۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82830215
T T
۰ نفر

مرگ آبی

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82830215
مرگ آبی

تهران -ایرنا- براساس اعلام پزشكی قانونی ، بیشتر موارد غرق شدگی ،مرگ آبی در نواحی ساحلی در آب های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) رخ داده است به گونه ای كه در9 ماهه گذشته رودخانه های كشور با 260 كشته دارای بالاترین آمار غرق شدگی است.

حال كه عمده موارد غرق شدگی در آب های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) اتفاق می افتد، فكر می كنید غرق شدن در كدام یك خطرناك تر باشد،غرق شدن در آب شور یا آب شیرین؟ شاید بسیاری بر این باور باشند كه غرق شدن در آب دریا خطرناك تر باشد این در حالی است كه غرق شدن در آب شیرین و واردكردن مقدار زیادی از آب استخر یا رودخانه به داخل ریه و معده بسیار خطرناك تر از بلعیدن حجم زیادی از آب دریاست.
ورود یا «آسپیراسیون »آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه ها را غرق شدگی می نامند ،شایعترین غرق شدگی با آب شیرین صورت می گیرد و این غرق شدگی بخصوص در بین كودكان نوپا و پسران جوان و كودكان مبتلا به انواع تشنج شایع تر است و در بعضی موارد غرق شدگی در مقدار كمی آب مثلا وان حمام هم اتفاق می افتد .
بیشترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است كه با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب های رودخانه و دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می كنند .
یكی از مواردی كه جان شناگران و افراد در حال غرق را تهدید می كند، اختلالات قلبی و نارسایی كلیوی است كه مدتی پس از خارج شدن از آب برایشان به وجود می آید.

**علایم غرق شدگی
دیدن كسی كه در آب به طور غیرطبیعی دست و پا می زند یا سرش مدام به زیر آب می رود و بالا می آید و یا كسی كه مدت زیادی صورتش در داخل آب قرار دارد، می تواند هشداری باشد به این معنی كه با یك مورد غرق شدگی مواجه هستیم.
در هنگام غرق شدگی ابتدا فرد به علت كمبود اكسیژن دچار استرس و هراس می شود و به طور غیرطبیعی تقلا می كند.
سه دقیقه پس از ماندن در زیر آب، كاهش هوشیاری رخ می دهد و پس از بازگشت 6 دقیقه آسیب های مغزی شروع می شود. چند دقیقه بعد ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون مختل می شود. لب ها و پوست رنگ پریده یا آبی رنگ، سرفه همراه با خلط، كاهش هوشیاری، قطع تنفس و یا دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم برای كسی كه حتی در كنار ساحل و خارج از آب قرار دارد هم می تواند علامت غرق شدگی باشد.
با این همه بسته به سن و جنس، وضعیت جسمانی، دمای آب و مدت قرارداشتن در زیر آب شدت علایم برای افراد گوناگون متفاوت است.

** 903تن در9ماهه امسال دركشور به دلیل غرق شدگی فوت كردند
به گزارش ایرنا به نقل از سازمان 903تن در9ماهه امسال دركشور به دلیل غرق شدگی فوت كردند كه از این شمار جانباخته،142تن زن و 761 تن مرد بودند .
به جز رودخانه كه طی 9 ماهه امسال 260 فوتی ناشی از غرق شدگی داشت ،
در این مدت دریاچه ها 13 ،حوض و حوضچه 25 ،چاه 32 ،استخر شنا 66،دریاچه مصنوعی و سد 71 ،كانال 86،استخر كشاورزی 96 و دریاها 143و سایر موارد دارای 111مورد جانباخته غرق شدگی داشتند .
از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال ،تیر ماه با 152 فوتی دارای بیشترین جانباختگان غرق شدگی دركشور بود، آبان ماه با 44 كشته دارای كمترین ماه غرق شدگی در كشور بود .
همچنین فروردین 116،اردیبهشت 83،خرداد 98 ،مرداد 150،شهریور 129 ،مهر78و آذرماه نیز دارای 53 جان باخته بود.

**استان خوزستان دارای بیشترین شمار غرق شدگان
در ادامه این گزارش آمده است : در بین استان های كشور استان خوزستان با 139فوت شده به دلیل غرق شدگی دارای بالاترین آمار در 9ماهه امسال است .
مازندران دارای 94،فارس 73،آذربایجان شرقی 66،اصفهان 54، گیلان 56 و تهران 41 غرق شدگی بود .

**مرگ 913تن براثرغرق شدگی درسال گذشته
سازمان پزشكی قانونی ازغرق شدن و مرگ 913 هموطن درسال گذشته (1395) خبرداد ،این شمار غرق شده درمقایسه با سال قبل از آن(1394) كه شمار تلفات غرق‌شدگی 879 تن بود، 9 / 3 درصد افزایش یافته است.

**خوزستان و مازندران دارای بیشترین شمار غرق شدگی
براساس این گزارش دراین مدت(سال 95) استان های خوزستان و مازندران هركدام با 135، گیلان با 81 و فارس با 56 فوتی بیشترین و استان های خراسان شمالی با 2، قم با سه و سمنان با چهار فوتی كمترین آمارتلفات غرق‌شدگی را داشته اند.
همچنین درسال گذشته بیشترین آمارمرگ بر اثر غرق‌شدگی با 142 مورد در مرداد ماه و كمترین آن با 30 مورد در دی ماه ثبت شده است.

**توصیه های كلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی
- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.
- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا كه شیرجه در آب های كم عمق خطر ضربه به سر و نیز شكستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.
- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری كنید، علت این توصیه پیشگیری از شوك دمایی است.
- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی كه نجات غریق وجود ندارد، شنا نكنید.
- از شوخی های خطرناك در آب و موقع شنا بپرهیزید.
- پس از مصرف داروهایی كه موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نكنید.
- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های كوچك آب را در جایی كه كودك خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نكنید.
- در حمام و حین استفاده از وان مراقب كودكان و سالمندان باشید.
- توانایی خود را در شناكردن بیش از حد در نظر نگیرید، یك سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور كامل آشنا بوده اند.
- در صورت مواجهه با یك غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی كنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشكیل زنجیره انسانی به وی كمك كنید.
- برای نجات یك غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیك شوید و از او بخواهید تقلا نكند.
- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
- بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناك و عمیق هستند به نحوی كه فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می كنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نكنید.
اجتمام**2181**1776
خبرنگار: ناهید حاجی خانی ** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej