۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82845926
T T
۰ نفر
مشاور وزیر بهداشت: برنامه ملی مداخله اتیسم در اصفهان اجرا می شود

شهرری ـ ایرنا ـ مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور توانبخشی گفت: «برنامه ملی مداخله اتیسم» با همكاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان آموزش استثنایی كشور تدوین شده است و به زودی به صورت پایلوت در استان اصفهان اجرا می شود.

محمد تقی جغتایی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مركز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم نویان( اولین مركز اوتیسم در جنوب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف اصلی از اجرای 'برنامه ملی مداخله اوتیسم' هماهنگی بیشتر بین دستگاه های متولی در امر غربالگری، ارزیابی، تشخیص و مداخله به صورت آزمایشی در میان كودكان است تا ازهرگونه موازی كاری و اتلاف هزینه ها جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه وزارت بهداشت، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی به صورت مجزا فعالیت می كردند افزود: بر اساس این برنامه قرار شد غربالگری و تشخیص اوتیسم به صورت هماهنگ، انجام شود.
جغتایی در خصوص عملكرد وزارت بهداشت در انجام'برنامه ملی مداخله اتیسم' یادآور شد: بهورزان و كارشناسان بهداشت و روان وزارت بهداشت در خانه های بهداشت زمانی كه والدین كودكان را برای واكسیناسیون می آورند وارد عمل می شوند و با انجام تست غربال گری كودكان مشكوك به اتسیم را به مراكز اختلالات تكاملی معرفی می كنند.
وی با بیان اینكه سازمان بهزیستی كشور در'برنامه ملی مداخله اتیسم' طبق روال گذشته به غربالگری ادامه خواهد داد، افزود: پس از تشخیص اتسیم كودك در مراكز اختلالات تكاملی وزارت بهداشت، این افراد برای خدمات توانبخشی همانگونه كه در این برنامه پیش بینی شده است به مراكز سازمان بهزیستی معرفی می شوند.
جغتایی با اشاره به اینكه از هر 250 كودك یك نفر مبتلا به اوتیسم را می توان شناسایی كرد تصریح كرد: اختلالات تكاملی، زمینه ساز بروز انواع مختلفی از معلولیت های حركتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی هستند كه برای پیشگیری از این موضوع، لازم است كه تشخیص زودرس و مداخلات به موقع، انجام شود.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی، كلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌كند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.
بازدید جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی از مركز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم نویان( اولین مركز اوتیسم در جنوب تهران) امروز(چهارشنبه) با حضور حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، مینا رجایی رییس بهزیستی شهرستان ری و جمعی از مسئولان استانی در شهرری برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/3218 / 1539