۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82850912
T T
۰ نفر

اسب عصاری جرگلان خراسان شمالی ثبت ملی شد

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82850912
اسب عصاری جرگلان خراسان شمالی ثبت ملی شد

بجنورد - ایرنا- مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راز و جرگلان خراسان شمالی گفت: 'اسب عصاری' بخش جرگلان این شهرستان بتازگی در فهرست میراث ناملموس كشور به ثبت رسید.

قاسم بهادری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: اسب عصاری یا جواز همان شیوه سنتی روغن گیری كنجد است كه همچنان در شهرستان رازوجرگلان فعال است و در این شیوه سنتی از نیروی اسب برای روغن گیری كنجد استفاده می شود.
وی افزود: كارگاه اسب عصاری از جاذبه های گردشگری شهرستان رازوجرگلان به شمار می رود و اكنون 2 كارگاه فعال در بخش جرگلان در روستاهای یكه سعود بالا و گركز وجود دارد.
بهادری ادامه داد: طی بازدید های كارشناسی و پیگیری های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، این مهارت سنتی در فهرست میراث ناملموس كشور به ثبت رسید.
وی اظهارامیدواری كرد كه با احیای این مهارت سنتی درراز و جرگلان، گام های موثری در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان برداشته شود.
بخش مرزی جرگلان با 30 هزار نفر جمعیت تركمن در 120 كیلومتری غرب بجنورد مركز خراسان شمالی واقع شده است.
تركمن های این بخش از طایفه های گوگلن، نخورلی، تكه، مورچلی و گركز تشكیل شده است؛ این خطه از كشورمان دارای ثروت های ملی كم نظیری همچون اسب اصیل تركمن، قالی و قالیچه های 2رو و تك روی ابریشمی و پشمی، پرورش كرم ابریشم و دارای فرهنگ غنی با آداب و رسوم خاص، غذاهای محلی، لباس های رنگارنگ تركمنی است.
بیش از یكهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده كه 568 اثر آن به ثبت رسیده است.
ع/ 6042
۰ نفر