۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82839182
T T
۰ نفر
بایگانی قانون ایجاد بازارچه محلی در شهرداری های مازندران

ساری - ایرنا- با گذشت 7 سال از تصویب قانون بازارچه های محلی در مجلس شورای اسلامی و قرارگرفتن راه اندازی این مكان در حیطه وظایف شهرداری ها، تاكنون این مصوبه قانونی در مازندران با وجود ظرفیت های فراوان، عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گزارش میدانی، تاكنون فقط شهرداری بابلسر با اختصاص مكانی مناسب در داخل شهر به این قانون تن داده و 58 شهر دیگر مازندران هنوز اقدام عملی برای راه اندازی بازارچه محلی در داخل شهرها انجام ندادند.
اجرایی نشدن این قانون از سوی شهرداری های مازندران باعث شده بازار دست فروشان كه به نوعی اشتغال مزاحم در ترافیك شهری محسوب می شود، رونق بگیرد.
در حالی قانون ایجاد بازارچه های محلی در مازندران از سوی شهرداری ها اجرا نشده است كه این استان حدود سه هزار روستا دارد و بیشتر این روستاها حداقل یك تا 2 محصول مازاد برای عرضه به این بازارها به صورت مستقیم دارند.
دبیر شورای اشتغال مازندران گفت كه مجلس شورای اسلامی در سال 89 ایجاد بازارچه محلی را از سوی شهرداری ها به منظور حمایت از محصولات روستاییان و ایجاد اشتغال به تصویب رساند.
كامران اصغری افزود: تاكنون این قانون كه در حمایت از اشتغال روستایی بوده، ازسوی شهرداری های مازندران كه از استان های دارای ظرفیت مناسب برای بازارچه محلی در شهرها برای عرضه محصولات كشاورزی روستاییان است، جدی گرفته نشده است.
به گفته وی از 59 شهرداری در مازندران صرفا شهرداری بابلسر نسبت به اجرای این قانون اقدام كرد و سایر شهرداری ها اقدامی دراجرای این قانون انجام ندادند.
وی ابرازامیدواری كرد كه شهرداری های مازندران درسال جاری متناسب با سیاست دولت تدبیر و امید كه بر ایجاد اشتغال روستایی تاكید دارد ، برای راه اندازی بازارچه محلی اقدام كنند.
اصغری میزان تسهیلات پیش بینی شده برای اشتغال روستایی در این استان را درسال جاری سه هزار و 500 میلیارد ریال اعلام و پیش بینی كرد با این اعتبار حداقل برای هفت هزار نفر شغل ایجاد شود.
** فشار استانداری به شهرداری ها برای بازارچه محلی
مدیركل دفتر امور شهری استانداری مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت كه دستورالعمل ایجاد بازارچه محلی در سال جاری به تمام شهرداری ها استان ارسال شد.
سید محمد محمدی تاكامی افزود : تمام شهرداری های مازندران تا پایان سال جاری موظفند بازارچه محلی را در شهرها مستقر كنند.
وی عرضه مستقیم محصولات كشاورزی به بازار فروش، حمایت از اشتغال و ماندگاری روستاییان را از مهم ترین مزیت های ایجاد بازارچه محلی دانست.
مازندران 59 شهر دارد كه 53 درصد از جمعیت 3 میلیون و 258 هزار نفری استان در این شهرها سكونت دارند.
در مازندران سالانه افزون بر 6 میلیون تن محصولات كشاورزی تولید می شود كه ارزش اقتصادی آن به بیش از سه میلیارد دلار می رسد.
6982/1654
۰ نفر