجتماعی پس از اتمام مسكن مهر با همكاری كمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد و از اهداف این طرح بهرهمندی افراد كم درآمد و آسیب پذیر از مزایای مسكن اجتماعی است.
صبوری ادامه داد: در مرحله نخست برای ساخت 200 واحد مسكن اجتماعی در منطقه پردیسان قم و شهر قنوات برنامه ریزی و زمین این واحدها نیز تامین شده است.
** اختصاص 155 هكتار برای احداث فضای سبز در پردیسان
وی همچنین با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در منطقه پردیسان، گفت: تمام اراضی كه برای فضای سبز در پردیسان مورد نیاز بود در اختیار شهرداری قرار داده شده و شهرداری نیز قول داده در یك برنامه زمان بندی با احداث فضای سبز، این فضاها را در اختیار مردم قرار دهد.
وی اضافه كرد: در چند سال گذشته، 130 هكتار زمین با كاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار داده شده و بتازگی نیز 22 هكتار در قالب 49 قطعه زمین در پردیسان در اختیار این نهاد قرار گرفته است.
صبوری خاطرنشان كرد: زمین برای احداث فضاهای فرهنگی نیز از طریق مزایده در اختیار متقاضیان این بخش قرار داده شده و نهادهایی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظام مهندسی و ورزش و جوانان در حال ساخت مجتمع های فرهنگی و ورزشی در منطقه پردیسان هستند.
وی در ادامه گفت: با توجه به حجم جمعیتی كه در پردیسان ساكن هستند، بلوار غدیر به تنهایی در شرایط بحرانی و حتی عادی جوابگو نیست و باید محورهای متعددی برای ورود و خروج از این شهرك طراحی و اجرا شود.
وی بیان كرد: طراحی اتصال تقاطع غیرهمسطح شهرك پردیسان به كمربندی امام علی(ع) از یك سال و نیم پیش شروع شده و بر اساس دستور استاندار بودجه ای بالغ بر 200 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده و 150 میلیارد ریال نیز در بودجه سال 98 درنظر گرفته می شود.
مدیركل راه و شهرسازی قم افزود: این طرح در مدت 2 سال اجرایی می شود و 2 بخش از مسیر باید با همكاری شهرداری آزادسازی شود.
كمربندی بلوار امام علی(ع) كه در میان اهالی شهر قم به كمربندی امامزاده جمال و اراك نیز معروف است طولی نزدیك به 20 كیلومتر دارد و در 2 باند ماشین رو، میدان بقیه الله(عج) در نزدیكی مسجد جمكران را به تقاطع 72 تن و سپس امامزاده جمال در ابتدای جاده قم - سلفچگان متصل می كند.
** طرح دو بانده شدن محور پردیسان - كهك در انتظار بودجه
وی به طرح دو بانده شدن محور پردیسان-كهك اشاره و بیان كرد: به دلیل ترافیك جاده ای كه مسیر پردیسان- كهك به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته مواجه است، لازم است نسبت به بهسازی این مسیر اقدام شود.
وی افزود: این طرح شهریورماه امسال در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و با دستور وزیر راه و شهرسازی در لایحه بودجه قرار گرفت، اما به دلیل این كه قرار نیست طرح جدیدی در لایحه بودجه قرار بگیرد، این طرح در ویرایش های پایانی بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه حذف شده است.
صبوری خاطرنشان كرد: نمایندگان مجلس در تلاش هستند این طرح در بودجه سال 97 قرار بگیرد كه امیدواریم پیگیری ها به نتیجه برسد.
** قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان در 2 ایستگاه به شهر قم می رسد
وی گفت: احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره كل راه آهن در حال انجام است كه یكی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم محسوب می شود.
وی اضافه كرد: در این طرح كه پیمانكار آن چینی ها و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است، پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای كل مسیر پیش بینی شده است.
صبوری ادامه داد: بیش از 30 جلسه در اداره كل راه آهن برگزار شد تا این قطار با كمترین هزینه به ایستگاه مركزی قم برسد، ولی به دلیل محدودیت هایی كه وجود داشت، این كار امكانپذیر نبود.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس آخرین تصمیم مقرر شده است یك ایستگاه در بلوار خلیج فارس بین میدان ولیعصر و میدان بقیه الله(عج) راه اندازی شود كه با ایستگاه مترو در این نقطه تلاقی پیدا می كند تا جمعیت شهری قم پوشش داده شود.
وی ادامه داد: قطار سریع السیر از این ایستگاه كه به نام خلیج فارس نامگذاری شده، در حد فاصل بلوار خلیج فارس به سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) و سپس به سمت ایستگاه مركزی حركت می كند.
مدیركل راه و شهرسازی قم خاطرنشان كرد: ایستگاه دوم در ایستگاه مركزی قم در داخل شهر قرار دارد تا شهروندان به راحتی به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان دسترسی داشته باشند و امیدواریم این طرح به تصویب نهایی برسد و عملیات اجرایی در محدوده شهر قم آغاز شود.
** سه قطعه از طرح دو بانده شدن محور قم- جعفریه به بهره برداری رسیده است
صبوری به دو بانده شدن محور قم- جعفریه نیز اشاره كرد و گفت: سه قطعه از محور قم - جعفریه، دو بانده شده و آخرین قطعه این طرح نیز 60 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی با بیان این كه طرح دو بانده شدن محور قم - جعفریه به طول حدود 30 كیلومتر در چهار قطعه تعریف شده، اضافه كرد: قطعه چهارم به طول 4.5 كیلومتر حدفاصل شهر جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی استان قم است كه 60 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: قطعه نخست این طرح از پل راه آهن تا سه راهی قلعه سنگی به طول 10.5 كیلومتر با هزینه 110 میلیارد ریال در فروردین سال گذشته راه اندازی شد.
صبوری افزود: قطعه دوم این محور از سه راهی قلعه سنگی تا ایستگاه فشار شكن شهید مهدوی به طول هشت كیلومتر با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد ریال، در مهرماه امسال به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: قطعه سوم نیز از ایستگاه فشار شكن شهید مهدوی تا پل طغرود به طول هفت كیلومتر تعریف شده است كه با هزینه 70 میلیارد ریال در مهرماه امسال تكمیل شد.
به گفته وی، بهسازی محور قدیم قم- تهران به طول 14 كیلومتر با هزینه 100 میلیارد ریال، بهسازی محور قم- نیزار به طول 4.5 كیلومتر با هزینه 42 میلیارد ریال و احداث راه روستایی بین جنت آباد و لنگرود در محور كاشان به طول سه كیلومتر با هزینه هفت میلیارد ریال آماده افتتاح است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
مدیركل راه و شهرسازی قم:
كمربندی جدید قم در یك برنامه پنج ساله احداث می شود
۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر:
82828944
قم- ایرنا- مدیركل راه و شهرسازی استان قم گفت: كمربندی جدید قم به طول 110 كیلومتر است كه در یك برنامه پنج ساله با اعتبار 11 هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد.