۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82849567
T T
۰ نفر
متوسط سن ناوگان هوایی كشور 23 سال است

تهران - ایرنا - با ورود 11 فروند هواپیمای جدید، متوسط سن ناوگان هوایی كشور به حدود 21 سال رسیده اما با وجود سوانح و چالش های فراروی این صنعت، تداوم سیاست وزارت راه وشهرسازی مبنی بر نوسازی ناوگان هوایی كشور ضروری است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، هر چند هواپیمای مناسب وارد ناوگان هوایی كشور شود، ایمنی و امنیت پرواز را برای مسافران حمل و نقل هوایی كشور ملموس تر می كند و مردم با اطمینان خاطر بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام می دهند.
از 270 هواپیمای موجود در كشور همواره 100 فروند آن به دلایلی زمین گیر بوده است و این مساله ارائه خدمات هوایی به مسافران را در این بخش با مشكلات زیادی مواجه كرده و افزایش تاخیر در پروازهای هوایی از نتایج فرسوده بودن ناوگان هوایی در كشور است.
نایب رئیس اول كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این كه متوسط سن ناوگان هوایی كشور حدود 23 سال است، گفت: با وجود ناوگان قدیمی دست اندركاران صنعت هوانوردی كشور همواره به دنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستند.
'علیم یار محمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالش های زیادی در صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد و این بی انصافی است كه هر بار و پس از هر اتفاقی عملكرد وزارت راه و شهرسازی زیر سوال برود.
به گفته این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های مختلف در كشور همواره در تلاشند كه خدمات بهتری را به مردم بدهند، اما هر بار اتفاقی و یا سانحه هوایی در كشور روی می دهد، عده ای تمام دستگاه های اجرایی را زیر سوال می برند.
وی با اشاره به اینكه همه می دانیم كه چه چالش ها و مشكلاتی بر سر راه صنعت حمل و نقل هوایی كشور وجود دارد، اظهارداشت: زمانی كه حادثه ای روی می دهد همه از وزیری سخن می گویند كه باید پاسخگو باشد، استیضاح و بركنار شود اما نكته ای كه باید به آن توجه كرد این است كه آیا با زیر سوال بردن وزیر حجم سوانح هوایی كمتر می شود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه همه می دانیم كه كشورهای غربی با اتخاذ تحریم های ظالمانه مانع ورود هواپیماهای جدید به ایران بودند، یادآورشد: در این شرایط سخت حتی به برخی دیگر از كشورها نیز اجازه نداند هواپیما به ایران بفروشند.
یارمحمدی گفت: در شرایطی كه عمر هواپیماهای ما بالاست و در تامین قطعه شرایط سختی را داریم، تامین امنیت پروازها كار بسیار سختی است، اما شركت های هواپیمایی ما این كار را انجام می دهند اما هیچكس این سوال را پاسخ نمی دهد كه چرا در كشورهای كه خود تولید كننده هواپیما هستند و از نظر تامین قطعه هیچ مشكلی ندارند چرا شاهد حوادث هوایی هستیم؟
یارمحمدی تاكید كرد: وزارت راه و شهرسازی یك وزارتخانه بسیار بزرگی است و مدیریت آن مشكلات زیاد دارد و به نظرم وزیر راه وشهرسازی در بسیاری از بخش های این وزارتخانه مدیریت خوبی داشته است و نمی توان به دلیل این حوادث كه بخش اعظمی از آن نیز به مشكلات تحریم های ظالمانه بر می گردد كاركرد وی را زیر سوال برد.
نایب رئیس اول كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان كرد: ارزیابی عملكرد وزیر راه وشهرسازی در مجلس باید از سوی تمام نمایندگان محترم مجلس انجام شود هرچند كه با وجود تمام تلاش دست اندركاران این بخش باید به قدیمی بودن ناوگان حمل ونقل هوایی كشور نیز توجه كرد.
