۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۴۰
کد خبر: 82836893
T T
۰ نفر
آمريكا، استراليا، ژاپن و هند به دنبال مقابله با طرح يك كمربند يك جاده چين

پكن - ايرنا - يك مقام آمريكايي اعلام كرد كشورهاي استراليا، آمريكا، هند و ژاپن در حال مذاكره براي ايجاد يك طرح زيرساختي مشترك منطقه اي به منظور مقابله با نفوذ گسترش طرح يك كمربند - يك جاده چين هستند.

به گزارش ايرنا روزنامه ژاپن تايمز امروز دوشنبه نوشت: اين مقام رسمي آمريكايي كه نامش فاش نشده است اعلام كرد اين طرح 'در حال تولد' است و هنوز به اندازه اي كه در سفر آخر هفته نخست وزير استراليا به آمريكا اعلام شود پخته نيست.
با اين حال اين مقام آمريكايي اعلام كرده است اين طرح در جريان سفر 'ترنبول' نخست وزير استراليا به آمريكا و ديدار با 'دونالد ترامپ' رئيس جمهور ايالات متحده به صورت جدي مورد بحث قرار خواهد گرفت.
منبع اين خبر افزوده است قرار است اين طرح به عنوان طرح جايگزين 'يك كمربند يك جاده' چين نه يك رقيب، مورد استفاده قرار گيرد.
اين مقام آمريكايي گفته است: هيچكس نمي گويد چين نبايد زيرساخت هاي خود را بسازد، چين ممكن است يك بندر را بسازد كه از لحاظ اقتصادي به صرفه نباشد ما مي توانيم آن را با احداث يك خط آهن يا جاده اقتصادي كنيم.
جاده ابريشم يا راه ابريشم شبكه راه‌هاي به ‌هم‌پيوسته‌اي با هدف بازرگاني در آسيا بود كه شرق و غرب جنوب آسيا را به هم و به شمال آفريقا و خاور اروپا پيوند مي‌داد، مسيري كه تا قرن پانزدهم ميلادي به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترين شبكه بازرگاني دنيا بود.
اما 'طرح يك كمربند - يك جاده' و 'جاده ابريشم دريايي قرن بيست و يك' ابتكارهايي هستند كه براي نخستين بار در پاييز 2013 توسط رييس جمهوري چين و به ترتيب در جريان ديدارهايي از قزاقستان و اندونزي ارائه شدند.
اين 'كمربند' بعنوان شبكه اي طراحي شده از جاده هاي فراسرزميني و خطوط آهن، لوله هاي نفت و گاز و ديگر پروژه هاي زيرساختي است كه از شهر شيئان در مركز چين آغاز و سراسر آسياي ميانه را در مي نوردد و سرانجام به مناطق دوردستي چون مسكو، روتردام و ونيز مي رسد.
چين وعده داده است براي احياي جاده ابريشم قديم ۱۲۴ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كند.
**آساق**1904**