به گزارش ایرنا بر اساس این آمار، تعداد گردشگران چینی كه در سال 2017 به خارج از كشور سفر كرده اند در مقایسه با سال گذشته 7 درصد افزایش نشان میدهد و در عین حال چین توانسته است جایگاه خود را به عنوان بزرگترین منشا گردشگری جهان را حفظ كند.
در سال 2017 مردم چین برای سفر به كشورهای خارجی در مجموع 115 میلیارد و 290 میلیون دلار هزینه كرده اند كه در مقایسه با سال 2016 میلادی 5 درصد افزایش یافته است.
در این گزارش آمده است: چین بزرگترین منشا گردشگری به 10 كشور تایلند، ژاپن، كره جنوبی، ویتنام، بنگلادش، روسیه، مالدیو، اندونزی، كره شمالی و آفریقای جنوبی است و 30 درصد گردشگران این كشورها را چینی ها تشكیل داده اند.
چین همچنین منشا مهم مسافران كشورهای آمریكا، امارات متحده عربی، بریتانیا، نیوزیلند، فیلیپین، سریلانكا و كانادا است سال 2017 چین همچنین دومین كشور منشا مسافران سفر به قطب جنوب بوده است.
بر اساس این امار تایلند، ژاپن، سنگاپور، ویتنام، اندونزی، مالزی، فیلیپین، آمریكا، كره جنوبی، مالدیو و بنگلادش بیشتر از كشورهای دیگر مورد پسند مسافران چینی در سال 2017 قرار میگیرد.
سازمان گردشگری چین اگر چه امسال آماری از تعداد كسانی كه به ایران رفته اند ارایه نكرده است اما سال گذشته از بیش از 122 میلیون چینی كه به خارج از كشور مسافرت كرده اند تنها حدود ١٥٠ هزار نفر آنها به ایران رفته اند.
این در حالی است كه با توجه به رویكرد دولت تدبیر و امید در گسترش تعامل با كشورهای دنیا در 4 سال گذشته شاهد روند رو به رشد گردشگران خارجی به ایران بودهایم.
چین همواره یكی از كشورهای دوست ایران بوده است كه ارتباطات وسیعی در حوزه های اقتصادی و سیاسی با این كشور داشته ایم در حوزه تجاری، چین نخستین شریك تجاری ما است و در حوزه سیاسی نیز یكی از كشورهای دارای روابط نزدیك و قابل اعتماد است اما این همكاری ها در زمینه توریسم و گردشگری وجود ندارد.
یكی از تلاش های دولت ایران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشورمان، معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری ایران به گردشگران چینی به منظور سفر به ایران است.
دفتر اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در شانگهای به عنوان یكی از بسیار دفاتر حوز گردشگری كشورمان از جمله دفاتری است كه در سال های گذشته تلاش زیادی برای هدایت گردشگران چینی به ایران انجام داده است و دغدغه خود را بر این محور متمركز كرده است.
حسین خلیفی مدیر این دفتر در همایش سرمایه گذاری ایران و چین كه با حضور حدود دو هزار نفر از سرمایه گذاران و علاقه مندان به ایران در منطقه ازاد تجاری شانگهای برگزار شد گفت: یكی از برنامه های ما، معرفی ایران واقعی به توریست ها، گردشگران، مردم و رسانه های چین است كه نقش زیادی در جذب آنان دارد.
او گفت: در این زمینه همچنین آماده معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت توریسم به سرمایه گذاران چینی هستیم.
به گفته وی دفتر شانگهای آمادگی دارد تا هر نوع تسهیلگری را در این زمینه در روابط دو كشور انجام دهد.
خلیفی افزود: دفتر اطلاع رسانی سازمان گردشگری ایران در شانگهای، در سال های گذشته بستر مناسبی برای معرفی ایران به گردشگران چینی ایجاد كرده كه نقش مهمی در معرفی ایران به گردشگران چینی داشته است.
او گفت: بی شك كمك ها و حمایت های معنوی سركنسول و رایزن بازرگانی ایران در شانگهای نقش مهمی در تحقق اهداف دفتر اطلاع رسانی شانگهای داشته است.
او گفت: دفتر اطلاع رسانی شانگهای بستری فراهم كرده است تا پاسخگوی هر نوع سئوال و راهنمای مردم و گردشگران چینی در حوزه های مختلف باشد.
وی در ادامه به مشكلات صنعت توریسم در ایران اشاره كرد و گفت: اگرچه در این زمینه مشكلاتی در ایران وجود دارد اما این مشكلات از طرف دیگر یك فرصت برای سرمایه گذاران چینی است.
وی یكی از مشكلات صنعت توریسم در ایران را كمبود هتل عنوان كرد و گفت: هتل در ایران به اندازه كافی وجود ندارد و نیاز بازار بیشتر از هتل های موجود است.
او گفت: یكی دیگر از مشكلات حوزه توریسم به ویژه برای توریسم های چینی كمبود رستوران های چینی است كه در این زمینه نیاز به راه اندازی رستوران داریم.
او در ادامه افزود: آژانس هایی كه بتوانند خوب ایران را بشناسانند هم كم هستند و در چین آژانس های كمی در جدول خود ایران را دارند و افرادی كه در این زمینه كار كنند فرصت های خوبی در آینده در انتظارشان است.
