۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82835660
T T
۰ نفر
پیش فروش سكه بازار را متعادل می كند

تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: پیش فروش سكه از سوی بانك مركزی می تواند بازار سكه را متعادل كند.

«آیت محمدولی» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره روش جدید بانك مركزی برای پیش فروش سكه گفت: سیاست عرضه سكه به بازار در اختیار بانك مركزی است و هدفش از این كار تنظیم بازار و جمع آوری نقدینگی است تا از رشد غیرمنطقی قیمت ها جلوگیری كند.
وی بروز نوسان در بازار سكه را ناشی از نوسانات اخیر در بازارهای جهانی دانست و گفت: در هفته گذشته هر اونس طلا بیشترین افزایش را در یك سال و نیم اخیر ثبت كرد كه این افزایش در بازار داخلی ایران نیز اثرگذار است.
این فعال بازار طلا و سكه در عین حال افزود: البته نمی توان نوسان نرخ ارز در بازار آزاد را بر قیمت سكه و طلا نادیده گرفت زیرا قیمت طلا از حاصلضرب قیمت اونس جهانی طلا در قیمت دلار آمریكا در بازار تعیین می شود.
محمدولی پیش بینی كرد كه پیش فروش سكه در رسیدن به اهداف خود موفق خواهد بود و می تواند بازار را به آرامش برساند.
وی افزود: حُسن این پیش فروش این است كه نقدینگی سرگردان در جامعه را كه می تواند بازارهای موازی را به هم بریزد، جمع آوری می كند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره بازار مصنوعات طلا در آستانه نوروز نیز گفت: پس از افزایش قیمت طلا كه به دلیل نوسان در بازار ارز رخ داد، ركود عجیبی در بازار مصنوعات طلا حاكم شده است و امیدواریم با مهار بازار ارز، قیمت ها تعدیل شود و قدرت خرید مردم بالا رود.
به گزارش ایرنا، پیش فروش سكه به روش جدید از دیروز (28 بهمن) در شعب منتخب بانك ملی آغاز شده است؛در این شیوه پیش فروش سكه در 2 بازه زمانی 6 ماه و یكساله انجام می شود؛ نرخ اعلامی بابت پیش خرید سكه در سررسید 6 ماه 14 میلیون ریال و در سررسید یك ساله 13 میلیون ریال است.
در روش پیشین كه پیش خرید با 10 میلیون ریال انجام می شد، بیش از 56 هزار قطعه سكه به فروش رفت.
در روز نخست اجرای طرح به روش جدید 13 هزار و 234 قطعه سكه به صورت قطعی به فروش رفت و 5 هزار و 249 قطعه سكه در صف فروش و انتظار واریز وجه قرار دارد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: لیلا جودی** انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر