۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۳۵
کد خبر: 82829801
T T
۰ نفر
رزیدنت های الجزایری و خواسته هایی كه هنوز محقق نشده است

الجزیره-ایرنا- شمار زیادی از دانشجویان تخصص پزشكی الجزایری (رزیدنت ها ) از حدود سه ماه پیش به دلیل برخی مطالبات، دست به اعتصاب زده اند و تاكنون مذاكراتی با وزارت بهداشت داشته اند اما بی نتیجه بوده وبالاخره امروز دوشنبه مقابل مجلس الجزایر تجمع اعتراض آمیز برگزار كردند.

به گزارش ایرنا، رزیدنت ها از قبل اعلام كرده بودند در بیمارستان دولتی «مصطفی پاشا »تجمع می كنند تا مقام های دولتی ناچار شوند به خواسته های آن ها رسیدگی كنند و به همین دلیل شماری از پزشكان بیمارستان های دیگر صبح امروز روانه این بیمارستان شدند اما نیروهای امنیتی از صبح این بیمارستان را به محاصره در آورده بودند و بسیاری از پزشكان كه از بیمارستان های دیگر به این محل آمده بودند را متفرق كردند .
پس از آن شماری از پزشكان موفق شدند خود را به میدان 'البرید المركزی' كه فاصله زیادی با این بیمارستان ندارد و در مركز شهر الجزیره قرار دارد، برساندند .پس از آن بر شمار پزشكان افزوده شد و گفته شد شمار آن ها به حدود یك هزار نفر رسید .پزشكان پس از آن، با برگزاری راهپیمایی سعی كردند خود را به ساختمان مجلس برسانند و این در حالی است كه از سال 2001میلادی به دلایل امنیتی راهپیمایی در شهر الجزیره ممنوع است.
گفته می شود شماری از پزشكان موفق شدند از سد نیروهای پلیس عبور كنند و خود را به نزدیكی ساختمان مجلس برسانند و این در حالی بود كه نیروهای پلیس حضور پررنگی در شهر داشتند.
چند هفته پیش رزیدنت ها در بیمارستان دولتی 'مصطفی پاشا' تجمع اعتراض آمیزی برگزار كرده بودند و قصد داشتند وارد خیابان ها شوند اما نیروهای پلیس به دلیل اینكه از حدود 17 سال پیش برگزاری هرگونه تظاهرات و راهپیمایی در پایتخت ممنوع شده، مانع خروج آن ها شدند و درگیری هایی درگرفت كه بنا بر اعلام رزیدنت ها حدود 20 نفر زخمی شدند .
پس از آن وزیر كشور الجزایر اعلام كرد كه به نیروهای امنیتی این كشور دستور داده شده است در برخورد با معترضان متوسل به خشونت نشوند.
گفته می شود امروز شماری از نمایندگان مجلس در این تجمع شركت و حمایت خود را از پزشكان اعلام كردند و خواستار گفت و گوی پزشكان با مقام های وزارت بهداشت برای حل مشكلاتشان شدند .
پس از آن «سعید بوحجه» رئیس مجلس الجزایر به جمع معترضان آمد و به آن ها وعده داد با«احمد اویحیی » نخست وزیر الجزایر در مورد خواسته هایشان سخن می گوید و به نوعی او نقش میانجی ایفا كرد.
این تجمع و اعتصاب ها در حالی برگزار می شود كه دادگاه آن را غیر قانونی دانسته و در نتیجه شرایط كمی پیچیده شده است .
پزشكان می گویند گفت و گو با مقام های وزارت بهداشت به جایی نرسیده است و مقام های وزارت بهداشت حاضر نیستند به خواسته های پزشكان تن در دهند و در نتیجه آن ها این راه را در پیش گرفته اند.
یكی از پزشكان به خبرنگار ایرنا گفت، هدف از تجمع مقابل ساختمان مجلس این است كه پزشكان می خواهند صدای خود را به گوش نمایندگان مردم برسانند و مخالفت خود را با لایحه قانون جدید بهداشت كه اكنون در مجلس در حال بررسی است، اعلام كنند.
شمار رزیدنت ها در الجزایر حدود 15 هزار نفر اعلام شده است و اعتصاب سه ماهه این ها تاثیر زیادی در روند كاری بیمارستان ها داشته است. اعتصاب رزیدنت ها در برخی بیمارستان ها باعث ایجاد مشكلات زیادی شده است و گفته می شود زمان جراحی برخی بیماران به این دلیل به تاخیر افتاده است.
خواسته اصلی رزیدنت ها لغو قانون خدمت در مناطق محروم و همچنین لغو خدمت سربازی است .آن ها می گویند فارغ التحصیلان رشته ها ی دیگر اگر حین تحصیل سنشان از 30 سال فراتر رود، از خدمت سربازی معاف می شوند اما در مورد پزشكان اینگونه نیست و این تبعیض است.
زمان تحصیل پزشكان عمومی حدود هفت سال است و دوره تخصص نیز بین چهار تا پنج سال طول می كشد.
از سوی دیگر در خصوص خدمت در مناطق دور افتاده به مدت چهار سال هم می گویند در این مناطق شرایط و امكانات لازم برای فعالیت آن ها وجود ندارد .
رزیدنت ها بدون گذراندن دوران خدمت سربازی و خدمت در مناطق دور افتاده، امكان افتتاح مطب یا كار در بیمنارستان ها را ندارند .
دانشجویان تخصص پزشكی كه خود الجزایری ها به آن ها 'الاطباء المقیمون ' می گویند، چندی پیش در شهرها ی دیگر الجزایر نیز راهپیمایی برگزار كرده بودند.
خاورم **2041**انتشار دهنده : سید شاهپور حسینی