۲ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۲۸
کد خبر: 82839780
T T
۰ نفر
رشد تئاتر خراسان رضوي كم نظير است

مشهد- ايرنا- مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي رشد تئاتر استان را كم نظير دانست و گفت: نيمي از آثار ارائه شده در جشنواره هاي بين المللي تئاتر فجر از سال 94 تاكنون متعلق به هنرمندان خراسان رضوي بوده است.

به گزارش ايرنا، سعيد سرابي چهارشنبه شب در نشست شوراي گفت و گوي دولت با اصحاب فرهنگ و هنر با اشاره به فعاليت 30 انجمن تئاتر در اين استان افزود: به عنوان مثال امشب 14 اثر نمايشي در مشهد و 30 اثر نمايشي در استان در حال اجراست و در ماه گذشته در يك شب 15 تئاتر در مشهد اجرا شد.
وي اظهار كرد: امسال در سالن اصلي تئاتر شهر مشهد، در 250 شب تئاتر برگزار شد و در سال گذشته حدود 100 اثر نمايشي در استان توليد شد، همچنين با تلاش هاي انجام گرفته تئاتر خياباني به چرخه تئاتر خراسان رضوي برگشت.
وي گفت: امسال با بستر فراهم شده در خراسان رضوي هنرمندان خراساني تئاتر كشور مانند 'رضا كيانيان' آثار خود را به دفعات مختلف در استان اجرا كردند و هم اكنون وضعيت تئاتر در شهرستان هاي تربت حيدريه، نيشابور و سبزوار بسيار مطلوب است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي افزود: سيزدهمين نمايشگاه قرآن و عترت مشهد در 700 غرفه خرداد ماه سال آينده همزمان با ماه مبارك رمضان برگزار مي شود.
وي اظهار كرد: همچنين در كنار اين نمايشگاه، آثار قرآني مربوط به رويداد مشهد 2017 به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در معرض نمايش قرار مي گيرد.
وي گفت: به همت انجمن خوشنويسان خراسان رضوي، جشنواره بين المللي خوشنويسي آيات نيز در ماه شعبان برگزار خواهد شد.
سرابي برنامه ريزي براي برگزاري مراسم بزرگداشت فضل بن شاذان و دكتر ياحقي را از اقدامات انجمن مفاخر ادبي و فرهنگي استان برشمرد.
وي افزود: در دهه فجر امسال بيش از 50 هزار نفر از 22 فيلم پانزدهمين جشنواره فيلم فجر در مشهد ديدن كردند و 11 سالن سينما در استان افتتاح شد، همچنين در اسفند ماه جاري چهار سالن سينما در استان افتتاح خواهد شد.
وي اظهار كرد: در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) از مجموعه نفيسي از هنر خوشنويسان جهان اسلام شامل 400 اثر با موضوع حضرت فاطمه (س) در مشهد رونمايي و 'اكسپو هنر' در مشهد از 10 تا 15 اسفند ماه جاري برگزار مي شود.

* حضور 30 هزار هنرمند و 300 رشته هنرهاي سنتي و صنايع دستي در استان
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: 30 هزار هنرمند در حوزه ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان وجود دارد كه از اين تعداد 11 هزار هنرمند داراي كارت هنرمندي و سه هزار هنرمند زير پوشش بيمه هستند.
ابوالفضل مكرمي فر افزود: برخي از هنرها در استان در حال انقراض است و آخرين بازمانده هاي نقاشان قهوه خانه اي و نوروز خواني در اين استان زندگي مي كنند كه به دليل عدم حمايت مطلوب از هنر آنان، نتوانسته اند هنر خود را به ديگران منتقل نمايند.
وي اظهار كرد: توجه به فرهنگ در حوزه ميراث فرهنگي، به معناي استمرار ميراث تاريخي است و هم اكنون پيوستگي بين 300 رشته هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان توسط همين هنرمندان شكل گرفته است.
وي گفت: در ميراث شفاهي خراسان رضوي، دوتار نوازي در حال ثبت ملي است، موسيقي آييني در تربت جام، ريشه در ميراث كهن اين سرزمين دارد و افسانه ها، لالايي ها، قصه ها در شهرهاي خراسان داراي ريشه عميقي است.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: اگر بين نسل جوان امروز و نسل ديروز گسست ايجاد شده است، با حمايت از ميراث فرهنگي و ميراث شفاهي خراسان رضوي مي توان اين گسست را كاهش و به استمرار فرهنگ كهن اين سرزمين كمك كرد.
در اين نشست خواسته هايي از جمله اختصاص اعتبار بيشتر به برگزاري نمايشگاه قرآن و عترت مشهد، تشكيل انجمن صنفي هنرمندان، تشكيل شوراي سياستگذاري تئاتر استان، صيانت از حقوق شهروندي هنرمندان در فضاي مجازي، كمك به كاهش سن ازدواج هنرمندان تئاتر، ساخت تنديس شاعران نامدار خراساني و استقرار آنها در نقاط مختلف شهر مطرح شد.
7489 / 6053