به گزارش ایرنا، بندر شهید رجایی نه تنها برای فلات ایران و شهرها و كشورهای مستقر در این فلات از اهمیت حیاتی برخوردار است، بلكه امروز این بندر با قرارگیری در مسیر كریدور شمال - جنوب كلید دسترسی كشورهای مشترك المنافع و افغانستان به آب های آزاد نیز به حساب می آید.
هر چند در سالهای اخیر، سرمایه گذاری چینی ها و هندی ها در بنادر گواتر پاكستان و بهشتی چابهار، تردیدهایی برای نقش آفرینی بندر شهید رجایی در كریدور یاد شده و پشتیبانی كشورهای بالادست ایران ایجاد كرده، اما گمان نمی رود تا یكی دو دهه آینده از اهمیت بندر شهید رجایی در حوزه تجاری و بندری كاسته شود.
به ویژه آن كه در چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم گام های ارزنده برای شتاب بخشی به روند توسعه این بندر مهم و راهبردی برداشته شده است.
یكی از مهمترین طرح هایی كه چهارشنبه نهم اسفندماه امسال با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری كشورمان در بندر شهید رجایی اجرای آن آغاز شد، فاز 3 پایانه كانتینری این بندر است.
** بندر شهید رجایی ، بندری راهبردی برای ایران
رییس جمهوری در مراسم صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی این طرح با اشاره به نقش مهم بندر شهید رجایی در اقتصاد كشور، گفت: این بندر، بندری مهم و راهبردی برای كشور و نقش آن، نقشی ملی است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: این طرح، بندر شهید رجایی را كه بندری راهبردی برای ایران است به مركز بزرگ حمل ونقل و ترانزیت كالا به كشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می كند.
وی با تاكید بر تكیه و توان داخلی در پیشبرد و اجرای امور، خاطرنشان كرد: امروز ایران به مدد بهره مندی از جوانان غیور و متخصص و متعهد در جایگاه بسیار بالایی در منطقه قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در این مراسم بر بهره مندی هر چه بیشتر از توان بخش خصوصی در اجرای امور و بر رفع موانع سرمایه گذاری پیش روی این بخش تاكید كرد.
** ایجاد 1800 متر كناره پایانه برای پهلوگیری كشتی در بندر شهیدرجایی
وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص فاز 3 توسعه بندر شهید رجایی گفت: با احداث فاز 3 بندر شهید رجایی هرمزگان، یك هزار و 800 متر كناره پایانه برای پهلوگیری كشتی ها در این بندر ایجاد می شود.
عباس آخوندی در جریان سفر كاروان تدبیر و امید به هرمزگان اظهار داشت: قرارداد این طرح با سرمایه گذاری حدود 850 میلیارد تومان انجام می شود تا بتوانیم هزار و 800 متر كناره ترمینال برای پهلوگیری كشتی ها ایجاد كنیم.
وی بیان داشت: با اجرای این طرح، بزرگترین كشتی های حمل كالای دنیا به غیر از كشتی های نفتی می توانند در این ترمینال پهلودهی داشته باشند و قدرت رقابتی بنادر ایران با بنادر رقیب در منطقه افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: یكی از مهم ترین اقدام های در دست انجام برای توسعه هر چه بیشتر بندر شهید رجایی ، تجهیز ترمینال دو این بندر است كه طی آن 12 جرثقیل به این پایانه اضافه می شود.
آخوندی خاطرنشان كرد: با این اقدام، ظرفیت این جرثقیل ها، نسبت به وضع موجود پایانه یك و نیم برابر افزایش خواهد یافت.
آخوندی خاطرنشان كرد: براساس تفاهم انجام شده با بخش خصوصی كه مدیریت پایانه به آن ها واگذار شده، پنج جرثقیل دروازه ای از سوی این بخش برای ترمینال دو خریداری و نصب خواهد شد.
** تكمیل فاز3 پایانه كانتینری بندر شهیدرجایی در36 ماه
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی دولت 850 میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل زیرساخت ها و اسلكه های این فاز اختصاص داده است.
محمد راستاد افزود: با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این فاز، در مجموع میزان سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در این فاز به 20 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با تكمیل این فاز، ظرفیت 6 میلیون كانتینری فاز دوم این بندر به بیش از هشت میلیون كانتینر افزایش می یابد و هم اكنون در حال تجهیز فاز دوم پایانه كانتینری این بندر هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: نصب 12 چرثقیل گنتری كرین بزرگ كشتی به ساحل و 15 دستگاه چرثقیل دروازه ای محوطه كانتینری با 21میلیون یرور اعتبار توسط سازنده داخلی در دست اقدام است .
