۸ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۵۶
کد خبر: 82845096
T T
۰ نفر

بازی پیامك تبلیغاتی با روان مردم

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۵۶
کد خبر: 82845096
بازی پیامك تبلیغاتی با روان مردم

تهران- ایرنا- پیامك های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه به رغم طراحی سامانه های مسدود كننده این پیامك ها و نیز دستورهای اكید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران مبنی بر برخورد با متخلفان همچنان روح مشتركان را می آزارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شكایت های مردمی از ارسال وقت و بی وقت پیامك های تبلیغاتی قصه بلندی است كه با وجود تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساماندهی این موضوع همچنان مردم شاهد تداوم این رویه هستند.
نارضایتی مشتركان در زمینه دریافت بدون مجوز پیامك های تبلیغی در شرایطی ادامه دارد كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بر نادرست بودن این رویه تاكید كرده اند.
مقام های مسئول همواره به اپراتورها درباره رعایت چهارچوب ها برای ارسال پیامك تبلیغاتی هشدار داده و اجرا نكردن آن را مستوجب برخورد های جدی دانسته اند.
چهاردهم آذرماه امسال محمدجواد آذری جهرمی با تذكر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامك تبلیغاتی با سرشماره‌های اپراتوری امتناع كنند.
البته نباید از نظر دور داشت كه ارسال پیامك تبلیغاتی راهكار مناسبی برای تولیدكنندگان است تا با تبلیغ كالاهای تولیدی خود ضمن افزایش گرایش مردم به خرید كالای تولید داخل، سطح اشتغال را نیز افزایش دهند اما استفاده از این راهكار در دسترس باید بر اساس رعایت چهارچوب های خاص و حریم خصوصی افراد باشد.
علاوه بر آن اپراتورها نیز باید در ارسال پیامك تبلیغاتی رعایت زمان و حال مشترك را داشته باشند و از ارسال پیامك در هر زمان از شبانه روز خودداری كنند.
بر این اساس و در هفته های اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامك های تبلیغی به مشتركان، اپراتورها تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان كرده است.
راهكاری كه به نظر می تواند برآورنده نیاز تولیدكنندگان برای تبلیغ باشد و هم مشترك را برای دریافت تبلیغ ترغیب كند چنانكه برخی كشورها چنین راهی را سال ها پیش در نظر گرفته و اجرایی كرده اند.
با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامك ها تغییر چندانی نكرده و بسته تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلكه كمی جبران مافات كرده باشد.
در همین پیوند خبرنگار ایرنا در باره روند ارسال پیامك تبلغاتی نظر چند شهروند را جویا شده است؛ یكی از شهروندان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره دریافت پیامك تبلیغاتی گفت: همچنان و در زمان های كار و استراحت شاهد پیام هایی است كه از طرف شركت ها برای وی می آید.
محسن راستی افزود: هنوز شركت ها بدون وقفه از امكان اپراتورها استفاده كرده و پیام تبلیغی ارسال می كنند و در عین حال هیچ كوششی برای جلب رضایت كاربر ندارند.
یكی دیگر از شهروندان درباره اینكه آیا روند ارسال پیامك ها كمتر شده است یا خیر به خبرنگار ایرنا گفت: كمی از میزان ارسال پیامك ها كاسته شده اما همچنان شاهد آنها هستم.
زهرا هجینی ادامه داد: برای قطع ارسال پیامك سرشماره #800* را فرستاده ام و اكنون این روند قطع شده اما نمی دانم دائمی است یا بعد از مدتی مجدد شاهد ارسال پیامك خواهم بود.
یكی دیگر از شهروندان هم ضمن اعتراض به نحوه ارسال پیامك های تبلیغاتی خواستار اتخاذ راهكاری شد تا تنها كسانی كه تمایل دارند پیامك تبلیغاتی دریافت كنند.
امید محمدی افزود: كسب رضایت مشترك برای دریافت پیامك تبلیغاتی از یك سو باعث می شود تبلیغات هدفمند شود و از طرف دیگر نارضایتی عمومی را به دنبال نخواهد داشت و كسانی كه می خواهند از پیام های تبلیغی آگاهی داشته باشند فقط آنها را دریافت می كنند.
بیست و چهارم مهرماه امسال سامانه پیامكی 195 فعال شد تا پیامك‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشتركان تلفن‌ همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه امسال اعلام كرد تا پیش از این باید پنج شكایت از یك شماره درباره ارسال پیامك مزاحم ثبت می شد كه این میزان اكنون به 2 شكایت كاهش یافته است.
«حسین فلاح جوشقانی» افزود: اگر 2 شكایت درباره مزاحم بودن پیامكی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شكایت ها در دستور كار قرار می گیرد.
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شكایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یك پیامك تبلیغاتی برای كاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می كنیم.
وی به مسدود شدن سرشماره یكی از اپراتورها اشاره كرد و افزود: سرشماره‌ ای از یكی از اپراتورها با آنكه پیامك‌های مناسبی را ارسال می‌كرد، مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامك‌های ارسالی فقط باید در زمینه‌ مسائل مرتبط با خود اطلاع‌ رسانی كنند.
وی همچنین از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف كنندگان خبر داد و گفت: این سامانه قرار است به سامانه كنونی رسیدگی و ثبت شكایت (سامانه 195) اضافه شود.
به نظر می رسد در شرایطی كه دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامك های تبلیغاتی مصمم شده اكنون نوبت مردم است كه برای احقاق یكی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشاركت در ثبت شكایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.
مشتركان می‌توانند شماره ارسال‌كننده پیامك های مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه كد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شكل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شكل *********09 برای سامانه 195 ارسال كنند.
ارسال این پیامك برای سامانه 195 رایگان است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2078*2025
۰ نفر