۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82849560
T T
۰ نفر

بند خاكی گزی جاجرم آبگیری شد

۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82849560
بند خاكی گزی جاجرم آبگیری شد

بجنورد- ایرنا- معاون آبخیزداری و مسئول پیگیری پروژه منارید در خراسان شمالی گفت: بند خاكی 'گزی' شهرستان جاجرم این استان در پی بارندگی های چند روز گذشته آبگیری شد.

محمد فرامرز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: بند خاكی گزی جاجرم با اعتبار حدود 10 میلیارد ریال و با هدف كنترل روان آب های حاصل از بارندگی و جلوگیری از ورود به مناطق بیابانی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی در بخش شمالی شهر جاجرم ساخته شده است.
وی گفت: در پایین دست بند خاكی، چاه های متعددی در حال بهره برداری است كه وجود بند خاكی منجر به افزایش آب چاه چه از نظر كمی و كیفی می شود، علاوه بر این چشمه ای نیز در پایین دست بند قرار دارد كه كنترل سیل توسط مخزن بند و رهاسازی از طریق لوله تخلیه باعث تغذیه منابع آب زیرزمینی این منطقه خواهد شد.
فرامرز افزود: این بند خاكی در گستره هشت هزار و 227 هكتار و در فاصله 173كیلومتری جنوب غربی بجنورد و 25 كیلومتری شمال شرقی جاجرم واقع شده است.
بیشتر دشت های سیلابی شهرستان جاجرم در مناطق امیرآباد، حوزه آبخیز شهری شهرستان و جلگه سنخواست واقع شده است.
براساس گزارش ها میزان بارندگی چند روز گذشته شهرستان جاجرم افزون بر 20 میلی متر بوده است.
به گفته رئیس اداره پیش بینی اداره كل هواشناسی خراسان شمالی در 11 ماه امسال به طور میانگین 103.6 میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده و در پنج ماه سال زراعی جاری (از ابتدای مهرماه تا پایان بهمن ماه)، 50.6 میلی متر بارندگی در استان گزارش شده است.
مركز شهرستان جاجرم در 150 كیلومتری بجنورد خراسان شمالی قرار دارد.
7186/3007/6042