توان دیپلماتیك ظریف و حمایت مسئولان عالی نظام قطعنامه های تحریمی راملغی كرد

تهران - ایرنا - سفیر سابق ایران در لندن گفت: توانمندی دیپلماتیك وزیر خارجه و تیم همراه او و پشتیبانی های رهبری و رئیس جمهوری موجب شد كه پس از حدود دو سال رفت و آمد و مذاكرات، برجام به تصویب برسد و قطعنامه های تحریمی هسته ای علیه ایران ملغی شود.

سیدجلال ساداتیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص قدردانی رهبر معظم انقلاب از وزیر امور خارجه و تاكید ایشان بر تداوم مواضعی كه وزیر خارجه نسبت به غربی ها در پیش گرفته است اظهار داشت: بحث برجام، بحث بسیار حساسی بود كه هم با مخالفت های نسبتا وسیع گروه های خاص مواجه شد و هم در سطح بین المللی با سنگ اندازی هایی از سوی صهیونیست ها و برخی از رقبای ایران در دنیا مواجه بود.
وی افزود: توانمندی دیپلماتیك وزیر خارجه و تیم همراهشان و پشتیبانی رئیس جمهوری بود كه با نزدیك به دو سال رفت و آمدها و مذاكرات، برجام به تصویب رسید و قطعنامه های علیه ایران را كه جنبه بین المللی داشت و همه كشورهای دنیا را موظف به پیروی می كرد ملغی اثر كرد و آنچه حاصل شده بود با قطعنامه دیگری به نام 2231 مورد تاكید و پشتیبانی قرار داد.
ساداتیان گفت: ترامپ كه بیشترین مخالفت را با برجام ابراز می كند تحت فشار لابی صهیونیست ها بود . خود نتانیاهو علاقمند است كه پای ترامپ را به جنگ علیه ایران بكشاند اما ترامپ به نظر می رسد زرنگ تر است. ترامپ شریك جرم می خواهد و پرهیز دارد كه به تنهایی در این مسیر حركت كند.
وی افزود: كما این كه در موضوع برجام شاهد بودید او تهدید كرد كه از برجام خارج می شود اما این را به كنگره ارجاع داد و كنگره توپ را در میدان خودش برگرداند كه تصمیم بعدی خود را به ماه های آتی موكول كرد كه حدود دو هفته دیگر خواهد بود.
سفیر سابق ایران در لندن گفت: آقای ظریف با ظرافت بالایی آمریكای دوران اوباما را به همراه دیگر مذاكره كنندگان وادار كرد چنین سند محكمی امضا كند كه امروز ترامپ به هر كاری دست می زند با دیوار و بن بست مواجه شده است و نمی داند چگونه از دست برجام خارج شود. اینجاست كه باید به تیم مذاكره كننده، آفرین گفت كه كار بسیار قوی و خوبی را انجام داده است و رهبری هم بر این نكته تاكید دارند كه این مسیر را ادامه دهید.
وی گفت: نتانیاهو كه عربستان را هم با خودشان همراه و ائتلاف جدیدی درست كرده اند آن زمان نتوانست جلوی شكل گیری برجام را سد كنند، اكنون به دنبال این است كه برجام را به شكست بكشاند.
ساداتیان افزود: متاسفانه در داخل هم برخی ها همراهی می كنند و حرف هایی را می زنند تا برجام به شكست كشیده شود. به هر حال كار سختی بود و طرف های مذاكره امروز جدی تر از گذشته در فكر این هستند كه بتوانند در مقابل ایران موانع جدی ایجاد و كشور ما را به عنوان جنگ افروز منطقه معرفی كنند كما این كه مشاور امنیت ملی آمریكا در كنفرانس مونیخ همین امر را متذكر شده است.
وی تصریح كرد: ایران باید هم در بعد دیپلماسی و هم در بعد نظامی درایت داشته باشد و هیچ حركت خارج از چارچوب و ناهماهنگ انجام ندهد تا مخالفان برجام بخواهند آن را دستاویز قرار دهند.
سفیر سابق ایران در لندن همچنین در تبیین نقش و عملكرد وزیر امور خارجه در مساله برجام و سیاست خارجی اظهار داشت: كسانی كه در سیاست خارجی تاثیرگذار هستند نظامی یا غیر نظامی قاعدتا نباید خارج از مسیری كه وزارت خارجه دنبال می كند حركتی انجام دهند كه بهانه به دست طرف های مقابلی باشد كه كاملا مترصد هستند از ایران بهانه ای را به دست آورند و ائتلاف ضدایرانی را تقویت كنند.
وی افزود: این ها به دنبال آن هستند تا اروپائی ها را هم كه مقابل آمریكا در موضوع برجام موضع گیری داشتند با خودشان همراه كنند و ما باید در این جا بسیار هوشیارانه عمل كنیم.
رهبر انقلاب در بیانات روز 29 بهمن در دیدار مردم تبریز با اشاره به برجام و مذاكرات هسته ای تاكید كردند: 'ما نتیجه اتكاء به خارجی‌ها را در قضیه برجام مشاهده كردیم و در قضیه مذاكرات هسته‌ای به آنها اعتماد كردیم اما سودی نبردیم البته خوشبختانه مسئولان برخورد خوبی با این مسئله دارند و وزیر امور خارجه كه باید از او تشكر كرد، با خباثت امریكایی ها و به نعل و به میخ زدن اروپایی‌ها، برخورد خیلی خوب و قوی دارد كه این راه باید ادامه یابد.
6984**1553