راستاد گفت: پیش بینی ما این است كه تا نیمه سال آینده تمام این تجهیزات در بندر شهید رجایی به بهره برداری كامل برسد.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در خصوص فاز سه توسعه پایانه كانتینری بندر شهید رجایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه های نفتی كشور در مدت 36 ماه احداث می شود.
الله مرداد عفیفی پور تصریح كرد: با پایان این طرح در مدت 36 ماه، امكان پهلوگیری همزمان سه كشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18هزار و 400 كانتینر ظرفیت فراهم می شود.
عفیفی پور بیان داشت: با بهره برداری كامل از این طرح برای هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح كرد: با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر كانتینری ایران در میان 100 بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.
** توجه ویژه دولت تسریع گر توسعه بندر شهید رجایی
احداث زیرساخت های فاز 3 بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دكتر حسن روحانی رییس جمهوری به هرمزگان(ششم اسفند 92) در دستور كار قرار گرفت و پس از مطالعات، كمتر از یك سال بعد (بهمن 93)عملیات عمرانی این طرح عظیم بندری با حضور معاون اول رییس جمهوری شروع شد.
نتیجه این حركت راهبردی علاوه بر رونق گرفتن تعاملات بین المللی ایران با كشورهای غربی در دوره پسابرجام و تامین تجهیزات استراتژیك اسكله های فاز 2، افزایش ظرفیت مهم ترین بندر كشور به شش میلیون تی.ای.یو كانیتنر و مهم تر از همه اینكه، طی سه چهار سال اخیر برای جمعیتی نزدیك به چهار هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده كه نقطه عطفی در عمل به منویات مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال 96 (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) قلمداد می شود.
توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلندمدت در دستور كار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسكله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و در نهایت 2040 این بندر با ظرفیت بیش از 20 میلیون كانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی كند.
ایجاد و راه اندازی شهر لجستیك، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مكانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیك در منطقه است.
راه اندازی ترمینال كالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری كالا و ترانزیت از مهم ترین برنامه های دولت در طرح توسعه اینده بندر شهید رجایی است.
هم اكنون مساحت این بندر به 2400 هكتار رسیده، مساحت محوطه باراندازهای بیش از 220 هكتار است و وسعت انبارهای مسقف بندر شهید رجایی هم اكنون به بیش از 25 هكتار رسیده است.
وجود پایانه بزرگ كانتینری، پایانه كالاهای متفرقه با 40 هكتار محوطه، پایانه غلات با 8.8 هكتار مساحت و سیلوهای 100 هزار تنی، پایانه های ریلی با 53 كیلومتر در محوطه بندر، پایانه نفتی با 9 اسكله و پایانه روغن نباتی به ظرفیت بیش از 350 هزار تن با مشاركت بخش خصوصی از مهمترین ویژگی های این بندر بزرگ كانتینری ایران در خاورمیانه است.
** تردد 17 خط كشتیرانی بین المللی پس از برجام در بندر شهیدرجایی
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است كه 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد كالاهای كانتینری درسطح كل بنادر كشور را پشتیبانی می كند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری كرین (جرثقیل غول پیكر) جهت تخلیه و بارگیری كانتینری و 40 پست اسكله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر كانتینری ایران است.
عملیات كانتینری در حوزه بندری از شاخص هایی است كه مدت های بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.
با تلاش های دولت و به دنبال اجرای برجام و استقبال خطوط كشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط كشتیرانی لاینر به این بندر، عملیات كانتینری رشد قابل ملاحظه ای یافته كه نشان از رشد اقتصادی در كشور دارد.
بندر شهید رجایی در 23 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع است.
كاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه نهم اسفندماه وارد هرمزگان شد و ظهر پنجشنبه بندرعباس را به مقصد تهران كرد.
در جریان سفر رییس جمهوری به هرمزگان 15 طرح عمرانی مهم به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح نیز آغاز شد.
نشست با نخبگان و فرهیختگان، شركت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با خبرنگاران هرمزگان از جمله دیگر برنامه های رییس جمهوری در سفر به هرمزگان بود.
7198/7408/2094
بندرعباس - ایرنا - بندر شهید رجایی واقع در جنوب ایران اكنون بزرگترین بندر كانتینری ایران و از بنادر مهم منطقه است كه از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می كنند.