۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82841015
T T
۰ نفر
اردوغان: يكهزار روستاي شمال سوريه از دست تروريست ها آزاد شده است

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه مدعي شد كه 'در جريان عمليات سپر فرات در الباب كه سال گذشته اجرا شد و نيز در جريان عمليات شاخه زيتون در عفرين، يكهزار روستا از دست گروه هاي تروريستي آزاد شده است.'

به گزارش ايرنا و به نقل از خبرگزار آناتولي تركيه، اردوغان روز جمعه در نشست نمايندگان حزب عدالت و توسعه در آنكارا با اشاره به اين كه 415 كيلومتر از منطقه عملياتي عفرين به دست ارتش تركيه افتاده است، گفت: 'تمام منطقه را از گروه هاي تروريستي حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك)، يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) و داعش پاكسازي خواهيم كرد و اين مبارزه تا پايان ادامه خواهد يافت.'
وي با ادعاي كشته شدن يكهزار و 873 نفر از نيروهاي مبارز در عفرين به دست ارتش تركيه افزود: 'اگر حساب تروريست ها را از غيرنظاميان جدا نمي كرديم، عمليات عفرين تمام شده بود و تلاش ما اين است كه غيرنظاميان در اين عمليات آسيب نبينند.'
وي تاكيد كرد: پس از محاصره مركز عفرين و قطع ارتباط تروريست هاي مستقر در اين منطقه با خارج، با استراتژي جديدي عمليات را ادامه خواهيم داد.
وي اضافه كرد: 'تابستان پيش رو براي تروريست‌ها و حاميان آنها فصل داغ و سختي خواهد بود و ما به حركت خود در اين مسير از طريق پاكسازي تروريست ها در منبج و سپس ايجاد منطقه امن در تمام مناطق شرق فرات براي برادران سوري خود ادامه خواهيم داد.'
اردوغان بدون نام بردن از كشور خاص اضافه كرد: دورويي برخي كشورهايي كه آنها را متحد خود مي‌دانيم و درحوزه سياسي و نظامي همكاري عميقي با هم داريم، ما را آزار مي دهد.
به گزارش ايرنا، ارتش تركيه با تجاوز آشكار به خاك سوريه، از روز 20 ژانويه(30 دي ماه 1396) عملياتي را به نام شاخه زيتون با هدف بيرون راندن شبه نظاميان و نيروهاي موسوم به يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) كه شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك(پ.ي.د) محسوب مي شود، در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرده است.
رسانه هاي تركيه امروز به نقل از منابع خبري نظامي اين كشور اعلام كردند كه از زمان آغاز عمليات شاخه زيتون در عفرين سوريه تاكنون يكهزار و 873 نفر از جنگجويان در جريان درگيري با ارتش تركيه كشته شده اند.
تركيه گروه ي.پ.گ را تشكيلاتي تروريستي مي داند و بارها از حمايت هاي آمريكا از اين گروه انتقاد كرده و با همراهي نيروهاي ارتش آزاد سوريه كه مخالف دولت قانوني سوريه هستند، مبارزه مستقيم با آنها را آغاز كرده است.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه در آغازين روز اين عمليات هدف از عمليات نظامي اين كشور در شمال سوريه را 'پاكسازي مرزهاي جنوبي تركيه از تروريست‌ها' اعلام كرد.
دولت تركيه اعلام كرده است كه هدف اين كشور از عمليات 'شاخه زيتون' مقابله با 'نيروهاي كُرد موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق (ي.‌پ.‌گ)' در سوريه است كه منطقه عفرين را در كنترل خود دارند.
آنكارا اين نيروها را نيز مانند حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) سازماني تروريستي دانسته و حضور آنها را در جنوب مرزهاي تركيه، مغاير امنيت ملي خود خوانده و هدف آنها را تلاش براي تشكيل دولت كُردي در شمال سوريه عنوان مي كند.
بر اين اساس، حضور پررنگ نيروهاي كُرد سوريه در مناطق مرزي تركيه، از نظر آنكارا تهديدي براي امنيت اين كشور خوانده مي شود.
خاورم/1905