۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82853234
T T
۰ نفر
پهنه استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان ایران است

اصفهان-ایرنا- پهنه محیط طبیعی استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان منحصر بفرد متعلق به طبیعت ایران است.

سید رحمان دانیالی مدیركل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: ایران یكی از غنی ترین كشورها از منظر تنوع گونه های گربه سان در مقایسه با سایر كشورها در اروپا و آسیاست؛ گوناگونی چهره و سیمای سرزمین در ایران سبب شده تا هشت گونه گربه سان با نیازهای متفاوت در كشور یافت شود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، وی افزود: از این میان ۲ گونه شیر و ببر كه هر دو از گربه سانان بزرگ جثه محسوب می شوند كمتر از یك قرن از انقراضشان می گذرد.
وی گفت : بین هشت گونه باقی مانده، پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی تنها گربه سانان بزرگ جثه حال حاضر ایران محسوب می شوند كه وضعیت آن ها بحرانی است و كاراكال، سیاهگوش و گربه جنگلی از جمله گونه های متوسط جثه و گربه وحشی، پالاس و شنی گربه های كوچك جثه ایران هستند.
دكتر دانیالی افزود: موقعیت استان اصفهان در ایران مركزی و تلاقی آن با كوهستان، جنگل، بیابان و رمل های ماسه ای، شرایط منحصر به فردی را برای میزبانی تمامی هشت گونه گربه سان فراهم آورده به طوریكه از این لحاظ جزو معدود استان های كشور است.
وی گفت: در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین علاوه بر ثبت پلنگ ؛ ركورد ثبت یوزپلنگ و همچنین گربه شنی را نیز دارد و در واقع این منطقه به نام بهشت گربه سانان ایران معروف است ؛ نواحی غربی استان نیز زیستگاه سیاهگوش به عنوان كمیاب ترین و مخفی كارترین گونه های گربه ایران است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار كرد: در نهایت موقعیت جغرافیایی این خطه و تنوع زیستگاهی آن موجب چنین غنایی شده است به گونه ای كه وضعیت 2 گونه گربه سان بزرگ جثه ایران از منظر جمعیتی چندان قابل قبول نیست.
دانیالی گفت: با وضعیت كنونی شمار یوزپلنگ های ایرانی تنها ۳۰ تا ۵۰ قلاده تخمین زده شده و اگر اقدامات پیشرفته ژنتیكی و حفاظتی گسترده پیاده سازی نشود، شاید تا حدود یك دهه آینده این نژاد كه در دنیا تنها در كشور ایران یافت می شود، منقرض شود.
دانیالی تصریح كرد: در استان اصفهان تاكنون ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی شناسایی شده است و گونه نماد حیات وحش جانوری استان نیز، 'قوچ و میش اصفهان' است.
/ 6022 8114