كشورهاي آ سه آن خواستار حفظ صلح، ثبات و امنيت در درياي جنوبي چين هستند

كوالالامپور- ايرنا- وزير دفاع سنگاپور در پنجاه و چهارمين كنفرانس امنيتي مونيخ گفت: كشورهاي عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا ' آسه آن' با يك رويكرد عملگرايانه درمورد مساله درياي جنوبي چين درصدد حفظ صلح، ثبات و امنيت در اين پهنه آبي استراتژيك هستند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا ' نگ انگ هن' وزير دفاع سنگاپور كه كشورش رياست كنوني آسه آن را برعهده دارد شب گذشته دراين كنفرانس در سخناني در مورد منازعات مرتبط با درياي جنوبي چين گفت: هردو طرف چين و كشورهاي آسه آن تاييد كردند كه يك سري كدهاي رفتاري را دراين حوضه آبي به منظور جلوگيري از تنش ها تدوين و كامل كنند.
وي افزود: به نظر مي رسد تهيه كامل اين كدهاي رفتاري كه مورد رضايت اعضاي آسه آن و چين باشد، حدود 5 سال طول خواهد كشيد.
دراوايل ماه جاري وزيران امور خارجه آسه آن در نشست سنگاپور درمورد ايجاد يك جدول زماني براي شروع گفت وگوها درمورد تعيين اين كدهاي رفتاري به توافق رسيدند.
علاوه براين وزيران دفاع آسه آن نيز دراجلاس ديگري در سنگاپور دراين زمينه گفت وگوهاي مشتركي را انجام داده و قرار شد تا اقدامات لازم براي جلوگيري از بروز تنش ها دراين دريا از طريق گفت وگو و مشاركت جمعي به كار گرفته شود.
از سال 2013 تاكنون حداقل 38 مورد پرونده قضايي در دادگاههاي كشورهاي منطقه به علت حوادث كوچك عمدتا مرتبط با ماهيگيري مرتبط با درياي جنوبي چين تشكيل شده است كه البته با مصالحه اختلافات مرتبط با آن حل و فصل شده است.
وزير دفاع سنگاپور اعلام كرد كشورش كه درسال جاري ميلادي رياست آسه آن را برعهده گرفته اميدوار است با ارائه دستورالعمل هاي مشخص در حوزه هوانوردي در فراز اين دريا، جت هاي جنگي و هواپيماهاي نظامي كشورهاي منطقه از آن پيروي كنند.
سنگاپور همچنين درصدد است تا همكاري هاي عملي و اعتمادها ميان اعضاي اين اتحاديه را از طريق برپايي رزمايش هاي مشترك نظامي دريايي چند جانبه ميان آسه آن و چين تقويت كند.
وي پيشتر در اوايل ماه جاري اعلام كرده بود كه مالزي،فيليپين، اندونزي، برونئي، تايلند، ميانمار، سنگاپور، لائوس ،كامبوج و ويتنام همگي ايده برگزاري رزمايش هاي چندجانبه دريايي ميان اعضاي آسه آن و چين را در سال جاري ميلادي مورد حمايت قرار دادند.
پنجاه و چهارمين كنفرانس امنيتي مونيخ از روز جمعه (27 بهمن – 16 فوريه) در هتل «بايريشرهوف» در شهر مونيخ مركز ايالت بايرن آلمان آغاز به كار كرد و تا امروز يكشنبه (29 بهمن – 18 فوريه) ادامه دارد.
دركنفرانس امنيتي مونيخ كه از روز جمعه آغاز شده است، حدود 30 تن از سران كشورها و دولت ها و بيش از 100 وزير، در اين شهر دور هم جمع شده اند و درباره مهمترين چالش هاي امنيتي جهان يا سخنراني كرده اند و يا با يكديگر گفت و گو كرده اند.
كنفرانس امنيتي مونيخ در پنج دهه گذشته به يكي از گردهمايي هاي اصلي جهان براي جامعه استراتژيك بين المللي تبديل شده است و به همين دليل است كه مورد توجه صاحب نظران و تحليل گران حوزه هاي امنيتي جهان و رسانه هاي جهان است به طوري كه در اين دوره بيش از هزار خبرنگار از سراسر جهان در حال پوشش اين رويداد سياسي و امنيتي كه هر سال در ماه فوريه برگزار مي شود، هستند.
برنامه نشست امسال(2018) به طور خاص بر مساله آينده اتحاديه اروپا به عنوان بازيگر جهاني و همچنين روابط آن با روسيه و آمريكا، متمركز شده است.
وزير دفاع سنگاپور دربخش ديگري از اظهاراتش در كنفرانس امنيتي مونيخ با اشاره به برخي اقدامات چين درساخت جزاير مصنوعي در درياي جنوبي چين گفت: از سال 2013، چين جزاير اسپارتلي و پارسل در اين دريا را حدود 3 هزار و 200 هكتار گسترش داده است كه از اين طريق توانسته توانايي نظارت بر فعاليت ها و ترددهاي زميني و همچنين حضور جنگنده هاي نظامي برفراز اين دريا را بوسيله رادارها و تجهيزات نظامي مختلف تا شعاع 300 كيلومتري داشته باشد.
وي افزود: البته بعيد به نظر مي رسد اين جزاير قابليت هاي قابل توجهي داشته باشند. به طور مثال امكانات نظامي ايالات متحده در خليج گوام، 12 برابر اقدامات انجام شده فعلي چين در درياي چين جنوبي است. به همين ترتيب، امكانات نظامي ايالات متحده در جزاير هاوايي نيز حدود 70 برابر بزرگتر است.
درياي جنوبي چين دريايي حاشيه‌اي است كه بخشي از اقيانوس آرام به شمار مي‌آيد و ناحيه‌اي در حدود 3 و نيم ميليون كيلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تايوان را دربر مي‌گيرد. پس از پنج اقيانوس جهان اين دريا بزرگ‌ترين ناحيه دريايي جهان است.
جزيره‌هاي واقع بر درياي جنوبي چين كه با هم يك مجمع‌الجزاير را تشكيل مي‌دهند افزون بر صدها عدد هستند اين جزيره‌ها كه خالي از سكنه هستند و همچنين خود دريا، مورد جدال كشورهاي مختلف بوده‌اند به همين علت حتي نام‌هاي متفاوتي براي اشاره به اين دريا به كار مي‌رود كه البته «درياي جنوبي چين» نام پذيرفته شده بين‌المللي، حداقل در انگليسي و زبان‌هاي اروپايي است.
جمهوري خلق چين تقريبا بر كل دريا و كشورهاي ويتنام، فيليپين، مالزي، برونئي و تايوان هريك بر بخش‌هايي از آن ادعاي مالكيت دارند، همچنين اين كشورها بر سر جزاير غني از نفت و گاز اسپراتلي و پارسل اختلاف دارند.
ايالات متحده اين دريا را از آب‌هاي بين‌المللي مي‌داند و بر حق قانوني كشتي‌ها و زير دريايي‌ هايش در رفت ‌و آمد در اين دريا تاكيد مي‌ورزد.
آساق ****241**1599**انتشار: مريم شفيعي