بدون شك با افزایش ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی، شركتهای ایرانی نوسازی ناوگان فرسوده هوایی را با سرعت بیشتری انجام می دهند و این می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه شركت ها، مشكلات فرسوده بودن ناوگان صنعت هوایی ایران را برطرف كند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی گفت: در حالی كه میانگین سن ناوگان هوایی در منطقه پنج سال برآورد می شود، میانگین سنی هواپیماها در ایران 23 سال است.
«مسعود قاسمی» بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی كشور تاكید كرد و اظهارداشت: طبق سند چشم انداز بیست ساله كشور، ایران باید رتبه نخست جابه جایی بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر را در صنعت هوایی منطقه كسب كند، اما با داشتن 150 تا 160 هواپیمای فرسوده این امكان وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به علاقه مسافران به استفاده از پروازهای خارجی، نمی توان به هدف تعیین شده در سند چشم انداز در زمینه توسعه صنعت هوایی ایران دست یافت.
بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بویینگ و 20 هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسته شد و تاكنون 11 فروند از این هواپیماها تحویل ایران ایر شده است و بقیه به مرور به ناوگان هوایی كشور ملحق خواهد شد.
نائب رئیس دوم كمیسیون عمران و نماینده مردم ارومیه نیز گفت: سانحه هوایی یاسوج نشان داد كه سیاست وزیر راه در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بوده است.
سید هادی بهادری افزود: با وجود انتقاداتی كه وجود داشت، سیاست نوسازی ناوگان هوایی یكی از سیاست های بود كه در چند سال اخیر وزیر راه دنبال می كرد و این حادثه نیز نشان داد كه سیاست وزیر در نوسازی ناوگان سیاست درستی بوده است.
وی اظهارداشت: نوسازی ناوگان هوایی موجب شد كه مردم در استفاده از ناوگان هوایی قوت قلب بیشتری پیدا كنند.
وی با تاكید به اینكه تحریم ها عامل اصلی عدم نوسازی ناوگان هوایی كشور بوده است، خاطرنشان كرد: توجه داشته باشید كه هواپیما در دنیا توسط كشورهای محدودی ساخته می شود و برندهای معتبر ساخت هواپیما چون ایرباس، در سایه تحریم ها قرار دارند.
نائب رئیس دوم كمیسیون عمران گفت: از سوی دیگر هواپیماهایی كه ساخت كشورهای دیگر چون چین و روسیه هستند مقبولیت چندانی ندارند و ما در كشور به دنبال تهیه بهترین امكانات برای مردم هستیم.
آمارها نشان می دهد كه به طور متوسط حدود 50 درصد پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی در پرترددترین فرودگاه كشور(مهرآباد) با تاخیر انجام می شود و این مساله تاكنون ضرر و زیان های زیادی را به مردم و شركت های هوایی در ایران تحمیل كرده است.
بیش از 35 سال است كه شركت های هوایی در ایران به علت تحریم های ظالمانه نتوانستند قطعات یدكی مورد نیاز خود را از شركت های سازنده آن خریداری كنند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها شركت های ایرانی تاحدودی تونسته اند مشكل تامین قطعات هواپیماهای خود را از شركت های سازنده برطرف كنند.
پیش از این شركت های هوایی برای خرید قطعات هواپیما حتی تا سه برابر قیمت واقعی آن در بازار به شركت های واسطه پرداخت می كردند، اما با لغو تحریم ها شركت های ایرانی موفق شده اند كه به صورت مستقیم با شركت های سازنده قطعات هواپیما وارد مذاكره شده و خرید های خود را انجام دهند.
با بیش از 50 هزار صندلی هواپیما هم اكنون به طور متوسط سالیانه 35 میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل ونقل هوایی جابجا می شوند و هرچه هواپیماهای جدیدی در ناوگان هوایی استفاده شود روند توسعه صنعت هوانوردی كشور با سرعت بیشتری دنبال می شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**6075
۰ نفر