۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 82831367
T T
۰ نفر
انحلال احتمالی پارلمان نوید فرا رسیدن زمان چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی

كوالالامپور – ایرنا – تحركات عرصه سیاسی مالزی نشان می دهد كه 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این كشور احتمالا با انحلال پارلمان مالزی در روز دوم ماه مارس (11 اسفند) سال جاری مسیر برگزاری چهاردهمین انتخابات سراسری این كشور را كه گفته می شود تا دوماه آتی برگزار می شود، هموار كند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، برگزاری انتخابات سراسری مالزی كه بر اساس قانون و تحت اختیارات نخست وزیر می تواند به صورت زودهنگام برگزار شود، این بار نیز همچون برگزاری انتخابات دور گذشته این كشور، تا حدودی مخالفان را نسبت به برنامه ریزی ها برای رقابت با ائتلاف حاكم با مشكل مواجه كرده است.
اكنون با نزدیك شدن به زمان قانونی برگزاری چهاردهمین انتخابات سراسری این كشور كه باید تا پیش از 24 ماه اوت برگزار شود، انتظار می رود كه فضای سیاسی این كشور بیش از پیش رنگ و بوی رقابت های انتخاباتی به خود گیرد.
بر اساس زمان قانونی برگزاری انتخابات، دولت این كشور در نهایت تا روز 24 ماه ژوئن (تیر97) برای انحلال پارلمان وقت دارد و در صورتی كه زودتر از این تاریخ نسبت به انحلال پارلمان اقدام نكند، روز 24 ماه ژوئن پارلمان این كشور به صورت خودكار منحل می شود.
با توجه به اینكه ماه رمضان امسال مصادف با ماه میلادی 'می'(خرداد97) است، برخی از تحلیلگران سیاسی مالزی بهترین زمان انحلال پارلمان را ماه آینده میلادی می دانند، تا پس از آن در یك دوره 60 روزه پرونده چهاردهیمن انتخابات سراسری كه به نظر می رسد یكی از رقابتی ترین و حساس ترین انتخابات مالزی است، بسته شود.
ائتلاف حاكم (باریسان نشنال) كه از سال 1957 تاكنون قدرت را در اختیار داشته اینبار نیز كسب 148 كرسی از مجموع 222 كرسی پارلمان را هدف قرار داده تا بتواند با افزایش 16 كرسی نسبت به دوره پیشین قدرت بیشتری در پارلمان این كشور داشته باشد.
در سیزدهیمن دوره انتخابات سراسری مالزی، از مجموع 222 عضو فعلی پارلمان این 132 كرسی به ائتلاف حاكم اختصاص یافت، 71 عضو از ائتلاف امید ( ائتلاف مخالفان دولت)، 14 عضو نیز از حزب اسلامی مالزی (پاس) و پنج عضو باقیمانده نیز از احزاب مستقل به پارلمان این كشور راه یافتند.
از مجموع 132 كرسی كه در اختیار ائتلاف حاكم قرار دارد 86 كرسی متعلق به حزب مالایی تباران متحد مالزی موسوم به آمنو است و پس از آن نیز احزاب 'میراث بومی تباران متحد مالزی' (PBB) با 14 عضو، حزب چینی تباران (MCA) با هفت عضو، حزب مردم ساراواك(PRS) با 6 عضو و حزب متحد صباح (PRS) با چهار عضو اصلی ترین احزاب ائتلاف حاكم هستند.
ائتلاف مخالفان دولت مالزی كه به عنوان ائتلاف امید شناخته می شود در مجموع 71 كرسی در اختیار دارد كه 36 كرسی به حزب اقدام دموكراتیك تعلق دارد و و سایر كرسی ها نیز در اختیار حزب عدالت مردم (28 كرسی)، حزب اعتماد ملی (6 كرسی) و حزب بومی تباران متحد مالزی (یك كرسی) است.
نگاهی به انتخابات سال های گذشته مالزی نشان می دهد كه باریسان نشنال در سال 1995 با كسب 65 درصد از آراء موفق ترین انتخابات خود را تجربه كرده و در سال 2008 نیز كه برای نخستین بار اكثریت دو سوم پارلمان را در مقابل مخالفان از دست داد و بدترین عملكرد دولت حاكم را رقم زد.
بحث انتخابات مالزی كه در چند هفته گذشته به دلیل جشن سال نو میلادی، تعطیلات سال نو و برخی مناسبت های تقویمی دیگر دراین كشور نسبت به هفته جاری شرایط آرام تری را گذرانده بود، اكنون با زمزمه های معنادار انحلال پارلمان و سپس آماده شدن برای برگزاری چهاردهیمن انتخابات سراسری این كشور، روزها و هفته های پویاتری را در عرصه سیاسی مالزی ایجاد خواهد كرد.
در حالی كه زنگ انتخابات مالزی اكنون جدی تر از ماههای گذشته به صدا در آمده است، ائتلاف حاكم (باریسان نشنال) در تلاش است تا با پیروزی در این دوره از انتخابات سراسری مالزی حاكمیت خود را بر این كشور متصل نگهدارد. با وجود این شرایط ، ائتلاف مخالفان دولت (ائتلاف امید) می داند كه زمان برای آنها به سرعت در حال گذار است و باید استراتژی های خود را برای حضور در این دوره از انتخابات به طور موثرتری به كار گیرند.
آساق**241 **1599** انتشار: مریم شفیعی