به گزارش ایرنا، «محمد راستاد» امروز (شنبه) در چهارمین كنفرانس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیجفارس با رویكرد «توسعه پایدار منطقه مكران، چالشها و راهكارها» افزود: اصلاحات لازم برای استفاده در طرح مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی كشور، بررسی مشكلات موجود در این مناطق، ارائه روشهای مناسب برای حل مشكلات از دیدگاه مهندسی سواحل و دستیابی به یك مرجع اطلاعاتی قابل اطمیمنان در این حوزه از مهم ترین اهداف اصلی مدیریت یكپارچه ساحلی در دوره 10 ساله از 1384 تا 1394 است.
به گفته وی كه معاون وزیر راه و شهرسازی است، توسعه بندرجاسك باعث احیای این منطقه و بخشی از سواحل مكران می شود.
وی اقدام های سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سواحل مكران را شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یكپارچه ساحلی و پروژههای اجرایی دانست و گفت: طراحی و راهاندازی شبكه ملی پایش مشخصههای دریایی با اعتباری بیش از 80 میلیارد ریال با استفاده از دستگاههای موج نگار، جزر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانهای هشدار سریع سونامی و طوفانهای حارهای از اقدام ها در این حوزه است.
راستاد بر ضرورت انجام هیدروگرافی سواحل مكران و تهیه اطلس مكران از سوی سازمان بنادر برای تحقق اهداف توسعهای این سواحل تاكید و اضافه كرد: تدقیق مطالعات طرح مدیریت یكپارچه این مناطق نیز از دیگر اقدامات ما در این بخش است كه اكنون در بخش هرمزگان تكمیل شده و در دستور كار شورای برنامهریزی استان و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری كشور قرار گرفته است.
راستاد استقرار طرح مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی كشور، تسهیل و توسعه زیرساختهای گردشگری در منطقه با توجه به ظرفیتها و جاذبههای جغرافیایی و فرهنگی، توسعه زیرساختهای ریلی، جادهای و هوایی در سواحل مكران و جنوب كشور و ایجاد شرایط لازم برای ورود بخش خصوصی به طرح های توسعه سواحل جنوب را از دیگر اقدام های سازمان بنادر در توسعه سواحل مكران اعلام كرد.
** طرح توسعه بندر شهید بهشتی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 203 هكتار استحصال اراضی، 15.8 میلیون مترمكعب لایروبی حوضچه بندری، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندرچابهار از 2 به 8 میلیون تن در سال، ساخت 15 موج شكن با 2هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار و استفاده از فاینانس 150 میلیون دلاری از خط اعتباری هند پیش بینی شده است.
وی بیان كرد: برای توسعه بندرچابهار 403 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی و 85 میلیون دلار از محل خط اعتباری هند برای خرید تجهیزات بندری در چابهار هزینه شده است.
آنگونه كه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام كرد، جمهوری اسلامی ایران پنج هزار و 800 كیلومتر خط ساحلی با اقلیمهای متفاوت و 35 جزیره قابل سكونت دارد كه زمینه لازم را برای موفقیت توسعه دریامحور به وجود آورده است.
به گزارش ایرنا، پیشینه تاریخی منطقه راهبردی و اقتصادی مكران شامل سواحل دریای عمان به ۵۴۵ سال پیش از میلاد مسیح باز میگردد كه به عنوان عقبه منطقه خلیج فارس در برابر دشمنان فرامنطقهای ایران به حساب میآمد.
توسعه اقتصاد دریایی جنوب كشور در محور چابهار- خرمشهر با تاكید بر سواحل مكران، یكی از سیاستهای كلی برنامه ششم توسعه است كه از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.
سواحل ایرانی دریای عمان از خلیج گواتر در مرز ایران و پاكستان آغاز شده و تا مرز استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه می یابد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108*1961*
خبرنگار: ایرج منصوری* انتشاردهنده: مریم مسعود
تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات شبیه سازی و پایش سواحل استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سواحل مكران و استان های شمالی با هزینه 65 میلیارد ریال در دستور كار این سازمان قرار گرفته است.