۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82854529
T T
۰ نفر

قرارداد تامین و ساخت 450 دستگاه واگن مترو امضا شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82854529
قرارداد تامین و ساخت 450 دستگاه واگن مترو امضا شد

تهران- ایرنا- قرارداد همكاری تامین و ساخت 450 دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شركت پوژن چین امروز (چهارشنبه) امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در این آیین گفت: این قرارداد به منظور حداكثر استفاده از توان داخلی كشور در حوزه واگن سازی، طرف خارجی ملزم به همكاری با شركت واگن پارس اراك شد، بر این اساس تولید و تامین واگن های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شركت واگن پارس با مشاركت شركت خارجی انجام خواهد شد.
وی افزود: تعداد واگن ها در قرارداد مذكور 450 دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شركت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا سقف 85 درصد را از منابع كشور چین تامین كند.
معظمی بیان داشت: در این همكاری مشترك به طور متوسط 35 درصد و در نهایت 59 درصد داخلی سازی واگن های آلومینیومی در ایران انجام می شود كه با این توافق برنامه استفاده از حداكثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد كرد.
وی تصریح كرد: با توجه به مذاكره های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شركت پارس مبلغ 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده كه طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی كرده است.
به گزارش ایرنا، چهارشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) قرارداد همكاری تامین و تولید 960 دستگاه مترو تهران و كرج بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شركت اشتدلر(Stadler) سوئیس با هدف اشتغال زایی و انتقال دانش فنی به امضا رسیده بود.
میزان تقاضا برای مترو در ناوگان صنعت ریلی سالیانه 500 دستگاه در پنج سال آینده پیش بینی شده كه به بر این اساس، 2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نیاز است.
این در حالیست كه بر اساس اعلام كارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمركز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امكان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
همچنین كارشناسان صنعت ریلی معتقدند كه اكنون حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری 90 درصد، واگن مسافری (بین شهری)80 درصد، واگن های خودكشش بین شهری و حومه 25 درصد، واگن های مترو 28 درصد و انواع لكوموتیو 55 درصد است.
معظمی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه و تاكید رئیس جمهوری مبنی بر توسعه صنعت ریلی، این مهم در دستور كار دولت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: سال گذشته شورای اقتصاد مصوبه مبنی بر ساخت ۲ هزار دستگاه واگن مترو برای تهران و كلانشهرها به ارزش بیش از ۲ میلیارد یورو مصوب كرد كه با هماهنگی وزارت كشور و ایدرو در حال انجام است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: نخستین بخش از این كار كه مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مسافری برای تهران است، تعیین تكلیف شده و امیدواریم تا پایان امسال قرارداد مذكور توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور و شهرداری تهران منعقد شود.
وی گفت: بر اساس درخواست وزیر كشور و وزیر صنعت معدن و تجارت، قرار شد تامین و ساخت تعداد دیگری واگن مترو را از مكانیسم های دیگر دنباله گیری كنیم و بر این اساس مذاكره های با شركت های بزرگ بین المللی و صاحب تجربه و برند در این بخش آغاز شد.
معظمی تصریح كرد: مذاكرات برای تهیه پنج هزار دستگاه واگن مترو به ارزش بیش از ۶ میلیارد یورو انجام شده كه بخش عمده آن به جمع‌بندی رسیده است و بتدریج اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به قرارداد منعقد شده بین ایران و پوژن چین خاطرنشان كرد: در این قرارداد قطعات مترو از سوی چینی ها تامین و به كشور آورده شده و در كارخانجات ایرانی متعلق به بخش غیردولتی مونتاژ و ساخته می شود.
به گفته این مقام مسئول، یكی از شروط اولیه همه این مذاكرات افزایش عمق داخلی سازی بوده است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*9132*2025
۰ نفر