۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82842285
T T
۰ نفر

شكایت از ترامپ به دلیل دریافت هدایای خارجی

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82842285
شكایت از ترامپ به دلیل دریافت هدایای خارجی

تهران - ایرنا - خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه از واشنگتن گزارش داد: دادستان های كل مریلند و واشنگتن دی سی دادخواستی را علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تنظیم و وی را به قبول هدایا از دولت های خارجی متهم كرده اند.

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس افزود: براساس این گزارش، در این دادخواست از ترامپ نه تنها در جایگاه رئیس جمهوری آمریكا بلكه در سمت شخصی و غیر رسمی اش به عنوان یك تاجر شكایت شده است.
به گفته كارشناسان حقوقی، این حركت، بندی در قانون اساسی موسوم به جبران خسارت را به بندی نامشخص به لحاظ حقوقی بدل می كند. زیرا چنین تفسیر شده است كه این بند صرفا برای رئیس جمهوری آمریكا در منصب رسمی اش كاربرد دارد.
«مارك براون» كارشناس حقوقی آمریكا گفت: درك متعارف این است كه وقتی رئیس جمهوری سوگند یاد می كند، هر كاری كه انجام می دهد، جنبه رسمی به خود می گیرد، از این رو دیگر از موقعیت و جایگاه شخصی برخوردار نیست. این نوعی فرض است، اما می تواند اشتباه باشد.
دادخواست تنظیم شده در دادگاه فدرال مریلند، یكی از چند موردی است كه ارتباط ترامپ با معاملات تجاری اش و خودداری وی از فاصله گرفتن از این معاملات را به چالش می كشد.
در شكایت تنظیم شده این مساله عنوان شده كه استفاده دولت های خارجی از هتل ها و دیگر دارایی ترامپ، ناقض بند جبران خسارت قانون اساسی آمریكا است كه قبول پول و هدایای خارجی از سوی رئیس جمهوری بدون مجوز كنگره را قدغن می كند.
این بند از قانون اساسی، هیچ گاه به طور تمام و كمال در دادگاه های فدرال محك نخورده است و وكلای وزارت دادگستری آمریكا در توجیه این مساله گفته اند كه اتاق هتل، به عنوان هدیه خارجی تلقی نمی شود.
«راب ماروس» سخنگوی دفتر دادستان كل واشنگتن دی سی اعلام كرد كه هدف از تشكیل این پرونده، وا داشتن رئیس جمهوری به توقف تخطی از قانون اساسی است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام كرد كه به سازمان ترامپ و وزارت دادگستری آمریكا برای توضیح در مورد این مساله ایمیل زده، اما پاسخی دریافت نكرده است.
اروپام**9109**1572
۰ نفر