خلیفی افزود: صنایع تكمیلی گردشگری در ایران كم است مثلا در چین با سفری كوتاه به مناطق دیدنی خواهیم دید علاوه بر منطقه گردشگری مورد نظر، صنایع دیگر نیز در كنار این منطقه گردشگری فعال هستند مثل انواع رستوران ها و شهربازی های مختلف، كه در این حوزه جای سرمایه گذاری وجود دارد.
خلیفی در ادامه با تاكید بر اینكه شناخت دو كشور باید از طریق رسانه های موثق دو كشور باشد افزود: كسب اطلاعات از رسانه ای غیر موثق، باعث می شود اطلاعات غلط از هم داشته باشند چرا كه رسانه های غربی هیچ وقت نمی خواهند انعكاس درستی از كشورهای چین و ایران داشته باشند.
وی در ادامه به ظرفیت ها و همچنین جاذبه های ایران برای گردشگران چینی اشاره كرد و گفت: چینی ها دوست دارند چیزهای جدیدی را كشف كنند و این در روحیه آنان كاملا مشهود است و روح كنجكاو یك چینی كه كاوشگر خوبی نیز هست با آمیزه های موجود در ایران كاملا برطرف می شود.
خلیفی با اشاره به اینكه چینی ها در سال های اخیر پول دار شده اند و این باعث شده است تا با رفاه اجتماعی بیشتر با مقاصد خارج از كشور سفر كنند گفت: یافتن مسیرها و هدف های جدید گردشگران چینی اولویت خاصی دارد و خواسته گردشگران چینی ارتقا پیدا كرده است و دوست دارند چیزهای جدید را مثل سوار شدن برشتر و یا زندگی با شرایط سخت مثل عشایر را تجربه كنند.
او از اقتصادی بودن سفر به ایران برای گردشگران چینی اشاره كرد و گفت: یك گردشگر چینی، با یك بلیط می تواند چین تا خاورمیانه را طی كند و از ایران نیز می تواند به كشورهای همسایه از جمله تركیه یا دبی نیز سفر كند.
خلیفی با اشاره به اینكه ایران منطبق بر بازار گردشگری چین است و مقصد خوبی نیز برای گردشگران چینی است گفت: ایرانی ها بسیار خونگرم هستند و معمولا در اولین آشنایی توریست های چینی را به خانه خود دعوت می كنند.
وی خطاب به گردشگران چینی افزود: با حضور در ایران باید مهمان نوازی ایرانیان را لمس كرد كه در هیچ جای دنیا مشابه ندارد.
او از تاریخ غنی ایران به عنوان یكی دیگر از جاذبه های این كشور برای گردشگران چینی نام برد و گفت: ایران با داشتن تاریخ و تمدن كهن و برخورداری از سایت های گردشگری و آثار باستانی مورد توجه همه توریست ها به ویزه توریست های فرهنگی و تاریخی است.
خلیفی از طبیعت بی نظیر و بكر ایران به عنوان دیگر جاذبه كشورمان نام برد و گفت: ایران همزمان دارای چهار فصل سال است در حالی كه هم اكنون در استان های شمالی كشور بارش برف وجود دارد در جنوب ایران و در خلیج فارس می توان حمام آفتاب گرفت.
وی در ادامه گفت: علاوه بر این جاذبه ها، در ایران رفت و آمد خیلی راحت و ارزان است و از همه جای شهرهای كشور به همه جای ایران اتوبوس، قطار و یا هواپیما وجود دارد.
وی پایین بودن هزینه ها در ایران را از دیگر مزیت های سفر به این كشور عنوان كرد و گفت: هزینه های مسافرت در ایران نسبت به چین ارزان تر است.
خلیفی با بیان اینكه ایرانی ها صلح دوست، عدالت طلب و مهربان هستند گفت: غذاهای ایرانی مثل شیشلیك و دیزی مورد مطلوب چینی ها هست و چینی ها استقبال می كنند چرا كه مشابه این غذا در فرهنگ چینی وجود دارد.
وی گفت: ایران همچنین دارای خشكبار و زعفران، میوه های بایو و طبیعی است كه مورد استقبال چینی هاست و آن را دوست دارند.
او گفت: ایران پر از ظرفیت های فرهنگی و هنری در عرصه های مختلف است و این به ذهن كنجكاو چینی ها كه بدنبال كشف حقایق بیشتری از ملت ایران هستند كمك زیادی می كند.
همزمان با برگزاری همایش سرمایه گذاری ایران و چین در شانگهای، پاویون اقتصادی ایران نیز در این منطقه ازاد تجاری گشایش یافت.
یكی از بخش های اصلی پاویون ایران در شانگهای غرفه گردشگری بود، این غرفه در مساحت 250 متر، جاذبه های گردشگری ایران و همچنین برخی آیین های سنتی مانند سفره هفت سین را به نمایش گذاشته بود.
غرفه گردشگری ایران در این پاویون طوری طراحی شده است كه با یك نگاه، بازدید كننده را با جاذبه های طبیعی و تاریخی و همچنین ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه توریسم آشنا می كند.
**آساق**1904**
پكن - ایرنا - در حالی سازمان ملی گردشگری چین اعلام كرد سال 2017 میلادی 130 میلیون و 510 هزار نفر از مردم این كشور به خارج سفر كرده اند كه در توزیع جغرافیایی سفر گردشگران چینی به كشورهای جهان، نام ایران در میان 20 كشور نخست این رده بندی قرار ندارد.