۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82830373
T T
۰ نفر
طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در پایه هفتم تقویت می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در پایه هفتم تقویت می‌شود، گفت: نظام های آموزشی پیشرو دنیا 18 روش برای شناسایی نخبگان در نظر می گیرند كه یكی از آنها جداسازی است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، رضوان حكیم زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری با تاكید بر اینكه استعداد یك امر ذاتی است و استعداد یادگیری در برخی از دانش آموزان در قالب طرح شهاب به رسمیت شناخته خواهد شد، تصریح كرد: ضمن احترام برای تمامی دانش آموزان سخت كوش و تیزهوش، این نكته اهمیت دارد كه فعالیت معلمان و دانش آموزان در مناطق دور دست كه از امكانات محدودی برخوردار هستند با برگزاری آزمون و ورود عده ای از دانش آموزان به مدارس خاص، همواره نادیده گرفته می شد.
وی با بیان اینكه هر كشوری استعدادهای برتر خود را یك سرمایه می داند، اضافه كرد: استعداد صرفا در حل تست های ریاضی و علوم نیست بلكه استعدادهای هنری، كلامی و منطقی نیز وجود دارد كه بنا داریم به همه این استعدادها در قالب طرح شهاب توجه ویژه داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه در نظر دارد مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه را با كیفیت بالاتری اداره كند و اكنون نیز با حذف آزمون ورودی این مدارس در دوره اول متوسطه، تلاش می كند تا نتایج و دستاوردهای ارزشیابی كیفی توصیفی در دوره ابتدایی بیشتر نمایان شود.
معاونت پرورش استعدادهای درخشان یا (سمپاد) یكی از معاونت‌های مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است كه پیشتر، سازمان جداگانه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نام داشت و این معاونت نهادی است كه بر امور تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می‌كند.
سمپاد دانش‌آموزان خود را در دو مقطع راهنمائی و دبیرستان از طریق آزمون‌های سراسری كه عمدتاً مبتنی بر ارزیابی هوش، دانش ریاضیات و علوم است انتخاب می‌كند و گزینش در مدارس سمپاد بر اساس آزمون و در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان است.

**18 روش برای شناسایی دانش آموزان نخبه وجود دارد

حكیم زاده درگیر كردن بچه ها در سنین 11 و 12 سالگی با آزمون مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و خاص كه نوعی كنكور به حساب می آید، را روشی نادرست خواند و گفت: شناسایی افراد نخبه برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه كاملا منطبق با رویكردهای تربیتی است و نظام های آموزشی پیشرو نیز 18 روش برای شناسایی نخبگان در نظر می گیرند كه تنها یكی از آن روش ها، جداسازی است.
وی در خصوص ادعای برخی مبنی بر ناپختگی طرح شهاب نیز اظهار داشت: هر گونه قضاوت در این رابطه نیاز به اطلاعات بیشتری دارد، شواهد لازم برای خوب عمل نكردن این طرح باید ارائه و به متولیان اجرای طرح شهاب فرصت بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبی مبنی بر هدایت دانش آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به سمت مدارس غیردولتی اظهار داشت: آموزش و پرورش چنین هدفی ندارد و خانواده ها هم می پذیرند كه پرورش و رشد همه جانبه شخصیت فرزندان آنها و شادی و نشاط بچه ها مقدم بر هر امری است.
وی ادامه داد: برگزاری آزمون تستی از درس های ریاضی و علوم برای تشخیص افراد تیزهوش یك كار غیر استاندارد است و مبنای علمی ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: دانش‌آموزان سخت‌كوش هم می توانند در این آزمون ها موفق شوند و لزوما اینگونه نیست كه هر دانش آموزی كه وارد مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی می شود جزء دانش آموزان باهوش است.
حكیم زاده تصریح كرد: رشد بی رویه مدارس خاص، تیزهوشان و نمونه دولتی و سود جویی های بسیار باعث شده بود بسیاری از خانواده ها به سمت این مدارس بروند كه با حذف آزمون این مدارس و ابلاغ دستورالعملی از جزئیات نحوه فعالیت آنها، خانواده ها متوجه خواهند شد كه هدف، تقویت مدارس غیردولتی نیست.
وی با بیان اینكه در خصوص فعالیت و میزان شهریه مدارس غیر دولتی نیز نظارت ها بیشتر خواهد شد تا جلوی برخی سودجویی ها گرفته شود، یادآور شد: ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد تنها 14 هزار نفر در سال است و از هر 16 نفر، یك نفر موفق به ورود به این مدارس می شد و اغلب خانواده ها و دانش آموزان سرخورده می شدند.
حكیم زاده با بیان اینكه بسیاری از فرهیختگان و پیشكسوتان جامعه كه امروز جزء متخصصان كشور هستند در مدارس عادی درس خوانده اند، گفت: با توجه به دید همه جانبه آموزش و پرورش و تهمیدات اندیشیده شده، جامعه پی می برد كه هدف اصلی از حذف آزمون های مدارس خاص، در واقع حذف عوامل استرس زا و ایجاد فرصت یادگیری و تربیتی، با هم یاد گرفتن و با هم زیستن دانش آموزان است.
به گزارش ایرنا، اكنون از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز كشور، حدود هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی تحصیل می كنند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت كشورمان وجود دارد كه به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیأت امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاكنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می كردند كه با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شكل می گرفت و اضطراب زیادی به كودكان و نوجوانان وارد می كرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش اواسط بهمن ماه اعلام كرد كه امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور كاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر