۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82854753
T T
۰ نفر

افشای نقشه موساد برای ترور15 دانشمند هسته ای ایران

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82854753
افشای نقشه موساد برای ترور15 دانشمند هسته ای ایران

تهران- ایرنا- یك روزنامه نگار صهیونیست در جدیدترین كتاب خود از نقشه چند سال پیش موساد برای ترور 15 دانشمند هسته ای ایران و نیز صرف هزینه دو میلیارد دلاری تل آویو جهت «مقدمات» حمله هوایی علیه ایران پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریكایی پولیتیكو با انتشار بخش هایی از كتاب این روزنامه نگار صهیونیستی نوشت: ترور دانشمندان هسته ای، بخشی از راهبرد اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود.
«رونن برگمن» (Ronen Bergman) نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر صهیونیستی در كتابی جدید الانتشار با عنوان «برخیز و اول بكش: تاریخ سری ترورهای هدفمند اسرائیل»، نقشه حمله هوایی تل آویو به ایران و برنامه ریزی موساد برای ترور دانشمندان هسته ای ایران را افشا كرده است.
تارنمای پولیتیكو بخش هایی از این كتاب را كه دربرگیرنده اطلاعاتی دست اول از اقدام های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی است، برای نخستین بار منتشر كرده است.
به گزارش ایرنا، پولیتیكو نوشت: معاون موساد در مه 2003 (اردیبهشت - خرداد سال 1382) نقشه ای فوق محرمانه به یك سازمان اطلاعاتی جاسوسی ارائه داد كه حاصل تلاشی چهارماهه و حاوی راهبرد فوق محرمانه اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای بود.
پولیتیكو با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریكا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا علیه توافق هسته ای ایران نوشت اكنون كه این دو علیه توافق هسته ای ایران نقشه می كشند، ارزش آن را دارد تا بار دیگر به این فصل از تاریخ نگاهی بیندازیم.
این تارنمای آمریكایی ادامه داد «تمیر پردو» معاون رئیس وقت موساد مدعی شده بود: «فرض ابتدایی بر این است كه كشوری پیشرفته و غنی چون ایران كه به دنبال دستیابی به بمب اتمی است، در نهایت به آن دست خواهد یافت. به عبارت دیگر، توقف ناگهانی این پروژه تنها می تواند نتیجه تغییر دیدگاه یا تغییر هویت مواضع سیاسی در ایران باشد.»
معاون رئیس وقت موساد به سه راهكار پیش روی رژیم صهیونیستی اشاره كرده و گفته بود: «در این وضعیت، سه راهكار پیش روی اسرائیل است. اول این كه ایران را فتح كند. دوم، رژیم ایران را تغییر دهد و راه سوم این كه جو سیاسی حاكم بر ایران را متقاعد كند، هزینه ای كه با دنبال كردن پروژه هسته ای پرداخت خواهد كرد، بیشتر از دستاوردهای حاصل از متوقف كردن آن است و با توجه به اینكه دو راهكار اول واقع بینانه نبودند، تنها راهكار سوم باقی ماند تا با اقدامات عینی و پنهانی آنقدر فشار وارد شود تا به سادگی تسلیم شوند.»
پولیتیكو در ادامه به نقل از «مئیر داگان» رئیس پیشین موساد نوشت:« تا زمانی كه به این نتیجه برسند، باید بارها و بارها از ابزارهایی برای به تاخیر انداختن دستیابی آنان به بمب هسته ای استفاده كنیم تا در زمان تسلیم، هنوز به بمب مسلح نشده باشند.»
به نوشته این رسانه آمریكایی، داگان طرح معاون خود را تایید و آن را به «راهبردی پنج جانبه شامل فشار دیپلماتیك سنگین بین المللی، تحریم های اقتصادی، حمایت از گروه های مخالف ایران، اختلال در حمل و نقل تجهیزات و مواد خام برای برنامه هسته ای و در نهایت اجرای چند عملیات سری چون خرابكاری در تاسیسات و ترور چهره های اصلی این برنامه، تبدیل كرد.»
پولیتیكو با بیان اینكه «تاكنون به وسعت این تلاش ها بویژه عملیات سری اسرائیل كه شامل ترور دانشمندان ایرانی بود، پرداخته نشده است»، نوشت: فكر پشت این تلاش های یكپارچه، به تاخیرانداختن پروژه هسته ای ایران بود. یا تحریم ها باعث بروز بحران اقتصادی جدی می شدند كه رهبران ایران را به توقف این پروژه وادار می كرد یا گروههای مخالف، قدرت كافی به دست می آوردند.
این رسانه آمریكایی ادامه داد: به منظور حمایت از این تلاش ها، در راستای قرارداد همكاری میان جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت آمریكا و ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل، همكاری چهارجانبه ای میان سازمان های سیا، آژانس امنیت ملی آمریكا (ان اس ای)، موساد و آمان (سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل) ایجاد شد. این در حالی است كه چنین قراردادی حتی در میان كشورهایی كه از روابط خیلی خوبی برخوردارند، غیرمعمول است.
پولیتیكو به نقل از كتاب رونن برگمن ادامه داد: سازمان های اطلاعاتی و وزارت خزانه داری آمریكا در كنار واحد اطلاعات اقتصادی و مالی موساد موسوم به «واحد نیزه»، كارزاری شامل اقدامات اقتصادی را برای آسیب زدن به پروژه اتمی ایران، آغاز كردند. واشنگتن و تل آویو همچنین كوشش كردند تجهیزاتی كه ایران برای تكمیل این پروژه می خرید، به ویژه اقلام و كالاهایی را كه خود ایران توان تولیدشان را نداشت، ردیابی كرده و از رسیدن این محموله ها به مقصد جلوگیری كنند كه این كارزار به مدت چند سال یعنی از هنگام ریاست جمهوری بوش تا دوره باراك اوباما، ادامه پیدا كرد اما ایرانیان «سرسخت» بودند.
به گزارش پولیتیكو، روزنامه نگار اسرائیلی در كتاب خود آورده است: «موساد و سازمان های اطلاعاتی آمریكا و فرانسه در سال 2009 دریافتند كه ایران تاسیسات غنی سازی اورانیوم دیگری، در نزدیكی شهر قم، ساخته است. اوباما سه ماه بعد، در یك برنامه نمایشی، از وجود این نیروگاه غنی سازی پرده برداشت و آن را محكوم كرد. بنابراین؛ تحریم های اقتصادی تهران تشدید شد. افزون بر این، عملیات خرابكارانه مشترك، بارها تجهیزات مورد استفاده در پروژه اتمی ایران را از كار انداخت. رایانه ها كار نمی كردند، ترانسفورماتورها سوختند و سانتریفیوژها به درستی كار نمی كردند.»
پولیتیكو ادامه داد: آخرین جزء نقشه داگان (رئیس پیشین موساد) كه همانا ترور دانشمندان ایرانی بود، به تنهایی توسط موساد اجرا شد. زیرا به گفته منابع آگاه مانند برخی از مقامات ارشد سازمان سیا، داگان می دانست كه آمریكا با مشاركت در این نقشه موافقت نخواهد كرد. موساد فهرستی 15 نفره از پژوهشگران و دانشمندان اصلی برنامه اتمی ایران، تهیه كرد. سازمان های اطلاعاتی ایران معتقدند كه «پردو» (معاون پیشین موساد) تنها چند ماه پس از آن كه به عنوان جانشین داگان منصوب شد، سیاست ترورهای هدفمند را از سر گرفت.
پولیتیكو با اشاره به ترورد دانشمندان ایران در 2011 نوشت: طبق قانون آمریكا، ترور دانشمندان فارغ از پروژه ای كه بر روی آن كار می كنند، غیرقانونی است، بنابراین واشنگتن هیچگاه از این اقدامات آگاهی نداشت و نمی خواست كه اطلاعاتی داشته باشد.
این رسانه آمریكا در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اعمال تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت: اما این امر نتانیاهو را از آماده سازی برای حمله نظامی به ایران منصرف نكرد. برخی از مقامات بلندپایه اسرائیل بر این باورند كه نتانیاهو تنها می خواست اوباما چنین فكر كند كه اسرائیل قصد حمله به ایران دارد و متقاعد شود از آنجا كه آمریكا در نهایت درگیر این جنگ خواهد شد، در نتیجه بهتر است خود آغازگر پیكار باشد تا بتواند زمان بندی آن را در اختیار داشته باشد. دولت اوباما نگران بود كه حمله اسرائیل به ایران، باعث افزایش قیمت نفت و بروز هرج و مرج در خاورمیانه شده و شانس رئیس جمهوری (وقت) را برای انتخاب مجدد در انتخابات سال 2012 آمریكا از بین ببرد.
پولیتیكو به نقل از كتاب روزنامه نگار صهیونیستی افزود: آنها به نیروی دفاعی اسرائیل و سازمان های اطلاعاتی دستور دادند كه آماده عملیات بزرگ حمله هوایی تمام عیار در قلب ایران شوند. حدود 2 میلیارد دلار صرف مقدمات حمله و ضد حمله متعاقب آن شد. اسرائیلی ها معتقد بودند كه این ضد حمله را هواپیماها یا موشك های ایرانی یا نایبش حزب الله لبنان انجام خواهند داد. حزب الله می توانست از 50 هزار موشك زرادخانه خود استفاده كند، یا آنكه به اهداف اسرائیلی حمله كنند.
اروپام**9418**1486**3092**1590**1572
۰ نفر