۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82846402
T T
۰ نفر

موفقیت مبتكر دیپلمه در طراحی تجهیزات كاهنده آب

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82846402
موفقیت مبتكر دیپلمه در طراحی  تجهیزات كاهنده آب

تهران – ایرنا – یك مبتكر كشورمان موفق به چندین اختراع در حوزه شیرآلات آب شده است كه بكارگیری آن نقش بسزایی در كاهش مصرف آب خواهد داشت، اختراعاتی كه تولید و تجاری سازی آن در گرو حمایت ویژه دولت و همراهی بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، صرفه جویی آب شرب به دلیل هزینه بالایی كه برای تصفیه و سالم سازی آن می شود بسیار ضروری است و البته این صرفه جویی در آب به دلیل ویژگی منحصر به فرد این ماده بسیار دشوار تر است.
فریدون شیری 55 ساله متولد و ساكن تهران، دیپلمه اتومكانیك سالها به شغل تاسیسات اشتغال داشته است و البته دارای 4 اختراع در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب است كه درحال حاضر سه اختراع او تایید شده در ویترین فروش اختراع در فرابورس داده شده است.
البته این پژوهشگر بخش صنعت معتقد است، هیچ ساز و كاری برای فروش این اختراعات در فرابورس تعریف نشده و تبلیغی نیز انجام نمی گیرد و آنها برای جذب سرمایه گذار منفعل عمل می كنند.
وی كه با خبرنگار ایرنا سخن می گفت با تاكید براینكه، هیچیك از اختراعات او در حوزه صرفه جویی آب كپی برداری نیست گفت:شاید مشابهتی از نظر عوامل هدر رفت آب با برخی تجهیزات كاهنده آب داشته باشد اما این ابتكارات شخصی است كه نه تنها جلوی رفاه مصرف كننده را نمی گیرد و حتی باعث افزایش این رفاه می شود.
شیری با بیان اینكه، از سال 77 كه كشور در یك دوره خشكسالی 10 ساله قرار داشت و وزارت نیرو مدام اطلاعیه هایی در خصوص صرفه جویی آب منتشر می كرد، به فكر یافتن روش ها و ساختن تجهیزاتی برای كاهش مصرف آب افتاده است، خاطرنشان كرد: ابتدا یك كاهنده برای نصب روی شیرآب و دوش طراحی كردم كه البته این نیازمند مجوز برای ملزم كردن تولیدكنندگان به استفاده از آن بود.
وی با بیان اینكه سال 1388 دفتر مدیریت مصرف و كاهش آب یكی از استان‌ها به معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب همان استان اعلام كرده است كه یكی از اختراعات بنده حدود 33درصد و دیگری 48 درصد صرفه جویی آب را بدنبال خواهد داشت در عین حال گفت: متاسفانه با اینكه استفاده از این اختراعات می توانست تاثیر به سزایی در كاهش میزان مصرف آب شرب خانگی داشته باشد اما هیچ ترتیب اثری داده نشد.
این مبتكر با اشاره به پیگیری های انجام شده و عدم موفقیت برای ملزم كردن تولیدكنندگان شیرآلات برای نصب كاهنده در شیرآلات، گفت: پس از این به فكر اصلاح در تولید فلاش تانك ها افتادم تولیدكنندگان این وسیله نیز حجم فلاش تانك را 35درصد كوچك كرده و از این طریق مصرف را كاهش دهند بدون اینكه در بازده و كاركرد آن اخلالی ایجاد شود.
وی با بیان اینكه، در ادامه اقدامات پژوهشی خود با ایجاد تغییراتی در حفره‌های كاهنده و استفاده از ساچمه موفق به رفع مشكل جمع شدن رسوب پشت كاهنده فشار آب شده است اظهاركرد: پس از اینها بود كه موفق به اختراع كاهنده پیشرفته‌تری با محفظه میانی رسوب گذار و در ادامه نیز موفق به اختراع سردوش كم مصرف پرفشار شدم.
شیری با تاكید بر اینكه، نمونه خارجی یك سردوش در بازار حدود یك میلیون تومان است گفت: این درحالی است كه ما در اقدامی مبتكرانه تمام عیوب این سردوش ها را برطرف كرده ایم و این وسیله رسوب گذر شده است و دیگر مسدود نمی شوند و در حال حاضر آماده سرمایه گذاری و تولید است.
وی با بیان اینكه، وسیله حجم دهنده به آب دوش مهمترین اختراع او محسوب می شود، اظهاركرد: این وسیله در راستای مصرف بالای آب در حمام اختراع شده افزود: این وسیله به آب دوش حجم داده و بصورت پفكی خارج می كند.
وی با اشاره به اینكه اختراعات ارائه شده به بازار فرابورس ایران دارای تاییدیه بهداشت نیز می باشد و در صورت ورود به بازار میزان صرفه جویی در آب را به میان قابل توجهی كاهش خواهد داد، خواستار حمایت های لازم برای راه اندازی خط تولید به منظور بهره مندی بخش خانگی از این تجهیزات شد.
علمی ** 1836 **1440
۰ نفر